Lufte kjøle systemet på audi80 2.0l

Anbefalte innlegg

Har skiftet termostat på bilen min idag!

 

Men får ikke varme inne i bilen. Hvordan må jeg lufte for å få registeret inni bilen til å fylles ordentlig??

Det er nok litt vann i det men ikke på langtnær nok.: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger sårt noen tips!! Har søkt gjennom forumet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel sitte en lufteskrue på den ene slangen som går inn til registeret, like ved torpedoveggen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel sitte en lufteskrue på den ene slangen som går inn til registeret, like ved torpedoveggen..

 

Har prøvd den. Både med motor igang og uten, mens jeg har iherdig klemt på slangene!!

 

Er fortsatt luft der og 0 varme inni bilen! Til og med prøvd å fylle opp med fylle-flaske til radiostyrt bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HJELP!

 

Er det virkelig umulig å lufte systemet på min 80?

 

Prøvd det meste som står her på forumet.

 

Løsnet x-tanken så den er 5-10 cm høyere enn normalt, stått i bakke, jekket opp litt på venste side så x-tanken er høyeste punkt, luftet via nippelen og via tanken!

 

Noen som har innveninger? Still også sp.mål!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer det kjølevæske ut gjennom luftenippelen? Da burde varmeapparatet være fullt.

 

Sjekket at wiren som styrer varmen henger fast i begge ender og virker, slik at du får vridd på full varme med knotten? Har vært borti at denne kan løsne/falle av et eller annet sted slik at man ikke får vridd spjeldet inni boksen til full varme selv om knotten går dit.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kremt, du satte inn termostaten rett vei, altså likens som den gamle stod?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et godt tips kan være å parkere bilen i en bratt bakke med fronten opp slik at vannet får "renne" bakover i blokka. Måtte alltid gjøre det på en Ascona B jeg hadde siden påfyllinga på radiatoren var lavere enn blokka.

 

Bare et tips. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kremt, du satte inn termostaten rett vei, altså likens som den gamle stod?

 

passer bare en vei i huset!! fjære innover!! fikk ikke plass andre veien!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer det kjølevæske ut gjennom luftenippelen? Da burde varmeapparatet være fullt.

 

Sjekket at wiren som styrer varmen henger fast i begge ender og virker, slik at du får vridd på full varme med knotten? Har vært borti at denne kan løsne/falle av et eller annet sted slik at man ikke får vridd spjeldet inni boksen til full varme selv om knotten går dit.. ;)

 

Skal skjekke wire'n. Kommer kjøleveske ja, men det som er bittelitt rart er at når motoren er veldig varm er at vannet forsvinner litt når el.vifta går, men da tok jeg nippelen ut og fylte etter bittelitt!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

si ifra om du får noen løsning på dette, sliter med det samme på en Corrado..

Var først etter det begynte og lekke litt i en slange at det begynte...Det blåste varmt når motoren begynte og bli varm, men når motoren la seg på 90 grader, begynte den og blåse kaldt igjen...byttet varmeapparatregisteret i sommer også. Etter det blåser det bare kaldt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg bytta på cabben hadde jeg litt samme problem, men det gikk seg kjapt til egentlig. Satte bilen med forhjulene på bukker, og ruset motoren litt når den begynte å åpne thermostaten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar. Får prøv videre en dag!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer det kjølevæske ut gjennom luftenippelen? Da burde varmeapparatet være fullt.

 

Sjekket at wiren som styrer varmen henger fast i begge ender og virker, slik at du får vridd på full varme med knotten? Har vært borti at denne kan løsne/falle av et eller annet sted slik at man ikke får vridd spjeldet inni boksen til full varme selv om knotten går dit.. ;)

 

Helvete!! : bh :

 

Wire beveger seg ved knappen, det rører seg inne ved registeret (ikke fysisk sett), men hører spjeldet lukker og beveger seg andre veien!!

 

Fylte etter litt kjøleveske i luftenippelen, lufta til det bare kom veske, men fortsatt ikke varme!!

 

HJELP...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk akkurat varme i bilen min igjen. Feilen hos meg er kanskje litt rar, men det kan jo hende noe liknende har hendt hos deg. Jeg fikk ingen varme inne i bilen etter diverse skruing på motoren. Til slutt tok jeg av begge slangene mot varmeapparatet for å se om det var fult med vann eller ikke. Jeg tømt inn vann, men det gikk tregt. Prøvde å blåse luft med en slange på d ene uttaket, men fant ut at det ikke kom særlig mye luft heller. Tok hageslangen og holdt den mot uttakene på registeret og plutselig kom det en stor klump med diverse plast og tetningsmasse da jeg spylt motsatt vei av vanlig strømningsretning. Nå er i alle fall bilen min klar for en kald vinter.

 

Det skal forøvrig ikke være nødvendig å lufte systemet noe særlig. Jeg har vært ut og inn med diverse 4-syl motorer i min Audi 80, og jeg har aldri luftet kjølesystemet noe ekstra enn å fylle etter vann i ekspansjonstanken.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk akkurat varme i bilen min igjen. Feilen hos meg er kanskje litt rar, men det kan jo hende noe liknende har hendt hos deg. Jeg fikk ingen varme inne i bilen etter diverse skruing på motoren. Til slutt tok jeg av begge slangene mot varmeapparatet for å se om det var fult med vann eller ikke. Jeg tømt inn vann, men det gikk tregt. Prøvde å blåse luft med en slange på d ene uttaket, men fant ut at det ikke kom særlig mye luft heller. Tok hageslangen og holdt den mot uttakene på registeret og plutselig kom det en stor klump med diverse plast og tetningsmasse da jeg spylt motsatt vei av vanlig strømningsretning. Nå er i alle fall bilen min klar for en kald vinter.

 

Det skal forøvrig ikke være nødvendig å lufte systemet noe særlig. Jeg har vært ut og inn med diverse 4-syl motorer i min Audi 80, og jeg har aldri luftet kjølesystemet noe ekstra enn å fylle etter vann i ekspansjonstanken.

 

mvh

Vegard

 

Oppdatering!!

Har holdt på par timer å prøvd å lufte nå!! Gikk å anskaffet meg slangetang forje dagen, blenda av slangen med nippel for da vil jo trykket presse fra andre sia. Er ikke sikker på vannretningen jeg. Greit, kom godt med luft. Men ingen varme

 

Lurer også på om det er dårlig flow igjennom reg. mitt, for når vifta på radiatoren starter mister jeg trykk i luftenippelen, vannet blir borte og kommet til bake når vifta har stoppet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På bilen min, 95 mod 80 2.0E sitter det en lufteskrue i bånn av radiator på høyre side(passasjerside), jeg åpna denne mens jeg ga gass etter termostatbytte, først kom det ikke noe væske, gasset gradvis mer og mer til det kom ett slags lett dunk i en slange, og da rant det som bare det, virket som om det var vakum inni der.. Det kan og være som nevnt over her, at det er en tett slange etter bruk av "radiator tettning". Ved bytte av kjølevæske kan det ofte være lurt å bruke radiator rens, og skylle gjennom ett par ganger med vann, utrolig hvor mye dritt som legger seg i slangene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det varme i bilen min!!!: rock :: rock :

 

Hjalp å koble av slangene inn på varmeregisteret, og spyle igjennom begge retningene med hageslangen. Da var det bare å skru ut luftenippelen fylle på veske i tanken til det rant i luftenippelen! Starte bilen, å kjøre en tur.. Varm som bare rakker'n, ikke noe mere lufting enn det!!

 

"Lufte" skruen i bunn av radiatoren er vel strengt talt en tappe skrue!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.