Meninger angående Spacere?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det sikkert å bruke spacere på felgene? Hvordan er regelverket her?

Noen merker som kan anbefales?

Mvh.

Eirik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent:

Spacerne må være TUV godkjente. I tillegg skal de kun monteres dersom det er for å få felger med i utgangspunktet feil innpress til å passe med bilens originale innpress. Hvis felgen derimot har riktig innpress i utgangspunktet slik at spacerne monteres for at det "skal se bedre ut" er dette ulovlig dersom innpresset da vil avvike mer enn 7,5 mm til den ene eller andre siden. Altså mer enn 15 mm økning/minskning totalt på en aksel.

Nå veit ikke jeg om alle TUV godkjente spacere har en slik løsning, men vil uansett anbefalle spacere som passer på bilens originale nav. Altså slik at "kraven" på utsiden av bremseskiva/trommel passer eksakt i spacerens senterhull og at spacerens ytterside har en tilsvarende "krave" som passer i felgens. Da er det ikke bare hjulboltene som bærer hele vekta.

I tillegg kommer jo dette med lengre hjulbolter om det trengs. Kommer jo litt ann på hvor mye spaceren bygger selvsagt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

porsche er den eneste billeverandøren som har tuv og typrgodkjent bilene sine med spacere, dessuten ved å bruke spacere så vil du øke presset på hjullagerene dine så de vil slites fortere, samt under en eventuel punktering så vil du slite med å kontrollere bilen din! det er pga hjulvinklene og impresset spiller sammen så du vil ha nøytrale tall på hjulvinklen dine ved en eventuel punktering, det er nøye utregnet av bilfabrikanten og jeg ville ikke tullet for mye med impresset eller sporvidden uten å kunnet mye om akkurat dette... og nikke senteret vill også bli berørt av endret sporvidde. nikke senter er da bilens balanse punkt under bremsing da bilekn faktisk vil presses ned mot bakken under bremsing.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe kan se ut som jeg legger spacere på hylla. Takk for nyttig info begge to :)

Mvh.

Eirik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan jo brukes spacere på en cm eller to uten de altfor store konsekvensene.. men du vil nok slite litt med å holde bilen i feltet sitt ved en eventuel punktering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.