Audi 200 Kjøleviftetrøbbel..

Anbefalte innlegg

Hei, har en 200 10V Mc jeg sliter litt med. Den har bare ikke lyst til å starte vifta, før det er for sent.. Bilen kan oppnå 90-100-110 grader, så koke litt, for så å faktisk slå seg på når jeg slår av hele motoren.. Er dette ett kjent problem for noen av dere som har kludret litt med MC motorer?

 

Vifta funker i sammenheng med klimakjøring, og etter jeg dauer den, men ikke på vegne av innspill fra elektronikken som skulle funket der? :)

 

Temp sensor/relè? eller vad tycks?

 

Veldig glad for innspill her, vet dere noe, gjerne fortell hvor relèet ligger og, om det ligger i sikringsboksen i motor rommet eller under dashen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Humm... litt små rart...

 

Den skal jo starte etter at du har stoppa den.... min gjør iallefall det :)

 

Vil tippe termobrytern som kødder litt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At den starter etter du har stoppet motoren er pga afterrun relleet vil jeg regne med så lenge dette er nogenlunde likt som på 3b. Den starter ei elektrisk vannpumpe, og radiatorvifta. At den ikke starter når bilen blir varm er nok pga gåen multitempsensor, eller noe i den duren. (husker desverre ikke eksakt hvilken av følerene som styrer det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har en audi 100 tq med mc motor og der starter ikke vifta før rundt 108-110 grader

men det skal den visstnok gjøre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar :)

 

Humm... litt små rart...

 

Den skal jo starte etter at du har stoppa den.... min gjør iallefall det :)

 

Vil tippe termobrytern som kødder litt...

 

Joda, men den burde jo slå inn før den koker og liksom : klø : mener du mulitempbryteren eller den i radiatoren? i min er det tre polet bryter i radiator, trodde det skulle være to jeg?!

 

At den starter etter du har stoppet motoren er pga afterrun relleet vil jeg regne med så lenge dette er nogenlunde likt som på 3b. Den starter ei elektrisk vannpumpe, og radiatorvifta. At den ikke starter når bilen blir varm er nok pga gåen multitempsensor, eller noe i den duren. (husker desverre ikke eksakt hvilken av følerene som styrer det.

 

Det er jo mulig det er den ene delen av ett evt afterrun system som funker ja, for jeg tror selve pumpa er "død", sirkulasjonsvannpumpa altså...

 

har en audi 100 tq med mc motor og der starter ikke vifta før rundt 108-110 grader

men det skal den visstnok gjøre

 

Det er jo det jeg vil at den gjerne skal ja, men som skrevet så koker den før vifta starter.. Er sikkert noen som har vært borti dette før, kan jo godt være multitempsensor og ja, om ikke den gir til instrumentet og da, for det ser ut til å få rette verdier, var derfor jeg tenkte på relè evt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville kansje prøv den i radiator først ?

Er iallefall den som har gitt meg trøbbel med vifta før..

 

Trodde den multigiveren hadde mer med info til ecu og instrument....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tester jeg det, må bytte radiator og, så da passer det vel å skifte sensor der :P Håpe på eu ok og skilter snart nå..

 

Er det noen flere med innspill, så velbekomme, ikke farlig med mer tekst her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halla Trond. Min fetter har noe samme problem = litt til.

Har ikke klart og fine ut av det. Sensorer og tempbrytere er nye alle i hop.

Han har pratet med autopower, og de skal ta en titt. OM de ikke finner ut av det, legger de bare opp et nytt opplegg for vifta.

Bruker da bare termobryteren i radiator til og styre et rele som da starter vifta.

Fikk du tak i braketten som holder dysene? Har rotet fram en til deg om du trenger enda.... Har og bedt min fetter og sende radiatoren saa fort som mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Rune.. :)

 

Jeg har vel og strengt talt litt trøbbel til :P men men, først skal den starte og kjøle når det trengs.. Så radiator bytte og sånn kommer når den kommer :) mangler fortsatt "dyseklemmeren" :) Er du offshore igjen du?

 

Jeg fant en annen ting i dag da, denne føleren er jo rett og slet klippet, hva er den til, og hvor kommer ledningene fra tro : klø : hehe.. Se bilde, fra bakkant av toppen.. (hører ikke den til vannet tro?) Mener jeg har lik føler på S6èn?

 

Skal sjekke ut SJM Bård, men det er ofte kjekt med folket her inne som og kan ha en innertier vet du :P

Bilde021-forumsized.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, er mye kompetanse på dette forumet. På 2,2 (AAN) er det en vanntemperatursensor i bakkant av toppen. Kanskje det er samme på 10V.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får skru ut sensor og se...sitter den i vannkanal så har du svaret! evt kan du lese av delenummer og sjekke.

