Passat 1.9 TDi PD - Turboen kutter

Anbefalte innlegg

Har en 2000-mod Passat 1.9 TDi pumpedyse tiptronic med 115 chippa til 150 på TS-racing. Har litt problemer med turboen om dagen. Den kutter / skrur seg av ved litt pådrag på kald motor. Blir nødt til å starte motoren på nytt for å få den i gang igjen. Har også hatt det samme problemet på varm motor en gang. Gira ned til 4. i en forbikjøring og idet jeg girer til 5. kutter turboen ut. Ganske kjedelig å stoppe rett etter en forbikjøring :( Kjørte en stund etter at jeg chippa den før det skjedde. Noen som veit hva som kan være problemet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At den går i nødprogram pga maks ladettrykk blir oversteget? Har du lest ut feilkoder med vag.com?

Dessuten ville jeg ikke gitt på når motor ikke er helt varm:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke prøvd med vag.com nei. Men det skal ikke mye til på kald motor. Snakker bare at jeg holdt farta i en oppoverbakke, ikke noe hard kjøring... Gir selvsagt ikke mye på med kald motor :) Kan det være at jeg må bytte turboen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er svakhet att turboane ryker på pd motorane. då går dei i nødmodus pg att dei ikkje regulerer ladetrykket

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay. du veit ikke hva som er grunnen til at de ryker? det er jo svinedyrt å bytte :( kan det hende at det bare er luftmengdemåleren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan vere n75 ventilen som er røken. tvile på att det er luft mengde måleren då går dei bare dårli fra start. det er vist eit stag som pleie sette seg fast på dei, er varrierbare skovler på dei, ein kompis fikk nett pris på 18000 på møller for jobb å deler

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 2000 Passat PD115, og har opplevd samme som deg. Nå hører det med til historien at min turbo (gått snart 430 000) sikkert er utslitt. Imidlertid så har jeg lurt på om ikke den knekken som er på slangen fra turboen nødvendigvis må bidra til uønsket trykkoppbygging, som igjen kanske kan medføre at den går i nødmodus. (jeg vet ikke hvos sensoren ligger)

Jeg har forøvrig renset innsug, slanger, IC og blendet EGR, og har ikke opplevd nødmodus etter det. Hvis du ikke har gjort dette, ville jeg uansett begynt med det. Søk på EGR her på forumet og se noen skrekkeksempler

Jeg beskrev forholdet med knekk på slangen her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=95814

Jeg dro for moro skyld innom Kollevold rally Import på Lier og viste dem slangen. De mente også at den var snål, og nødvendigvis måtte strupe en del. Jeg kjøpte nye slanger, men har ikke montert dem ennå da turboen allikevel synger (Les:Plystrer) på siste verset og må byttes. Jeg er i dialog med Aaron hos Boraparts.com om en litt sprekere turbo. (når jeg allikevel må bytte)

Hvis ikke han leverer, koster en overhalt fra italia 490 Euro, ny 790 Euro,- og overhalt fra bildelsenteret ca 8500,-, så det er overkommelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du prøvd å dra skikli på med din ette du fjerna egr ventilen? min går bare i nødmodus viss eg kjører den langt ut på turtal på 4 og 5 gir, over 3500 omdr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skifta akkurat turbo på min 1.9 pd. Kjøpte overhalt turbo hos Autotrim as (tlf:73506506) i Trondheim.

6500kr inkl. mva + frakt. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett etter jeg renset og blokkerte EGR (noen tusen km siden), prøvde jeg å provosere fram nødmodus, uten å klare det.

En stund gikk den ganske OK. Etterhvert har bilen gått gradvis dårligere, og er mindre og mindre turtallsvillig. Nå som jeg tror turboen er moden for utskifting, og jeg venter på en ny en, bare pusler jeg forsiktig rundt.

Jeg har sett de andre trådene dine. Jeg er ikke kompetent til å stille noen diagnose, men: Din motor har i likhet med min, kjørt langt. Min teori er at motoren min holder lengre enn turboen. Renner det olje gjennom turboen, tror jeg den er moden.

Skulle det vise seg å være noe annet enn turboen på min bil, har den allikevel gjort nytta si, og da har jeg en ny turbo f.eks. til en ev, byttemotor senere.

Runes tips om overhalt turbo er jo også et godt tips

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, jeg blandet din tråd med en annen. Jeg vet ikke hvor langt din motor har gått, og mine erfaringer er derfor ikke nødvendigvis så relevante for deg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.