Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nye dekk på varevogna mi, men jeg er litt usikker på om jeg skal ha pigg eller ei.

I fjord vinter kjørt jeg med pigg, men prøvde også piggfritt på isføre og skal si det var god forskjell. Men de piggdekka jeg hadde var 4x4/varebil dekk med skikkelige pigger, noe annet enn det som er alternativet nå.

 

Har jo hørt av folk som har kjørt piggfritt i alle år at det er best, mens andre sverger til pigger, det er vel like mange meninger om som det er folk som kjører bil.

 

Jeg kjører to mil hver vei på jobb, på stort sett usaltet vei. Har jo Quattro, så framdrifta er ikke noe problem(håper jeg), men det er jo i svinga og ved nedbremsing jeg trenger feste.

Så siden de fleste dekkene er nesten like bra, så blir det kansje dumt å kjøpe pigg for sikkerhets skyld?

 

Hvis det blir piggfritt så kommer jeg nok til å satse på Continental Conti Viking Contact 3, men er ikke sikker på piggdekk(ContiWinterViking 2?).

: klø :

 

 

Hjelp!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt en sesong på conti viking contact 3 å de fungerte utmerket værtfall :) (piggfritt) men det kommer jo litt ann på kor i landet du bor da å om de salter mye.. her er det som regel våte/bare veier så piggdekk liker ikke jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt en sesong på conti viking contact 3 å de fungerte utmerket værtfall :) (piggfritt) men det kommer jo litt ann på kor i landet du bor da å om de salter mye.. her er det som regel våte/bare veier så piggdekk liker ikke jeg.

 

Har kjørt på samme dekk og har valgt nå de samme nå igjen, og de fungerer utmerket. Jeg kjører mye over hele vestlandet og mye over fjellovergangene og har aldri hatt noe som helst trøbbel med å komme meg frem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bodd i Nord-Norge, Sunnmøre, Oslo-området og nå på indre Østland, har alltid kjørt piggfritt og aldri, ikke en eneste gang, savnet pigger. Derimot har jeg frydet meg ved tanken på å slippe knasingen og bråket der man plasker rundt på saltvåte veier..

 

Definitivt piggfritt herfra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble Nokian Hakkapeliitta 5(pigg), noe som jeg angret litt på når jeg kjørte på E6en etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kommer nok altid til å kjøre på piggfritt etter at jeg kjøpte det pga. piggdekkavgiften i Trondheim når jeg flyttet dit.

Kjører vel ca. 90% av tiden på bare veier slik som vinterene har vært i det siste.

Og prøvde foreldrene sin Touran med pigg dekk og da ble jeg enda mer overbevist om at jeg skal fortsette og kjøre piggfritt, deilig og slippe piggdekk lyden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk lagt på nye dekk på firmabilen min når jeg la om nå og valgte de nye hakka 5 dekka med pigg.. Sverger til piggfritt selv, men de få gangene jeg trenger piggdekk i året er det greit å ha det på firmabilen.. Fått prøvd dem på snø/is-føre en gang nå hittil og funker helt knall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de gangene jeg trenger pigger, er når det er omslag -og vi får våt is.

Da kan det være greit å ta det veldig med ro.

I utkantstøkene (les:Senja) er det i tillegg spreke veier, så om jeg var der oftere hadde jeg kjørt med pigg.

På klar is er piggdekk best!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men på våt is sitter hverken pigg eller piggfri forsvarlig på allikevel, da er det kun kjetting (eller rallypigg) som nytter.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt over det ganske land med piggfritt på biler uten abs og esp. F.eks den gamle Golf 2 16v'en med 185/55-15 piggfritt. Første året jeg kjørte piggfritt var vinteren 1999/2000.

Det har gått veldig bra, man må justere kjøremønsteret sitt for den manglende sikkerheten som piggene gir.

Og jeg er av den oppfatning at enkelte dager er det ikke forsvarlig å kjøre uansett hva man er skodd med. Når det er våt speilis er det som nevnt over her kun kjetting som duger, man skal tross alt klare å stoppe om det skjer noe...

 

Men uhell kan skje uansett hva man har slags dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

enig. kjører litt etter forholdene.

Men uforutsette situasjoner, f.eks ELG kommer man jo ikke unna....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.