Standard vinterhjul endret?

Anbefalte innlegg

Jeg byttet til vinterskoene på min Touran for noen dager siden, og lurer på følgende:

Da jeg la dem tilfeldighvis tok en titt på dem i dag under en liten vask, så sto det 235/45/17" på alle hjulene!

Er det ikke 225 som er den orginale bredden?

Her snakker vi altså om standard hjul som fulgte med bilen, som er en Exlusive utgave.

Jeg klager ikke... hehe... men ble litt forundret kan man si... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

235 er orginalt på nye passat 2.0Tdi dsg stv. ihvertfall, så vil kanskje tro det er samme dim. på nye touran også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Std sommerhjul på exclusive er 225/45-17 på Nardo felger. Så du har feil dimensjon, ja. Kan kanskje bli problemer med subbing (spesielt med senk) ? Og du får speedometermisvisning fordi rulleomkretsen blir større (dvs at du kjører fortere enn hva speedometeret viser - uuups).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Std sommerhjul på exclusive er 225/45-17 på Nardo felger. Så du har feil dimensjon, ja. Kan kanskje bli problemer med subbing (spesielt med senk) ? Og du får speedometermisvisning fordi rulleomkretsen blir større (dvs at du kjører fortere enn hva speedometeret viser - uuups).

Jepp, så nå du kjører i 80km/t så er din faktiske hastighet 81.12km/t... Dekket har 0,9cm større rulleomkrets, så tviler på at det er noen krise akkurat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

minus missvisningen på 10 km timen , så tror det går bra, dette er jo bare flott dette, gjør seg sikkert bra på bilen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 cm (235-225mm) bredere dekk, 45% profil gir 0,45 cm større radius eller 0,9 i diameter. 2x radius ganger pi blir da ca 2.7cm i økt rulleomkrets (ikke 0.9), så jeg kjøper ikke regnestykket over helt. Men hvor stor er total radius eller omkrets på 225/45-17?

0,45 i radiusøkning delt på en radius på X cm blir vel da hvor mange % det vises feil.

Eller? (Men det stemmer sikkert at det ikke blir et problem....... Selv om misvisningen trolig er mer rundt 5%, ikke 10%)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes jo 225 er i bredeste laget til vinterdekk på en 2 Wd bil , så 235 er vertfall bredt , men det er du som skal kjøre på de :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at ved å kjøre 235/45-17 blir speedometeret omtrent riktig på de fleste nyere VAG-biler. Det er snakk om så minimal økning fra originalt at det bare er fordeler, blant annet ser det mye bedre ut.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

235 er en unødvendig stor bredde på en Touran. Jeg ville ha klaget var jeg deg. Økt bredde har endel ulemper og en er at det gir en ganske stor økning i støynivået.

Det gjelder spesielt på sommerdekk, men jeg var med og foretok støymålinger på en Touran med et "nummer" for brede vinterdekk. Det viste seg at bilen hadde økt den innvendige støyen med tre decibel, som er dobling av det målte støynivået. Opplevd dobling er snakk om ca 10 dBA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet til vinterskoene på min Touran for noen dager siden, og lurer på følgende:

Da jeg la dem tilfeldighvis tok en titt på dem i dag under en liten vask, så sto det 235/45/17" på alle hjulene!

Er det ikke 225 som er den orginale bredden?

Her snakker vi altså om standard hjul som fulgte med bilen, som er en Exlusive utgave.

Jeg klager ikke... hehe... men ble litt forundret kan man si... :)

Snakker vi om de originale sommerhjulene her eller dimensjonen på viterdekkene? Tror det kan være greit å oppklare dette først...

Original sommerdekkdimensjon fra fabrikk på Touran Exclusive er 225/45 17 på 7x17 Nardo-felger. Nye Passat og Eos kommer med 235/45 17 fra fabrikk når man bestiller 17" hjul. Begge dimensjoner fungerer helt fint også på Touran og er godt innenfor det som er tillatt mhp rulleomkrets og plass.

Som vinterdekkdimensjon er nok 225/45 bedre enn 235/45. Dersom det var tomt for 225/45 kan forhandleren ha bestilt 235/45 i stedet antakeligvis til samme pris. I så tilfelle burde dette nok vært informert til kunden :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge kalkulatoren på http://www.orpetveit.net/dekk/ så er faktisk 255/45 17 tillatt mht omkretsvariasjon! (Om det er plass og om det er egnet er jo noe helt annet.)

Og DA må jo speedometeravvik bli et problem....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.