#1 Skrevet September 6, 2004 Har en Golf IV GTI med R32 fanger... Etter å ha sett bildet jeg har vedlagt, lurer jeg litt på noen ting her: 1. Er dette bare show off, eller hjelper det på effekten oxo? Eventuellt hvor mye? 2. Kan noen av dere skaffe en tilsvarende intercooler? Og til hvem pris? Eventuellt post noen linker dit de har de. 3. Hva må gjøres for å få til dette, og hvor mye må jeg ut med? Har ikke hatt noen "seriøse" planer om det, men begynner å leke litt med tanken nå.......... Takker for alle svar og tips.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 6, 2004 1: Hvis du har turbo, så kan du regne med en del hester til ved å montere IC. 2: http://www.tuningstore.no kan skaffe deg IC i den størrelsen du vil ha. 3: aldri satt inn IC selv, men det blir litt rørsveis og sansyneligvis sagin på frontfanger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 6, 2004 Det er mye effekt å hente i nedkjølet komprimert luft da denne lufta vil gi en mer eksplosiv å kraftig tenning.(flere luftmolekyler) Men størrelsen på intercoolern kommer helt an på hvor stor snurren er, hvor mye luft den klarer å mate. Kanskje ikke noe vits i å kline på en alt for stor cooler dersom turboen er forholdsvis liten, noe som heter forsinkelse også! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 6, 2004 Er vel noe i tilpasning til turboen ja.. Ved komprimering øker temperaturen. Dobling i trykk (1 bar overlading) gir dobbel temperatur (i Kelvin..så 20 Celsius blir ikke 40, men 293*2=586 grader kelvin = 313 Celsius). Og temperaturtapet er der i slanger og slikt, men er nok IC som kjøler mest. Dersom utetemperaturen er 20 grader, og den originale klarer å kjøle ned til la oss si 50 grader, er det ikke sikkert en større klarer å kjøle ned noe vesentlig mere. Men dersom en etter chipping, og høyere ladetrykk f.eks. har en temp etter Ic på 150.. så er det nok noe å hente. Og kald luft her ikke bare med ytelse og gjøre, for lufta er det som kjøler motoren innvendig, spes ventiler og stempler. Men har med ytelse også, for dersom en klarer å kjøle lufta på 300 grader ned til 20 grader, tar den bare halvparten av plassen, og da er det jo muligheter for å få inn mere luft... med økt kjølebehov... Men, på en original, har jeg troen på at VAG har satt på en stor nok IC, men er ikke uten grunn at en S4 (med 1,8T) har ekstra lufting bak IC inn i hjulbuen...så ved tuning er det nok gunstig både for ytelse og holdbarhet å få på en større IC. (nok ett innlegg tra meg med mye teori og fysikk...) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 6, 2004 "Og kald luft her ikke bare med ytelse og gjøre, for lufta er det som kjøler motoren innvendig, spes ventiler og stempler..." "..grunn at en S4 (med 1,8T) har ekstra lufting bak" Riktig det, men spesielt med tanke på stempler har også oljen en viktig kjøleoppgave. A4 med 1,8T mente du vel?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 6, 2004 at lufta fra atmosfære trykk til 1bar overtrykk øker temp fra20C til 300C er en liten regne feil vel. mener jeg regna det forenkla v bruk av idiell gasslov engang å da ble det 80 el 90C. det var da fra atm. til 1bar overtrykk, og 20c i start temp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 6, 2004 Fant følgende oppskrift på nettet: ((PR^0.283 - 1) * Tambient) / Ec = Trise Trise = increase in temperature PR = pressure ratio Tambient = ambient temperature (in an absolute scale, Kelvin or Rankine) Ec = Efficiency of the compressor Altså: For en Garrett T04E med en PR på 2.5, Ec på 0.75 og en utetemperatur på 27 grader celsius (300 Kelvin) får man følgende ligning: ((2.5^0.283 - 1) * 300) / 0.75 = 118° Skjønte jeg bæret av det der? Nei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 21, 2004 Noen som vet om det finnes ferdige kit til frontmontert intercooler til Golf? