#1 Skrevet November 3, 2007 Som sagt så får jeg ikke trykk når jeg kinner. Tør ikke å koble på coiler og bensinpumpe før jeg er sikker på at det er oljesirkulasjon. Motoren er nybygd med alle lagre skiftet ++++, og ny oljepumpe. Oljepumpen er egentlig en AAN pumpe men det skal passe. Er 99% sikker på at pumpen roterer med veiva da den kan ikke monteres feil såvidt jeg kunne se når jeg monterte den. Den går i ett hakk på en skive som er påmontert veiv så det skulle virke...i teorien. Monterte pakning på oljepickup der som den skrues i blokka så den skal være grei + at gummien over silen ble montert og alt var rengjort og fint. Kinnet først i perioder på 10-15 sek med hele oljesytemet lukket....null trykk Har tatt av oljetrykk bryter og kinnet for å se etter olje...ingenting Har tatt av oljetemp føler med fjør og det hele på pumpa og kinnet....ingenting Har tatt av trykk siden til turbo på filter braketten og kinnet.....ingenting Hva kan jeg ha gjort galt??: bh :Har lyst å starte greiene nå etter 1.5 års stillstand og jeg sjønner ikke hva som er feil her. Har kinnet sålenge som 40 sekund på det lengste (uten plugger montert)og vil nå tro at det skal komme olje da? Har fyllt opp filter og oljekjøler med olje. Er ca totalt 5 liter på motoren inkludert filter og kjøler. Noen som har en ide om jeg kan ha gjort en feil en eller annen plass? Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 3, 2007 og du er sikker på at aan pumpa var lik som aby pumpa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 3, 2007 Hvis pumpa er montert tørr så suger den ikke olje, det hjelper lite at bunnpanne og filter er fullt. Siden motor sitter i bilen ser jeg følgende muligheter for å få pressert olje inn i pumpa: - via oljetrykkskontakt - via oljefiltertilførsel - via overtrykksventilen Koble en slange med olje under litt trykk til et av disse stedene og drei motor mot normal retning slik at pumpa "suger" fra det som vanligvis er trykksiden. Når pumpa er blitt våt vil den suge. Overtrykksventilen er desidert nærmest mens oljetrykksbryteren kanskje er enklest å få koblet en slange til uten for mye griseri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 3, 2007 Ja AAN pumpa er lik ABY bortsett fra at man fjerner bare stramme/løpehjulet og så var det hull til ett feste på nederste reim deksel som ikke var der.Ellers likt vil jeg tro. Flott info Steinar: rock :Skal prøve å koble meg på en av desse som du nevner å få presset inn litt olje. Er det nok tror du å fylle med en slange som plasseres over motor altså bare bruke gravitasjon? Når du sier overtrykksventil, mener du da den som står på pumpa innenforbi tempføleren, den med fjæra på? Hvis jeg fyller olje på f.eks oljetrykk posisjonen, vil ikke olja da renne tilbake til bunnpanne via oljepumpe og på den måten "smøre" pumpa, eller må motor dreies? Takker for gode tips. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 3, 2007 Ja AAN pumpa er lik ABY bortsett fra at man fjerner bare stramme/løpehjulet og så var det hull til ett feste på nederste reim deksel som ikke var der.Ellers likt vil jeg tro. Flott info Steinar: rock :Skal prøve å koble meg på en av desse som du nevner å få presset inn litt olje. Er det nok tror du å fylle med en slange som plasseres over motor altså bare bruke gravitasjon? Når du sier overtrykksventil, mener du da den som står på pumpa innenforbi tempføleren, den med fjæra på? Hvis jeg fyller olje på f.eks oljetrykk posisjonen, vil ikke olja da renne tilbake til bunnpanne via oljepumpe og på den måten "smøre" pumpa, eller må motor dreies? Takker for gode tips. Johan Gravitasjon KAN være nok hvis du lar det stå et døgn, men hjelper du til med å dreie motor sakte mot normal rotasjonsretning så vil det gå mye bedre. Dersom du kobler det på langt unna pumpa vil neppe gravitasjon være nok, muligens heller ikke med å rotere motor feil vei. Det sikreste er litt trykk, feks en giroljepumpe fra biltema eller en sprøytekanne. Ja med overtrykksventil mener jeg den som sitter i nedkant av pumpa (dersom denne motoren har pumpe som er tredd på veiva i front slik som feks 200TQ motorene og 2,5 tdi motorene som jeg kjenner godt). Hadde motoren vært ute i motorbukk ville det enkleste vært å snu hele motoren slik at oljefilterhuset kom opp og helt olje nedi der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 3, 2007 Gravitasjon KAN være nok hvis du lar det stå et døgn, men hjelper du til med å dreie motor sakte mot normal rotasjonsretning så vil det gå mye bedre. Dersom du kobler det på langt unna pumpa vil neppe gravitasjon være nok, muligens heller ikke med å rotere motor feil vei. Det sikreste er litt trykk, feks en giroljepumpe fra biltema eller en sprøytekanne. Ja med overtrykksventil mener jeg den som sitter i nedkant av pumpa (dersom denne motoren har pumpe som er tredd på veiva i front slik som feks 200TQ motorene og 2,5 tdi motorene som jeg kjenner godt). Hadde motoren vært ute i motorbukk ville det enkleste vært å snu hele motoren slik at oljefilterhuset kom opp og helt olje nedi der. Jepp er den type pumpe som er tredd inn på veiva. Blir litt tungvindt å snu bilen opp ned så jeg går for å trykke olja inn på en eller annen måte.Takker for gode tips. