Anbefalte innlegg

Har en Golf IV GTI med R32 fanger...

Etter å ha sett bildet jeg har vedlagt, lurer jeg litt på noen ting her:

 

1. Er dette bare show off, eller hjelper det på effekten oxo? Eventuellt hvor mye?

2. Kan noen av dere skaffe en tilsvarende intercooler? Og til hvem pris? Eventuellt post noen linker dit de har de.

3. Hva må gjøres for å få til dette, og hvor mye må jeg ut med?

 

Har ikke hatt noen "seriøse" planer om det, men begynner å leke litt med tanken nå..........

 

Takker for alle svar og tips..

intercooler.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1: Hvis du har turbo, så kan du regne med en del hester til ved å montere IC.

 

2: http://www.tuningstore.no kan skaffe deg IC i den størrelsen du vil ha.

 

3: aldri satt inn IC selv, men det blir litt rørsveis og sansyneligvis sagin på frontfanger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mye effekt å hente i nedkjølet komprimert luft da denne lufta vil gi en mer eksplosiv å kraftig tenning.(flere luftmolekyler) Men størrelsen på intercoolern kommer helt an på hvor stor snurren er, hvor mye luft den klarer å mate. Kanskje ikke noe vits i å kline på en alt for stor cooler dersom turboen er forholdsvis liten, noe som heter forsinkelse også!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel noe i tilpasning til turboen ja..

 

Ved komprimering øker temperaturen. Dobling i trykk (1 bar overlading) gir dobbel temperatur (i Kelvin..så 20 Celsius blir ikke 40, men 293*2=586 grader kelvin = 313 Celsius).

Og temperaturtapet er der i slanger og slikt, men er nok IC som kjøler mest.

Dersom utetemperaturen er 20 grader, og den originale klarer å kjøle ned til la oss si 50 grader, er det ikke sikkert en større klarer å kjøle ned noe vesentlig mere. Men dersom en etter chipping, og høyere ladetrykk f.eks. har en temp etter Ic på 150.. så er det nok noe å hente.

 

Og kald luft her ikke bare med ytelse og gjøre, for lufta er det som kjøler motoren innvendig, spes ventiler og stempler. Men har med ytelse også, for dersom en klarer å kjøle lufta på 300 grader ned til 20 grader, tar den bare halvparten av plassen, og da er det jo muligheter for å få inn mere luft... med økt kjølebehov...

 

Men, på en original, har jeg troen på at VAG har satt på en stor nok IC, men er ikke uten grunn at en S4 (med 1,8T) har ekstra lufting bak IC inn i hjulbuen...så ved tuning er det nok gunstig både for ytelse og holdbarhet å få på en større IC.

 

(nok ett innlegg tra meg med mye teori og fysikk...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Og kald luft her ikke bare med ytelse og gjøre, for lufta er det som kjøler motoren innvendig, spes ventiler og stempler..."

 

"..grunn at en S4 (med 1,8T) har ekstra lufting bak"

 

Riktig det, men spesielt med tanke på stempler har også oljen en viktig kjøleoppgave.

 

A4 med 1,8T mente du vel??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

at lufta fra atmosfære trykk til 1bar overtrykk øker temp fra20C til 300C er en liten regne feil vel.

 

mener jeg regna det forenkla v bruk av idiell gasslov engang å da ble det 80 el 90C. det var da fra atm. til 1bar overtrykk, og 20c i start temp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant følgende oppskrift på nettet:

 

((PR^0.283 - 1) * Tambient) / Ec = Trise

 

Trise = increase in temperature

PR = pressure ratio

Tambient = ambient temperature (in an absolute scale, Kelvin or Rankine)

Ec = Efficiency of the compressor

 

Altså: For en Garrett T04E med en PR på 2.5, Ec på 0.75 og en utetemperatur på 27 grader celsius (300 Kelvin) får man følgende ligning:

((2.5^0.283 - 1) * 300) / 0.75 = 118°

 

Skjønte jeg bæret av det der? Nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om det finnes ferdige kit til frontmontert intercooler til Golf?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn som den i linken ståle postet er jeg på utkikk etter! Men jeg skulle gjerne visst om en butikk i norge som skaffa Greddy Intercoolere.

 

A4IntercoolerCS2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe spes grunn til at du vil ha greddy?? Som kanskje vi andre har lyst å få med oss også? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja så det nå jeg og,men mener jeg har hørt at de skaffer greddy??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanvittig pris på den hos Powerzone da! Men den var voksen :) Ingen annen grunn til at jeg vil ha Greddy enn at den har uttak på hver side og ikke begge to på den ene siden som den på awesome gti store.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Magne Gunleiksrud

Sånn som den i linken ståle postet er jeg på utkikk etter! Men jeg skulle gjerne visst om en butikk i norge som skaffa Greddy Intercoolere.

 

Crazy Tuning gjør det mener jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor bestiller du ikke Greddy intercooler direkte fra USA og sparer deg sikkert MASSE penger på det, vil jeg tro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.greddy.com

 

Her koster den ene 995 $, og det andre 1195$.. Hva er forresten forskjellen på disse??

 

Hvorfor er det så stort sprik på prisene? Noen som vet dette, eller har no som helst formeining om det...???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ørjan Suvdal

http://www.greddy.com

 

Her koster den ene 995 $, og det andre 1195$.. Hva er forresten forskjellen på disse??

 

Hvorfor er det så stort sprik på prisene? Noen som vet dette, eller har no som helst formeining om det...???

 

er forskjellig diameter på rørene... 28 er største kittet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor bestiller du ikke Greddy intercooler direkte fra USA og sparer deg sikkert MASSE penger på det, vil jeg tro

 

Jeg er litt skeptisk til å bestille ting så langt unna, de vil sikkert ha forhåndsbetaling også, men det er mulig jeg prøver hvis jeg kan spare seriøst mye.

 

Har sendt noen mailer til diverse firmaer nå for å sjekke priser og slikt, det er jo mulig noen kan tilpasse en intercooler til meg også, er litt usikker på hvor stor jeg må ha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du klarer og sveise eller kjenner noen som kan så kan du jo ringe krb og bestille en på mål....

jeg fikk en derfra nå... stor og fin : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.