#1 Skrevet November 6, 2007 Oljesølet/svettingen som er på slangen som går inn på intercooler radiator; hvor mye er egentlig normalt her?? Samme har eg oppe ved wastegate ventilen. Svetter liksom rundt aklingen som går inn i klokken..... Noen som har noen formening?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 6, 2007 Ingen??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 6, 2007 På 1.8t er det vanlig at det samler seg mye olje der, kanskje opp til 0.1-2 dl ?. Sikkert samme på diesel lekker det litt så samler det seg som regel i bunnen på laveste punk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 6, 2007 På 1,8T har jeg rensa både rør og slanger ja...og IC for olje. Tror det kom fra oljeåndingen som kommer inn på slangen før turboen. Jeg gjorde iallefall ikke noe med det. Men snakket med Møller om det etterpå, og de sa det ikke var unormalt, men at det var lurt å vaske det bort fra tid til annen, for ellers har slangene en tendens til å bli helt "gele" etter litt tid sa de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 6, 2007 Ok. Men det har ikke noe å si på motorprestasjoner altså...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 6, 2007 Vel vis du får så mye at lufta må gå i bobler gjennom olja pga det er så mye vil du jo få endel mindre effekt, men litt sånn som du har er vel ikke merkbart eller målbart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 6, 2007 Var det eg sjøl kom frem til. Takk for svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 6, 2007 Olje senker oktantallet til bensin, som kan gi tenningsbank og tilbakejustert tenning. Men på en TDi er vel det ett minimalt problem, i og med at den "lever" av tenningsbank..! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 6, 2007 Med alle forbehold om at dette ikke nødvendigvis gjelder din motor: Kona ringte på vei til jobben her om dagen og fortalte at oljelampa lyste. Jeg synes det var rart, da bilen, på tross av sine snart 430 000km ikke bruker nevneverdig olje og jeg sjekker ofte. Da hun kom hjem, la jeg meg under bilen og så etter oljelekkasjer. Jeg fant ikke noe på motoren, men det dryppet fra skjøten mellom turboslange og videre til intercooler. Basert på nyervervet kunnskap, tolket jeg det dithen at turboen lakk olje gjennom lageret. Normalt kan det komme noe oljedamp som legger seg i slanger og intercoller, men her var det rennende olje. Dette i tillegg til at motoren er blitt mindre og mindre turtallsvillig i det siste, har gjort at jeg har trukket den slutning at turboen er moden for utskifting. Jeg har snakket med GIK-turbo på Kongsberg, som mener at jeg bør kjøre forsiktig og holde øye med oljenivået inntil jeg får ny turbo. Turboen kan, etter hva jeg forstår, også medføre skader på mer enn "seg selv". den kan bl.a. tømme bunnpanna ganske raskt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 6, 2007 Med alle forbehold om at dette ikke nødvendigvis gjelder din motor: Kona ringte på vei til jobben her om dagen og fortalte at oljelampa lyste. Jeg synes det var rart, da bilen, på tross av sine snart 430 000km ikke bruker nevneverdig olje og jeg sjekker ofte. Da hun kom hjem, la jeg meg under bilen og så etter oljelekkasjer. Jeg fant ikke noe på motoren, men det dryppet fra skjøten mellom turboslange og videre til intercooler. Basert på nyervervet kunnskap, tolket jeg det dithen at turboen lakk olje gjennom lageret. Normalt kan det komme noe oljedamp som legger seg i slanger og intercoller, men her var det rennende olje. Dette i tillegg til at motoren er blitt mindre og mindre turtallsvillig i det siste, har gjort at jeg har trukket den slutning at turboen er moden for utskifting. Jeg har snakket med GIK-turbo på Kongsberg, som mener at jeg bør kjøre forsiktig og holde øye med oljenivået inntil jeg får ny turbo. Turboen kan, etter hva jeg forstår, også medføre skader på mer enn "seg selv". den kan bl.a. tømme bunnpanna ganske raskt Hadde inne en sharan 130tdi PD på jobb. der hadde akslingen i turboen gått av. alle 4 cylindere var fulle av olje. Så fulle at motoren låste seg: eek : Dette skjedde på 1-2-3 etter at akslingen røk, så er turboen din skikkelig dårlig hadde jeg rett og slett parkert bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...