Bytte av termostat 98 A6 1,8T (4B)

Anbefalte innlegg

jeg skal bytte termostaten på bilen.

Er det mye arbeid/demontering?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe stress å bytte termostat på denne. Du må tømme av all kjølevæsken, og så løsner du to bolter på termostathuset og tar av dette (Termostathuset befinner seg på førersiden av motoren, langt frem mot fronten, rett opp fra bunnpannen). Det vil da komme mer kjølevæske ut derfra så ha en bøtte under. Ut med gammel termostat og o-ring og inn med ny. Pass på å montere den samme vei som den gamle. På med termostathuset igjen, og fyll på ny kjølevæske. Husk å lufte kjølesystemet etterpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk litt luft der, som gjorde at termostaten ikke ble varm nok å åpnet seg...(vanntemp ble 110 grader ;) )

Løste dette ved å helle på litt vann, før jeg skrudde til skruene ved termostaten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliter med og få det tett når jeg skrur dette sammen igjen..... noen tips?

Skal o ringen ligge mot motoren eller termostathuset?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, den o-ringen har lett for å bevege på seg og dermed ligge skjevt slik at det lekker. Husker ikke om jeg la den mot termostathuset eller blokken, men tror jeg la den mot termostathuset. Tror den holder seg mest mulig i ro da, for er vel et spor/en kant på termostathuset som den skal ligge langs?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

O-ringen skal ligge inn mot blokken,i hvertfall på min med APU motorkode,sporet i termostaten hvor o-ringen skal ligge var inn i mot blokken. :) Men dette ser du når du tar ut den gamle termostaten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet faktisk termostat på to AEB motorer i helga, var veldig greit. Satte inn den nye termostaten og la pakningen rundt termostaten, deretter holdt jeg termostaten og pakningen på plass med en finger mens jeg la på lokket og skrudde til. Ble tett som bare det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet faktisk termostat på to AEB motorer i helga, var veldig greit. Satte inn den nye termostaten og la pakningen rundt termostaten, deretter holdt jeg termostaten og pakningen på plass med en finger mens jeg la på lokket og skrudde til. Ble tett som bare det :)

Thats the correct way!

Skru skruene vekselvis for å stramme lokket mest mulig rett mot anleggsflaten. Lett for å sprekke lokket om man skrur til en og en skrue.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg klarte det kunststykke og dra av den ene skruen til termostathuset....

Virker som om jeg har ordnet meg mye ekstraarbeid, hvor mye er det sikkert noen her som vet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du ikke klarer å få ut bolten på noen fix måte er det uansett ikke verre enn å skifte vannpumpa. termostaten sitter jo i vannpumpas underdel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal igang med og bytte vannpumpe nå og lure på om det er mye arbeid..klarer jeg dette uten og ta av fronten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal igang med og bytte vannpumpe nå og lure på om det er mye arbeid..klarer jeg dette uten og ta av fronten?

Hvordan gikk det her Kjetil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.