#1 Skrevet November 7, 2007 Heisann! Litt usikker på om dere skjønner hvilken del jeg snakker om, så derfor: Spørsmålet er: Hvordan skal denne fungere? Skal denne holde tett dersom det står trykk på røret som kommer fra toppen av ventildekselet? Mener å huske at jeg lett kan blåse gjennom min fra begge sider, og da henger det ikke på greip at fyren på http://www.a4mods.com fant seg en ladetrykkslekkasje på en gummislangebit nettop der oljepusterøret kommer ut av toppdekselet... Kanskje denne ventilen rett og slett er grunnen til at min 1.8t ikke spinner opp så fort som den skal? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 7, 2007 Prøv og blend igjen hullet der hvor ventilen sitter innpå innsugsslangen,får du raskere spool-up da ville jeg hatt det slik og latt oljeåndingen gått til friluft ned i mot bakken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 7, 2007 Skal da være gjennomgang der såvidt jeg kan skjønne. Er jo der oljeåndinga går inn til ny forbrenning. Tetter du igjen noe her = tett ånding og trykk i veivhus. Ventilen/oljefella etc etc sitter jo på slangen hvor det suges luft fra luftfilteret, ikke den der det trykkes ut fra turbo. Kan ikke skjønne helt hvordan han da kunne ha en trykklekasje der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 7, 2007 Nei det er det jeg heller ikke fatter og begriper... Sendt en mail for å høre om han ikke er rett nagla nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 5, 2008 Skal da være gjennomgang der såvidt jeg kan skjønne. Er jo der oljeåndinga går inn til ny forbrenning. Tetter du igjen noe her = tett ånding og trykk i veivhus. Ventilen/oljefella etc etc sitter jo på slangen hvor det suges luft fra luftfilteret, ikke den der det trykkes ut fra turbo. Kan ikke skjønne helt hvordan han da kunne ha en trykklekasje der Nå har jeg trykktesta innsugsystemet på bilen. Kjørte inn trykk på innsugslangen der LMM vanligvis står, og blenda igjen hullet der pusteventilen pleier sitte. Da lakk det luft ut pusterøret... Det som slår meg er at det er vel en grunn til at den kalles en Ventil? Er det ikke slik at trykket i veivhuset må oppnå et visst nivå før den ventilen skal åpne? Uansett har jeg bestilt meg ny sånn en pluss en liten ventil på bremsekraft-luft opplegget som lakk littegrann luft. Rart ingen har ei god forklaring på den ventilen der.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 5, 2008 I slangen mellom LMM og turboen er det ALDRI noe trykk med mindre noe er riv ruskende galt. Kun vakum fordi turboen/motoren suger luft gjennom filter - LMM - slangen _ turbo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 5, 2008 I slangen mellom LMM og turboen er det ALDRI noe trykk med mindre noe er riv ruskende galt. Kun vakum fordi turboen/motoren suger luft gjennom filter - LMM - slangen _ turbo. Misforstå meg rett: Jeg har satt trykk der kun fordi det er enklest å komme til der. Slipper å skru av slangen helt nede ved turboen. Det var overhodet ikke poenget her heller. Men siden det lekker ladetrykk ut veivhusventil-systemet når jeg trykktester begynner jeg jo å lure på om det skal være slik, om motoren min er fucka, eller om det rett og slett er veivhusventilen som ikke holder igjen dette trykket (om den i såfall skal gjøre det)... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 5, 2008 Får nesten referere til denne: http://a4mods.com/index.php?page=webcontent/pages/boostleak.