#1 Skrevet November 12, 2007 Sitter med tanken om å bygge om en Audi 80 avant 1995mod med 2.0l (90hk) til 2.0E (115hk). Har et kompet innsprøtings anlegg til en 2.0E liggende. Det Betyr at jeg har 2.0E topp, innsug, lmm og komplett elektriskt nett i motorromet + Hjerne. Det jeg lurer på er om det lar seg gjøre å bygge om en 2.0l (90hk) til en 2.0E (115hk) ved bare å bytte Topp, innsug og det elektriske anlegget i motorrommet + hjerne. Er det plug and play på det eksisterende el-nettet i bilen, eller må en hente el-nett fra resten av donor bilen oxo for å få dette til å fungere? Noen som har gjort dette før eller en liggnende ombygging, eller du vet noe om dette. Så er all innfo om dette god sort (ps: og til de av dere som vill svare at en heller bør bygge om til Turbo eller med S2/RS2 motor, Det er ikke det jeg spør om: bråk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 12, 2007 Ja, det er fult mulig. Jeg solgte de delene du nevner fra ABK (115 hk) motoren min, og kjøperen monterte det på sin ABT (90 hk). Det holder å bytte ledningsnettet til motorstyringen. Det er rimelig plug and play, men du bør ha tilgang på koblingsskjema da et par av ledningene som skal opp i sikringsbrettet er ”single” kabelsko. Du kan kanskje bruke opp igjen eksosmanifold og downpipe fra din gamle motor, men ABK har en bedre downpipe med 2 rør helt ned mot katalysatoren. Det er dog et lite MEN ved denne ombygningen. ABT motoren har lavere kompresjon enn ABK og så lenge du ikke bytter til ABK stempel vil du ikke oppnå 115 hk. Vet ikke nøyaktig hvor mye du mister, men noen hester er det nok. mvh Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 12, 2007 Takk for svar Vegard:). Er til mye hjelp dette, da denne konventeringen skal skje om ikks så lenge. Er fulstendig klarover at ABT har noe lavere komp kontra ABK. men dette gjør ikke noe da toppen skal overhales og portes, så en kan da få høvlet litt av toppen for å kompensere for tapt comp. når det kommer til eksosmaifoilen så har jeg den liggende oxo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 13, 2007 utgangspunktet, men med tanke på at en går fra den daue ABTen blir det nok bra. ABT motoren står ofte i kombinasjon med en ganske lavt giret kasse, så da merker en de ekstra hestene godt. Tror ikke du skal støte på de største utfordringene mekanisk sett med denne ombygningen. Noen få slanger og lignende må kanskje modifiseres, men om du har tilgang på komplett delemotor er ikke det noe problem. Håper motorstyringen ikke slår seg vrang for deg. Det begynner å komme en del tråder her på forumet om folk som sliter med ABK motorer. Bytt tempsensoren (den blå) til motorstyringa med det samme du er i gang, og kost på deg ny termostat. Luftmengdemåleren kan godt få seg en god rens i samme slengen. Lykke til. Mvh Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...