ASAP ! Fordeler/Plugger - kobling 2.2 10v

Anbefalte innlegg

Står på tur til å reise bort..

Men tenkte at jeg skulle skifte fordeler lokket og rotor, men såklart, greide jo ikke å sette det tilbake slik det skulle.. Noen som har oversikt over hvor de forskjellige kablene skal sitte på fordelern samt til hvilken plugg ?!?!

ASAP ! : flau :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er tenningsrekkefølgen, men åssen skal det kobles på fordelerlokket ?

1-2-4-5-3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hammeren skal treffe plugg nr 1 i tdc, etter det setter du de bare i tenningsrekkefølgen. God tur

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

NÅ, hvilket nummer på hvilken bokstav ?!?

ford.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der hvor hammeren er når syl 1 er på tdc skal du sette pluggnr 1, så følger du tenningsrekkefølgen. Keep on blowing :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan gå ut å se på min om du vil, ring meg på 91836960 med utfyllende forklaring og jeg forteller :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du har tatt av fordelerlokket ser du nøye på kanten av fordelerhuset, og der finner du et lite meiselmerke. Dette er der ledningen til sylinder nr. 1, den forrerste, skal sitte. Fordelerlokket passer bare en vei. Rotoren snurrer med klokka. Dermed har du alt du trenger å vite for å få alt på plass igjen, siden du kjenner tenningsrekkefølgen allerede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det samme rekkefølgen som på MC motoren min? I såfall testet han det uten hell :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg prøve det i morra..

Ikke fått start på den enda..

Tror det har samlet seg såpass mye bensin i eksos, så det resulterte i at hele bakpotta sprakk/eksplorderte i stad ! hehe, for en lyd : rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Originalt fordelerlokk har en forhøyning for to av pluggkablene. Sylinder 1 er såvidt jeg vet den som sitter lengst "med klokka" på denne forhøyningen, om jeg ikke husker feil. Alle femmerne har samme tenningsrekkefølge.

Det Per Lindgren sier er jo 100% sikkert, så sats på den for å være helt sikker, for jeg tar bare det jeg skrev fra hukommelsen.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok ut å så på pluggene nå, ingen er våte : klø :

Jeg har dratt den endel på starteren, og den skal være koblet riktig nå, men hvorfor vil ikke faenskapen starte..

Kan det hende at bensinpumpa har tatt kvelden ?!?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finn bensinpumpereleet i sikringsboksen (tror det står "rele for K-jetronic" eller noe i oversikten), koble en ledning mellom hullene til de to STORE pinnene i sokkelen. Da skal pumpa gå uansett, og det burde være enkelt å høre den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det samme rekkefølgen som på MC motoren min? I såfall testet han det uten hell :(

Ja, er den samme rekkefølgen og fremgangsmåten for alle 10V med fordeler, 8V og boblemotorer også, for den saks skyld, selv om de har forskjellig rekkefølge, så er metoden med meiselmerket og at rotoren snurrer med klokka den samme.

En ting til som er verdt å nevne er at hvis fordeleren står veldig feil i forhold til tenningsmerket, så kan man også få problemer med å starte. Finn tenningsmerketmerket (evt. ØDP) på svinghjulet, og dobbeltsjekk at rotoren peker mot meiselmerket i fordelerhuset. Hvis den ikke gjør det, så bør fordeler løsnes og vris til det matcher. Da har man i det minste grunninstilling, og motoren skal, etter alle regler, starte og burde også greie å holde tomgangen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått orden på det eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått orden på det eller?

Nei, har ikke det gitt.. Ikke sett på det enda...

Alt er riktig koblet nå værtfall, men jeg mistenker at den ikke får noe bensin lenger... : dum :

Skal ut å se litt på det snart !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen får bensin, bensinpumpa funker( har tjuvkoblet over relè ), men den tenner liksom ikke...