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 5, 2008 Nå tror jeg at jeg har funnet ut hvordan ventilen fungerer Ser man på høyre på illustrasjonen her, vil man se at om det dannes vakuum på innsuget på turboen, vil ventilen tette for overtrykk i veivhuset TIL ET VISST punkt, da vil overtrykket på veivhussida av membranen vinne og åpne for ventilasjon. Har alltid lurt på dette. Jeg tror min ventil ikke suges tett ved pådrag, for jeg har en bedriten spinup for å si det mildt. Jeg hører også at det suser mistenkelig mye framme under panseret. Den lukker sikkert ikke kjalp nok 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 5, 2008 Nå har jeg trykktesta innsugsystemet på bilen.Kjørte inn trykk på innsugslangen der LMM vanligvis står, og blenda igjen hullet der pusteventilen pleier sitte. Da lakk det luft ut pusterøret... Det som slår meg er at det er vel en grunn til at den kalles en Ventil? Er det ikke slik at trykket i veivhuset må oppnå et visst nivå før den ventilen skal åpne? Uansett har jeg bestilt meg ny sånn en pluss en liten ventil på bremsekraft-luft opplegget som lakk littegrann luft. Rart ingen har ei god forklaring på den ventilen der.. Jeg kan også blåse igjennom ventilen min begge veier...mulig det skal være sånn eller kansje den er defekt... Gidder du å sjekke om det går ann å blåse igjennom fra begge ender når du en nye? sende meg gjerne en pm? (sånn for ordens skyld: prater om den ventilen som er avbildet i første innleg) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 5, 2008 Jeg kan også blåse igjennom ventilen min begge veier...mulig det skal være sånn eller kansje den er defekt...Gidder du å sjekke om det går ann å blåse igjennom fra begge ender når du en nye? sende meg gjerne en pm? (sånn for ordens skyld: prater om den ventilen som er avbildet i første innleg) Var for godt til å være sant, bytta med ventilen fra bilen til fattern (går som ei kule i forhold til min), null forskjell.. Trodde det var meninga at man skulle kunne SUGE den igjen fra tuten som går ned i innsuget, men tok feil der som med det meste annet nedi pansertet på den forbanna møkkabilen min 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 6, 2008 Har du sjekket ladetrykket på bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 6, 2008 Ladetrykk? Hva er det? Ærlig talt, selvsagt har jeg sjekka ladetrykket. Problemet ligger som sagt i spooluptida, ikke selve ladetrykket. Får 0,6bar når det først kommer igang, men får ikkeno skikkelig kick egentlig, ting tar tid! Er vel i grunn ikke noe tvil om at det er her problemet ligger... Skal bytte en del som kalles "vacuum boost valve", skjønner ikke helt hva dens oppgave er, men etter som jeg har tolka av skjemaer ser det ut som det er gjennom den at ladetrykket forplanter seg i veivhus og ventillokk. Jeg blir snart gal av å feilsøke, hadde min brors svigerfar bare bodd i nærheten... (Tidligere audimekaniker, nå lærer på bilmekanikerlinja i Mosjøen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 6, 2008 Har faren din samme årsmodell som deg også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 6, 2008 Har faren din samme årsmodell som deg også? Nei, han har den siste av B5'ene som kom. Prinsippet er akkurat det samme der også. Skal neppe være SÅ stor forskjell på akselerasjon. Blir jo nesten depressiv av å sette meg i min egen bil etter å ha prøvd hans. Og NEI, hans er ikke chippa. Logga ladetrykk med Vagcom på begge, og han har maks 0,6 han også. Min drar minst like bra fra 3500rpm og ut mot sperra som hans, det er i bånn at forskjellen ligger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 6, 2008 Er som oftes stor forskjell på de forskjellige 1.8T´ene.. I allefall det jeg har erfart.. Dette kan f.eks skyldes at det ikke er samme ladetrykksventil (n75) som sitter på din bil kontra faren din sin bil, ei heller samme dyser. Dette bare som ett eksempel da. Ikke riv av meg hodet, jeg værer at humøret ditt ikke er på topp fra før av Hvordan er spoolup etter gearskifte da? Treg da også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 6, 2008 Hehe, det hjelper ikke på at regnvannslekkasjen i bilen sannsynligvis