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 3, 2007 Da fikk jeg trykk: rock : Prøvde først å helle inn olje på trykkbryter posisjonen men det ble bare søl.Olja ville ikke inn frivilligt: mad : I vitenskapens navn tok jeg en flett ny oljetemp føler som jeg hadde liggende og borra hull tvers gjennom den. Monterte nyborra føler uten overtrykssventil på pumpa,satte slange på den og i andre enden tredde jeg nedpå en trakt og hevet trakten ca 1m over oljepumpe nivå og fyllte på olje.Lot det renne inn ca en halv liter olje mens jeg roterte motoren sakte. Satte så tilbake den andre føleren med overtrykksventil. Kinnet da i ca 15 sek så fikk jeg trykk. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 3, 2007 Flott at trykket kom, og lykke til med oppstarten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 4, 2007 Flott at trykket kom, og lykke til med oppstarten. Ja jaggu startet galskapen også Hadde egentlig forventa at noe ikke skulle virke, men fåreløpig så startet den lett og høres bra ut, bortsett fra at jeg trengte starthjelp pga av dødt batteri,men det forventa jeg etter 1.5 år. Mangler enda å lage rør til luftfilter og luftmengdemåler så jeg får ikke testa den noe mer før jeg reiser til sjøs,men gud kor godt det var å høre femmer lyden igjen: rock : Her er ett bilde av galskapen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 4, 2007 få se mer bilder, dette ser gromt ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 4, 2007 Var ikke noen gode bilder, men legger ut ett par... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 4, 2007 Noen til......... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 4, 2007 Ble visst noen like her og men men. Siste bildene.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 4, 2007 Er det den wastegaten de selger på 034 efi? Og for noen feite felger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 4, 2007 Ja WG er fra 034. Mye av delene i motoren er derfra også. Felgene er 2 delte OZ Mito II .10"x18 bak og 8.5x18 fremme: smil :. Klør i fingrene etter å prøve børsa men gjenstår en del kosmetisk + hjulstillinger. For ikke å snakke om mappe motor:o. Kjører fåreløpigt på original dyser og chip som gir 1.4 bar.Wg er heller ikke styring på og har ett grunntrykk på 0.9 bar mener jeg. Må være litt forsiktig........ Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 25, 2008 neste gang du skal få igang oljetrykket kan du sette en slange ned på peilepinn-røret og blåse menst du skinner motoren, er vel den enkleste måten..og du slipper å borre hull i ting 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 26, 2008 Neste gang du skal få oljetrykk på nybygd motor, har du åpnet og kontrollert brukt oljepumpe, og samtidig fylt den med fett egnet til formålet. Eller om det er snakk om ny pumpe, har du åpnet den og fylt den med fett. Og siden en god motoroverhaling innebærer nye lagre satt rikelig inn med egnet fett til formålet ved montering, hører du ikke på dem som sier at du ikke skal starte motoren før du har fått oljetrykk, men gjør nettopp det. Motoren går mye fortere rundt når den går selv enn på starteren, og du får dermed fortere oljetrykk. Hvis du er redd for at noe skal skjære seg, kan jeg opplyse om at en motor går flere kilometer med belastning på feks kun syntetisk fett som er smurt på lagrene ved montering, altså ingen fare for skjæring på noen sekunders gange 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 26, 2008 En ting som ser skummelt ut der er ånding rett ned mot grenrør som er BANDASJERT.... skummelt skummelt.. Det har jeg fått brann av før.. aldri mer bandasje i nærheten av noe som kan gi fra seg olje.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 26, 2008 En ting som ser skummelt ut der er ånding rett ned mot grenrør som er BANDASJERT.... skummelt skummelt.. Det har jeg fått brann av før.. aldri mer bandasje i nærheten av noe som kan gi fra seg olje.. skulle akkurat si det selv.. håper det filteret er midlertidig bare... ellers så dette gromt bra ut.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 27, 2008 Det er nok bare midlertidig ja. Har ikke laga stuss på innsugsrøret enda, men det kommer. Eventuelt så blender jeg denne åndinga da toppen har i bakkant også. Noen som har gjort det, eller må alle åndingene være der? Vil tro at dei med catch tank vet masse om dette?? Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...