Så det jeg mistenker er at jeg skal bytte coilen, skal prøve det etterpå å se hva som skjer da..

Noen som har noen andre teorier ?

Før jeg satte den inn og skulle bytte fordelerlokk/rotor så gikk den, men når den blei varm så fusket den bare, og ville nesten ikke over 3-4000omdr, på tomgang var det nesten umulig å ruse den til over 5000 omdr. Men om den var kald, funket den som bare det =P

Hvis jeg kjørte pent og dro på VELDIG forsiktig så kom den mer og mer oppover mot 5000omdr. Men ga jeg full gass bare begynte den å kenguru hoppe ( godt norsk forklart ) : haha :

Kan det ha noe sammenheng at det kanskje er coilen som er defekt i dette tilfellet ? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen får bensin, bensinpumpa funker( har tjuvkoblet over relè ), men den tenner liksom ikke...

Så det jeg mistenker er at jeg skal bytte coilen, skal prøve det etterpå å se hva som skjer da..

Noen som har noen andre teorier ?

Før jeg satte den inn og skulle bytte fordelerlokk/rotor så gikk den, men når den blei varm så fusket den bare, og ville nesten ikke over 3-4000omdr, på tomgang var det nesten umulig å ruse den til over 5000 omdr. Men om den var kald, funket den som bare det =P

Hvis jeg kjørte pent og dro på VELDIG forsiktig så kom den mer og mer oppover mot 5000omdr. Men ga jeg full gass bare begynte den å kenguru hoppe ( godt norsk forklart ) : haha :

Kan det ha noe sammenheng at det kanskje er coilen som er defekt i dette tilfellet ? : klø :

Hadde akkurat samme symtomer på en eldre polo jeg hadde uten at jeg skal si at det er det som er feil.. Måtte kjøre med "et egg" mellom gasspedal for at den i det hele tatt skulle dra seg fram.. Skifta coil og problemet var borte :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også hallgiveren i fordeleren. Denne sviktet på en 100Q jeg hadde en gang. Til å begynne med stoppet motoren og var død i 10-15 minutter om jeg hadde hatt høyt turtall, til slutt startet den ikke i det hele tatt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også hallgiveren i fordeleren. Denne sviktet på en 100Q jeg hadde en gang. Til å begynne med stoppet motoren og var død i 10-15 minutter om jeg hadde hatt høyt turtall, til slutt startet den ikke i det hele tatt..

Da er coilen byttet, men intet resultat !

Skal sjekke hallgiver...

Noen andre som kan ha en tanke hva dette kan være ?: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå går bilen igjen, etter å få stilt tenninga riktig helt fra bånn,men samme problem nå som før, den vil ikke gå ordentlig når den blir varm !

Når den er kald så går den som bare det, men når den er blitt 90grader så begynner den å sperre ved 3000 omdr. og drar jeg den veldig sakte så greier den 5000omdr...

Jeg skal prøve å bytte pluggene i morra og se om det hjelper, men er det noen som har vært borti lignende syptomer ? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plugger hjalp ikke... : bh :

Kan det være dynamoen som ikke lader ?

Batterilampa begynner plutselig å lyse ved 4-5000omnd...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dynamo med greie børster liggende, må bytte "vifta" om man skal bruke hele dynamoen. Kan bare reise å hente den om du vil... Ligger i garasjen hjemme hos morra mi på Kolbu.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dynamo med greie børster liggende, må bytte "vifta" om man skal bruke hele dynamoen. Kan bare reise å hente den om du vil... Ligger i garasjen hjemme hos morra mi på Kolbu.

Aha, setter pris på det anders, men har god tilgang på deler ( delebil ståendes ikke langt unna ) ellers takk, gir en lyd fra meg om det skulle være aktuelt ! : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en del gammelt ræl liggende fra et tidligere ombyggingsprosjekt... Greit å bli kvitt litt, spes når man ikke gidder å kjøre det på dynga selv :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.