 

Når det gjelder problemet med at den ikke løfter spjeldet : Vi pratet jo litt mht luft-lekkasje. Beste testen du kan gjøre på dette er og spraye med startgass der hvor det kan tenkes og være en lekkasje. rundt dyser,innsugs pakkning,skjøter etc..har du lekk, vil motor fuske/endre turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den sensoren der ser ut som en termoswitch som styrer kaldstartdysen på 2.2 sugemotorene, den brukes ikke på MC-motorene, da det er motorstyringen som tar hele den jobben.

 

Angående radiatorvifte gjetter jeg på enten bryteren i radiatoren, ledningsbrudd eller motstandspakken til viftehastighetene. Den sitter "under" radiatoren, en svær blåanodisert aluminiumssak med noen tykke ledninger tilkoblet. Denne kan ryke, og det kan irre på kontaktene så det ikke blir forbindelse. Om du konsekvent følger det som står på http://www.sjmautotechnik.com kan du teste og finne ut av alt.

 

Noe eget jallamekk er ikke å anbefale, dette styringssystemet for viften er greit, enkelt og ikke så ille å finne ut av, og om man jallamekker mister du fort flere av funksjonene. Dette styres av forskjellige temperaturer avhengig av om motoren går eller ikke, det styres av AC-anlegget også m.m., så noe klipp og lim og eget opplegg for å gjøre det enkelt frarådes på det sterkeste.

 

Sjekk alt av veivhusventilasjon, slanger og lignende når den ikke løfter på spjeldet. Denne går inn etter spjeldet på MC-motoren og kan lage kjempelekkasje om noe er råttent/av her. Ellers sitter det en ventil på luftfilterboksen som skal gi bensinkutt når du slipper gassen ved å slippe luft rett fra boksen til over spjeldet slik at spjeldet faller ned og bensintilførselen kuttes, denne ventilen *kan* henge i åpen stilling, men det er sjelden. Verdt en titt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se av akte, så kan det være 2 termobrytere der bak på toppen. Men ifm akte er dette bare på 3b'n. det står inntegnet 2 andre sensorer, men delenr = ikke tilgjengelig...

Det er de som er referert til som nr 4 og 5 på tegning.

 

Men det er nok etter alt og dømme en termobryter som står der.

200q tempsensorer.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en Kg toppå mener jeg på, kan være det er som Eivind sier, at man ikke trenger den rett og slett.. Mener du "braketten" med tre ledninger inn på som er festet til rammavangen foran/under radiator Eivind? Lurte litt på hva denne var til..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det KG-topp er det derfor, den typen sensor brukes som sagt ikke på MC-motor.. ;)

 

Ja, det ser ut som en brakett. Det er motstanden som gir flere hastigheter på kjøleviften. Har du prøvd å ta av pluggen på radiatoren og brokoble ledningene inni der med en ledning for å høre om viften starter på trinn 2 og 3 da? Om den ikke gjør det sjekker du nærmere motstand og ledninger, om den gjør det er synderen bryteren i radiatoren.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, i dag fikk Morten S (kamerat fra forumet her) vifta til å gå litt, han fant en dårlig kobling..

 

Er det da vanlig at den går i mellom 5 - 10 sekunder (bare)? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har en 1985 Urquattro WR motor som har noe av det samme problemet...

den står og småkoker etter att jeg har slukket den ... før vifta starter...

Skal vistnok være normalt mener dem som jeg har snakket med...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan ikke stemme :) En bil har jo kjøleannlegg for å slippe dette.. Sikkert litt småfeil med din og da.. Hvor mange grader får du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan ikke stemme :) En bil har jo kjøleannlegg for å slippe dette.. Sikkert litt småfeil med din og da.. Hvor mange grader får du?

 

glemte å fortelle om det andre problemet mitt :-)

tempføler til motoren er ute av funksjon...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, da snakker vi :) hvilken temp måler er ute av drift hos deg da?

 

Nesten fått den til å gå av egen fri vilje nå og :P

Har så ekstremt lyst til å få denne opp å gå før snøen kommer vet dykk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, da snakker vi :) hvilken temp måler er ute av drift hos deg da?

 

Nesten fått den til å gå av egen fri vilje nå og :P

Har så ekstremt lyst til å få denne opp å gå før snøen kommer vet dykk :)

 

Det har jeg ingen problem med å forstå :-)

Vi har allerede hatt første snøkastet ... og steike kor morro :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.