Anbefalte innlegg

tenkte montere xenon i orginale golf 4 hovedlykytene... i tåkelysene der. Men går det igjennom eu kontrollen? Er det krav til aut. nivåregulering på lysene pluss lyktespylere da?

Om det ikke er lov, kan jeg da koble til en hovedlysbryter som ikke har tåkelysfunksjon når jeg skal på eu da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det skal være lyktespyler på hovdelampene og automatisk høyde justering, samt lampen skal være beregnet på xenon! hvis du montererer xenon på bilen din så vil ikke forsikringen din gjelde pga at typegodkjenningen til bilen ikke gjelder lenger! samt bilen din er ikke skikket til å kjøres med på veien, så du kan regne med å få klippet skiltene dine ved en eventuel kontroll...

send en e mail til hellanor, da jeg vet at de har ett eget skriv de sender ut vedrørende ulovlig montering av xenon lys!

jeg må bare skyte inn at jeg hater biler med ettermontert xenon i originale lamper! lysspredningen blir helt feil og man blender alt og alle når man da kjører på ujevn vei osv! og det ser jo helt tragisk ut med xenon på en bil som ALDRI ble levert med xenon originalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg må seie meg enig der Magnus. Det er eit håp i vente, politiet har begynt å ha kontroller på dette nå da det er eit stort voksende problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det beste er faktisk hvis noen krasjer! regress er ikke noe man vil betale ved en eventuel ulykke, samt man kan bli svarte listet hos alle forsikringsselskap også!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det skal være lyktespyler på hovdelampene og automatisk høyde justering, samt lampen skal være beregnet på xenon! hvis du montererer xenon på bilen din så vil ikke forsikringen din gjelde pga at typegodkjenningen til bilen ikke gjelder lenger! samt bilen din er ikke skikket til å kjøres med på veien, så du kan regne med å få klippet skiltene dine ved en eventuel kontroll...

send en e mail til hellanor, da jeg vet at de har ett eget skriv de sender ut vedrørende ulovlig montering av xenon lys!

jeg må bare skyte inn at jeg hater biler med ettermontert xenon i originale lamper! lysspredningen blir helt feil og man blender alt og alle når man da kjører på ujevn vei osv! og det ser jo helt tragisk ut med xenon på en bil som ALDRI ble levert med xenon originalt.

Er ikke snakk om en bil som ALDRI har blitt levert med xenon.. ble levert med det, og det er tåkelysene det er snakk om,, disse har prosjektor lyskastere elle hva det heter... men ok fått svar på det jeg lurte på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det beste er faktisk hvis noen krasjer! regress er ikke noe man vil betale ved en eventuel ulykke, samt man kan bli svarte listet hos alle forsikringsselskap også!

kan skjønne det om de hadde sittet i kjølelysene, men dette er vel ganske uvesentlig om det sitter i tåkelys eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan skjønne det om de hadde sittet i kjølelysene, men dette er vel ganske uvesentlig om det sitter i tåkelys eller?

feil! det er like ulovelig å ha det i grøftelysa! de lampene er også ece og ce merket, dvs at den merkinga ikke gjelder da du setter i xenon. det blender like jævelig i grøftelysa som i hovedlysa dine! en xenonpære sprer lyset annerledes enn en halogen pære, det asymetriske lyset er plutselig ikke asymetrisk når man har montert xenonpærer i halogen lamper... hvis jeg hadde møtt en bil med xenon som blendet så jævelig at jeg feks hadde krasjet, så skulle jeg gjort det til min fødte oppgave å tvinge så mye penger som overhodet mulig ut av vedkommende. no hard feelings til deg altså, men akkurat det med jalla xenon er noe jeg virkelig hater!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Voldsomst hissig det var noen skulle være til dette da.. Har kjørt med 35W-8000k i sprederne mine i snart 3 år..

Justere de litt mer ned en med halogen. Går så fint å møte meg så..

Når du møter en bil med original-xenon over en bakketopp så blender ihvertfall det mye mer.

