Nylakkert bil, tistrekkelig med hardvoks?

Anbefalte innlegg

A6en min ble lakkert for ca 3-3.5 uker siden, så jeg må få vokset den før saltlaken setter inn for fullt. Jeg må gjøre dette utendørs da jeg ikke har tilgang til et varmt innendørs lokale. Yr.no melder nydelig vær og opp til 12 grader i morgen, så da må jeg behandle lakken. Det er litt i kaldeste laget for en runde med AG's Super Resin Polish, så da lurer jeg, er det nok å behandle bilen med hardvoks (AG Extra Gloss Protection) eller anbefales det at jeg bruker AG SRP først?

 

Merk, dette er bare for å beskytte lakken i denne omgang, ikke for å gjøre bilen blank og fin for sommeren (selvfølgelig), da dette gjøres til våren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, siden jeg ikke fikk noen svar på dette, så måtte jeg finne ut av dette på egen hånd. Ca kl 11 gikk jeg løs på bilen med Super Resin Polish. Været var nydelig, s.g.s. skyfri himmel, og tempen var ca 12 grader. Etter en time var hele bilen smurt inn fra topp til tå, og vinduene smørt inn med AG's Car Glass Polish. Dermed tok jeg en handletur, og lot polishen hvile et par timer. Tok opp igjen arbeidet ca 1430, og da var polishen tørr og fin. Temperaturen var fremdeles stabil på ca 12 grader.

 

Når SRP og CGP var tørket vekk ga jeg bilen en runde med AG's Extra Gloss Protection. Dette ble påbegynt ca 1515, og avtørkning umiddelbart. Dvs. at jeg begynte på tak og koffertlokk, og jobbet meg rundt bilen. Når den siste døren var innsmurt begynte jeg å tørke av der jeg startet. Nå begynte temperaturen å falle, og det ble fuktigere. Det var faktisk på grensen til at EGP'en var tørr, men det holdt akkurat. Jeg brukte EGP også på bakruten, men jeg glemte å bruke den på siderutene. Jeg bruker den ikke på frontruten pga film, men på sideruter og bakruter fungerer det bra, da vannet renner nesten like bra av der som på lakken. Dermed blir det ikke så mye vann på rutene i regnvær, og bedre sikt som resultat.

 

Når jeg var ferdig med hardvoksen, var det endel produkt-rester i form av støv overalt. Da var det frem med vannslangen for å spyle av hele bilen, og fryde seg over synet av vannet som rant motvillig av lakken : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette skal jeg gjøre på min bil også snart. Må bare vente til det blir opplett. Lakkerte just bilen min også for 2 mnd siden. Og skal gjøre det meste jeg kan for å gjøre den klar for vinteren! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når dere først er inne på dette.. hvor lenge skal man vente med dette etter at bilen er lakkert?

her nemlig en bil som skal lakkeres om noen uker..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av han som lakkerte min bil om å vente ca tre uker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg lakket min bil fikk jeg beskjed om at den kunne vaskes forsiktig etter 14 dager og ikke poleres eller slikt før etter 7-8 uker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sies mye om tiden fra nylakkert til evt polering/vask har jeg registrert ja.

Har hatt en par nylakka biler opp igjennom tidene og har egentlig ikke tatt hensyn til dette..Synes det er verre at skitt og evt insekter får sitte til de faktisk lager permanente merker for det er nemlig fort gjort på ny lakk.

 

Det som jeg har gjort er å vaske bilen fra dag 1. Spyle av så mye som mulig først og så gå på med mild bilshampo, lunkent vann og en myk svamp og kjøre på.

 

Polering derimot har jeg ventet flere måneder med å utføre etter lakkering fordi jeg syns ikke det trengs så lenge lakken er ny og den holdes ren hele tiden. Vet ikke om det finnes fasit på dette, men det har funka greit for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så er det jo faktisk noen som sier(også forhandlere) at man aldri skal vaske en bil med metalic lakk med varmt vann. Da lager du riper når du vaker en kald bild med en varm svamp.Vet ikke om dette stemmer men høres fornuftigt ut......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.