er tilbake også.. Vært mye drit med den bilen siden jeg kjøpte den, men siden den har gått såpass langt (160.000) er det nok rimelig som forventa på sett og vis. Spoolupen føler råtten hele tida, på samtlige gir. Når den overhodet kicker føles det som det kommer rundt 2400rpm, en smule seint med andre ord. Ikke mye kick å snakke om er det heller.. Kan dårlig oljetrykk innvirke på draget i bånn? Jeg mistenker nemlig at den berømte sila begynner å bli tett.. Praktisk at den står plassert inni bunnpanna forresten, hurra for den gjennomtenkte løsningen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 6, 2008 Ladetrykk? Hva er det? Ærlig talt, selvsagt har jeg sjekka ladetrykket. Problemet ligger som sagt i spooluptida, ikke selve ladetrykket. Får 0,6bar når det først kommer igang, men får ikkeno skikkelig kick egentlig, ting tar tid! Er vel i grunn ikke noe tvil om at det er her problemet ligger... Skal bytte en del som kalles "vacuum boost valve", skjønner ikke helt hva dens oppgave er, men etter som jeg har tolka av skjemaer ser det ut som det er gjennom den at ladetrykket forplanter seg i veivhus og ventillokk. Jeg blir snart gal av å feilsøke, hadde min brors svigerfar bare bodd i nærheten... (Tidligere audimekaniker, nå lærer på bilmekanikerlinja i Mosjøen) Du trenger ikke være frekk! Jeg kjenner ikke deg så er et ærlig spørsmål!! Knallis! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 6, 2008 Hehe, trodde det kom fram av tråden... Mener jeg nevnte trykktesting, og før man kommer så langt har man vel gjerne målt ladetrykket Var ikke meningen å glefse, sorry 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 6, 2008 Du nevner ikke om du har prøvd ny n75. Hvis du vil ha tidlig spoolup så vil jeg anbefale denne ventilen: 034 906 283 J (den såkalte j-ventilen) Bruker denne selv, og da har jeg fullt trøkk ifra 2500 o/min! Skal du ha enda bedre bunndrag, så bytt ut n75 med en boostcontroller Det skal jeg gjøre med tiden.. Så var det oljen da.. Ikke ekspert på dette området, MEN jeg har opplevd noe redusert effekt én gang, og da hadde jeg kjøpt uoriginalt oljefilter som bare var halve størrelsen av det originale. Ved neste oljeskift kjøpte jeg originalfilter igjen, og vips så hadde jeg "10" hester extra Så god oljegjennomstrømning har positiv innvirkning virker det som 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 6, 2008 Så var det oljen da.. Ikke ekspert på dette området, MEN jeg har opplevd noe redusert effekt én gang, og da hadde jeg kjøpt uoriginalt oljefilter som bare var halve størrelsen av det originale. Ved neste oljeskift kjøpte jeg originalfilter igjen, og vips så hadde jeg "10" hester extra Så god oljegjennomstrømning har positiv innvirkning virker det som Det stod et større oljefilter på bilen da jeg kjøpte den, det kan stemme fint. Husker ikke om den gikk noe bedre med det, men det er verdt et forsøk ved oljeskift til våren da! Har du tilfeldigvis delenr til det store? Husker bare det hadde satt seg noe så jævlig fast, fikk det knapt løst.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 6, 2008 Det stod et større oljefilter på bilen da jeg kjøpte den, det kan stemme fint. Husker ikke om den gikk noe bedre med det, men det er verdt et forsøk ved oljeskift til våren da! Har du tilfeldigvis delenr til det store? Husker bare det hadde satt seg noe så jævlig fast, fikk det knapt løst.. 068 115 561 F Dette er i allefall til min bil, motorkode AWT.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 6, 2008 068 115 561 F Dette er i allefall til min bil, motorkode AWT.. Tror det er samme maskina som står i fatterns A4, og den har samma filter som min Satser på det neste gang jeg skal bytte da! Kanskje det gir litt bedre flow på olja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...