Onkel er ikke så altfor glad i lampene mine.. Men det er pga at 8000k blir vel blått.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge man stikker og tar en lysjustering hos ett merkeverksted etter at man har montert Xenon blender ikke dette noe mer enn Halogen. ;) Maaange som kjører rundt og blender noe sykt med feiljusterte halogen lamper også, er mange ganger man ikke ser noe etter man har møtte en gammel haug som kaster lyset til alle kanter.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg er ikke hissig, jeg syntes det bare er så teit at folk faktisk ikke aner hvor mye en slik enkel modifikasjon ødelegger både for seg selv og andre. xenon som er original montert blender mindre opp en bakketopp enn det ettermarkeds xenon gjør! det er en grunn til at alle lykter blir testet og godkjent for bruk i europa, i usa er det vel lov tror jeg. men kunne ikke noen sendt en e mail og spurt biltilsynet vedrørende etter montering av xenon? og så sende spørsmål til sitt forsikrings selskap på regress størrelse pga en kollisjon og bilen din er ikke typegodkjent for bruk i europa! da tror jeg det er mange som kommer til å kvitte seg med xenon kittene sine.: vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tragisk ja. går en 240 med xenon her. ser ikke bra ut det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge man stikker og tar en lysjustering hos ett merkeverksted etter at man har montert Xenon blender ikke dette noe mer enn Halogen. ;) Maaange som kjører rundt og blender noe sykt med feiljusterte halogen lamper også, er mange ganger man ikke ser noe etter man har møtte en gammel haug som kaster lyset til alle kanter.. :)

men lysspredningen blir helt feil, så du vil ikke ha bra lys kontra en bil som faktisk har xenon originalt, men hvorfor det tror du? det er pga lampens utforming og prismens utforming. vanlig lys lyser slik hvis du ser det mot en vegg : _/ _/ ettermontert xenon lyser omtrent slik (ihvertfall alle de bilene jeg har sett med ettermontert xenon); __ __ . hvem vil da gi best lys når man da kjører på en vei uten belysning samt det er trær helt inntil veien?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

feil! det er like ulovelig å ha det i grøftelysa! de lampene er også ece og ce merket, dvs at den merkinga ikke gjelder da du setter i xenon. det blender like jævelig i grøftelysa som i hovedlysa dine! en xenonpære sprer lyset annerledes enn en halogen pære, det asymetriske lyset er plutselig ikke asymetrisk når man har montert xenonpærer i halogen lamper... hvis jeg hadde møtt en bil med xenon som blendet så jævelig at jeg feks hadde krasjet, så skulle jeg gjort det til min fødte oppgave å tvinge så mye penger som overhodet mulig ut av vedkommende. no hard feelings til deg altså, men akkurat det med jalla xenon er noe jeg virkelig hater!

nei nei nei nei! Et grøftelys/tåkelys blender ikke, for det skal ikke brukes når man har møtende trafikk! Enkelt og greit. Unntaket er jo i dagslys men da skal det heftig mye til for å bli blendet, ikke bare et par usle tåkelys.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei nei nei nei! Et grøftelys/tåkelys blender ikke, for det skal ikke brukes når man har møtende trafikk! Enkelt og greit. Unntaket er jo i dagslys men da skal det heftig mye til for å bli blendet, ikke bare et par usle tåkelys.

så du mener da at det er lov å montere det i kurve/tåkelysene til feks deg? nei! så fremst ikke bilen er typegodkjent med xenon lamper der så er ikke det lov! det er heller ikke lov å montere baklamper uten ce, ece eller tuv godkjenning! det har vært en del store ulykker i tyskland pga ikke godkjente led baklamper! så man skal ikke tulle for mye med lysene sine!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men lysspredningen blir helt feil, så du vil ikke ha bra lys kontra en bil som faktisk har xenon originalt, men hvorfor det tror du? det er pga lampens utforming og prismens utforming. vanlig lys lyser slik hvis du ser det mot en vegg : _/ _/ ettermontert xenon lyser omtrent slik (ihvertfall alle de bilene jeg har sett med ettermontert xenon); __ __ . hvem vil da gi best lys når man da kjører på en vei uten belysning samt det er trær helt inntil veien?

