#1 Skrevet November 9, 2007 Finnes det i verden i dag fortsatt folk som er flink med karrosseri på 'gamlemåten'? Mitt kjøretøy nr. 2, en Vespa Rally 180 fra 1969 skal restaureres, og det nytter ikke å reparere en sånn som man gjør med moderne bilder, ved å bytte skjermer eller fylle på med sparkel.. Dessuten vibrerer en Vespa så mye at sparkel må brukes med ekstrem forsiktighet, så småbulker og skader bør rettes så mye som overhodet mulig med varme, kjærlighet og evt hammer.. Kjenner vi noen som er flink med sånt her i byen? Frederik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 10, 2007 Finnes det i verden i dag fortsatt folk som er flink med karrosseri på 'gamlemåten'? Mitt kjøretøy nr. 2, en Vespa Rally 180 fra 1969 skal restaureres, og det nytter ikke å reparere en sånn som man gjør med moderne bilder, ved å bytte skjermer eller fylle på med sparkel.. Dessuten vibrerer en Vespa så mye at sparkel må brukes med ekstrem forsiktighet, så småbulker og skader bør rettes så mye som overhodet mulig med varme, kjærlighet og evt hammer.. Kjenner vi noen som er flink med sånt her i byen? Frederik Det skal finnes en på osterøy men husker ikke navn eller nummer i øyeblikket, men kan sjekke når jeg kommer hjem fra havet. Hørt et par som driver med veteranbiler at han kan jobben sin, men vet og å ta betalt for dette, så billig blir det ikke. Men alternativt kan du jo bruke karr.tinn i stedenfor sparkel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 10, 2007 Når det er snakk om gamle Vespa er det obligatorisk med bilder i tråden, bare til opplysning:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 10, 2007 finnes jo fortsatt noen smed-verksteder.... de kan jo lage de utroligste ting i metall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 10, 2007 Hør med gutta i American Chopper: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 10, 2007 Vet av en fenomenal retter i Trondheim, han banker de utroligste krokte deler rette og fine igjen. Om der intresant å få en så langt unna til å ta det kan jeg høre om han er interisert å gjøre det og evt. få utvekslet telefon nr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 11, 2007 Takk for tips. Trondheim høres litt voldsomt ut. Det er greit at jeg ikke restaurerer for å selge, men utgiftene bør likevel holdes på fornuftig nivå. Det er en bruksmaskin, ikke en museumsgjenstand tross alt. Scooteren må sveises litt i gulvet, hvilket er noe de fleste opprettere sikkert kan fikse. Utfordringen er å få rettet de tynne platene i skjoldet og forskjermen slik at de blir runde og fine. Har litt lyst å få til en frekk transparent lakkering, en lys, skarp grønn, som skifter med lyset, men en slik lakkering krever selvsagt at karrosseriet er nærmest perfekt. Får høre litt rundt mens jeg begynner å plukke den ned. Fikk en deilig leveranse i dag: Helt ny, original PX200 motor med el-start og oljepumpe. Kjenner at det hjelper litt på motivasjonen å bare kunne sette den 40 år gamle 180-motoren på hyllen og dytte inn mer krefter og driftssikkerhet... Frederik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 23, 2007 Litt usikker no, men "smia" i åsane som ligger i vågsbotn kan vel kanskje tenkes at kunne gjort noe sånt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 25, 2007 Har selvsagt ikke kommet så mye lenger med dette enda, ikke minst fordi det står et stillas og blokkerer kjellerdøren jeg må ha scooteren inn gjennom for å få begynt på den.. Men det viser seg at jeg muligens har bekjentskapsmuligheter litt indirekte hos Hartveit på Møllendal, så jeg skal høre hva jeg kan få ut av det. Men først må maskinen plukkes ned, så skal den sandblåses og grunnes med noe solid sink-grunning eller lignende, slik at rust ikke blir problem på noen år igjen. Med litt flaks rekker jeg å ha den klar for sveis og karrosseri-arbeid rett over nyttår. Men jeg er takknemlig for tipsene deres, det kan fort hende at jeg får bruk dem.. Frederik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...