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 21, 2004 Opprinnelig postet av Magne Gunleiksrud Noen som vet om det finnes ferdige kit til frontmontert intercooler til Golf? Ja. F.eks http://www.awesome-gti.co.uk/vw%20golfmk4/engine.html (vet ikke om noen som har testet akkurat dette kit-et) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 21, 2004 http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=7936514253&category=33742&sspagename=WDVW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 21, 2004 Opprinnelig postet av ståle tufte sivertsen http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=7936514253&category=33742&sspagename=WDVW http://www.city-speed.com er adressa til webshoppen, til selgeren av dette kitet... Ikke så halvgæren pris heller da.... Hmmz, må ratt få en photoshop dude til å eksprimentere litt igjen da........ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 21, 2004 Sånn som den i linken ståle postet er jeg på utkikk etter! Men jeg skulle gjerne visst om en butikk i norge som skaffa Greddy Intercoolere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 21, 2004 Noe spes grunn til at du vil ha greddy?? Som kanskje vi andre har lyst å få med oss også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 21, 2004 her ikke powerzone greddy da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 21, 2004 Opprinnelig postet av ståle tufte sivertsen her ikke powerzone greddy da? http://www.powerzone.no/index.php?webshop=vis&&bID=35&sbID=299&bdID=31 Står Forge her men... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 21, 2004 ja så det nå jeg og,men mener jeg har hørt at de skaffer greddy?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 21, 2004 Vanvittig pris på den hos Powerzone da! Men den var voksen Ingen annen grunn til at jeg vil ha Greddy enn at den har uttak på hver side og ikke begge to på den ene siden som den på awesome gti store. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 21, 2004 Opprinnelig postet av Magne Gunleiksrud Sånn som den i linken ståle postet er jeg på utkikk etter! Men jeg skulle gjerne visst om en butikk i norge som skaffa Greddy Intercoolere. Crazy Tuning gjør det mener jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 21, 2004 Hvorfor bestiller du ikke Greddy intercooler direkte fra USA og sparer deg sikkert MASSE penger på det, vil jeg tro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 21, 2004 http://www.greddy.com Her koster den ene 995 $, og det andre 1195$.. Hva er forresten forskjellen på disse?? Hvorfor er det så stort sprik på prisene? Noen som vet dette, eller har no som helst formeining om det...??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 21, 2004 hva med å kjøpe dette settet og en rimligere universal cooler ? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=7936066635&category=33742 http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=7935372542&category=33742#ebayphotohosting 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 21, 2004 Opprinnelig postet av Ørjan Suvdal http://www.greddy.com Her koster den ene 995 $, og det andre 1195$.. Hva er forresten forskjellen på disse?? Hvorfor er det så stort sprik på prisene? Noen som vet dette, eller har no som helst formeining om det...??? er forskjellig diameter på rørene... 28 er største kittet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 27, 2004 Hvorfor bestiller du ikke Greddy intercooler direkte fra USA og sparer deg sikkert MASSE penger på det, vil jeg tro Jeg er litt skeptisk til å bestille ting så langt unna, de vil sikkert ha forhåndsbetaling også, men det er mulig jeg prøver hvis jeg kan spare seriøst mye. Har sendt noen mailer til diverse firmaer nå for å sjekke priser og slikt, det er jo mulig noen kan tilpasse en intercooler til meg også, er litt usikker på hvor stor jeg må ha. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 27, 2004 http://www.city-speed.com sendte ikke utenlands, fant den på http://www.emotiongarage.com/ også og de sender heller ikke utenlands Her er ett bilde av Greddy intercooleren montert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 27, 2004 Hvis du klarer og sveise eller kjenner noen som kan så kan du jo ringe krb og bestille en på mål.... jeg fikk en derfra nå... stor og fin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...