Vil nok være enig i at Xenon sprer lyset litt for mye i reflektorer,men jeg har selv linselykter og de har en mer samlet stråle og sprer det ikke i hytt og gevær. :)

Mine linslykter lyser slik som du har tegnet først ( _/_/ ) uansett om jeg har Xenon eller Halogen,og mine lamper er justert skikkelig,har faktisk ALDRI fått ett enste blink eller hørt at noen synes lysene mine er skarpe,derimot synes jeg nye Volvo`r etc med Org Xenon og reflektorer blender noe helt sykt... :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil nok være enig i at Xenon sprer lyset litt for mye i reflektorer,men jeg har selv linselykter og de har en mer samlet stråle og sprer det ikke i hytt og gevær. :)

Mine linslykter lyser slik som du har tegnet først ( _/_/ ) uansett om jeg har Xenon eller Halogen,og mine lamper er justert skikkelig,har faktisk ALDRI fått ett eneste blink eller hørt at noen synes lysene mine er skarpe,derimot synes jeg nye Volvo`r etc med Org Xenon og reflektorer blender noe helt sykt... :o

Men vet det er ulovlig for det så er absolutt ingen unnskyldning.. ;) Men men,NOE galt skal man gjøre her i livet.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

så du mener da at det er lov å montere det i kurve/tåkelysene til feks deg? nei! så fremst ikke bilen er typegodkjent med xenon lamper der så er ikke det lov! det er heller ikke lov å montere baklamper uten ce, ece eller tuv godkjenning! det har vært en del store ulykker i tyskland pga ikke godkjente led baklamper! så man skal ikke tulle for mye med lysene sine!

har ikke sakt noe om at det er lov eller ikke, er meg likegyldig. kurve/tåkelys skal uansett ikke blende! og er det noe som irriterer meg er det folk som ikke overholder dette!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

... xenon som er original montert blender mindre opp en bakketopp enn det ettermarkeds xenon gjør! ...

Hva med A6/S6 C4 94-96/97? Hvis man bestilte en slik med orginalt Xenon-hovedlys fikk man levert Xenon lykter UTEN automatisk regulering. Automatisk regulering av Xenon lykter ble først påbudt i EU i 1998.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med A6/S6 C4 94-96/97? Hvis man bestilte en slik med orginalt Xenon-hovedlys fikk man levert Xenon lykter UTEN automatisk regulering. Automatisk regulering av Xenon lykter ble først påbudt i EU i 1998.

tenk logisk. såklart det vil blende det også! men angående øre med biltilsydisse lampene så må du nesten høre med biltilsynet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenk logisk. såklart det vil blende det også! men angående øre med biltilsydisse lampene så må du nesten høre med biltilsynet

Ja det er klart... men det som var poenget er at her er det faktisk lovlig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er klart... men det som var poenget er at her er det faktisk lovlig :)

ikke nødvendig vis! da typegodkjenning innbefatter feks hva slags lamper,motor størrelse, hjul diameter osv! alle disse bilene med ku fanger foran som kom med dette ifra fabrik ifra feks 1984 måtte jo inn og få det skrevet i vognkortet for å få dette godkjent, så det er litt vanskelig å si at dette med de spesifike lampene faktisk er lovlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si at ja xenon blender mye ja, men det er ikje store spredningen du får i linselyset. Er like markert som halogen etter min erfaring! Lyset er skarpere ja, dermed blender det litt mere. Men så må jeg si at jeg som fører føler meg mye sikkrere i en bil med LYS! Værste eg veit er å blende ned og så har man ingen lys (halogen)! Med xenon har man alltid lys. Men for all del. Ikke kjøp over 6000k. Det blender mer en den lyser.!

Har full forståelse for dere som missliker ettermontering. Men jeg personelig har ikke erfart at di som har ettermontert xenon blender mere. Ville ikke ha montert exenon i vanlige lys hus. Bare i linse da den IKKE sprer lyset noe mere med xenon etter min erfaring.

PH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Voldsomst hissig det var noen skulle være til dette da.. Har kjørt med 35W-8000k i sprederne mine i snart 3 år..

Justere de litt mer ned en med halogen. Går så fint å møte meg så..

Når du møter en bil med original-xenon over en bakketopp så blender ihvertfall det mye mer.

Onkel er ikke så altfor glad i lampene mine.. Men det er pga at 8000k blir vel blått.

Det at du justerer de litt mer ned gjør det ekstra kult å møte deg når det er regnvåt asfalt...NOT.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke lov å ettermontere i lamper med h4 eller i nærlyset på en med separate reflektorer. er lov å ettermonter i fulltlys og spredere var den beskjeden jeg fikk av en på BT.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om det er ulovlig er det helt greit å møte de som har ettermontert det i linselys som f.eks. på C4. Verre med de som setter H4-xenon inn i gamle lykter, det er helt forferdelig både å møte og å se på..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.