#1 Skrevet November 13, 2007 Har en 2000mod A6 2.4 med tiptronic. De siste to mnd har denne begynnt å rykke litt. Merkes godt ved kjøring i oppoverbakker, og når den da skal gire ned, så rykker den litt. Merker det også ved kickdown. For en måned siden fikk jeg byttet ATF olje og filter hos Møller, samtidig som jeg sa ifra om problemet med rykking. De kjørte en runde på kassa med vag-com antar jeg , for jeg fikk med meg en utskrift hjem som staterte at her var den ingen feil å lese av, og når olje og filter ble byttet hadde det heller ikke vært noen metallspon å se. Fikk også en "tekniker" fra Møller til å prøvekjøre bilen. Konklusjonen der var at "det er ingen alvorlige feil med girkassen . Bilen er svært stiv og hopper og spretter som en go-cart" (?) Spørsmålet mitt er, i disse tiptronic-ras tider. Hva skal jeg gjøre med det her da tro ? Skal jeg tro på Møller så er det ikke noe i veien med kassa... Har søkt litt rundt på forumet , og sett at noen snakker om et gass-spjeld som må renses hvis tiptronicen rykker og napper litt . Er det noen som kan forklare meg litt nærmere hvordan jeg evt. gjør dette, og om det faktisk har noe for seg ? Jeg har også tenkt i retning plugger og pluggledninger.. uten at jeg har noe nevneverdig grunnlag for det.. Kan det være noe ? Og til slutt da .. hvis svineriet raser.. hvor mye kan jeg regne med at det koster meg ?.. Da altså med kjøp av en overhalt kasse, samt utmontering av den gamle, innmontering av den "nye" og evt. justeringer som må til for å få det knirkefritt ? .. Kjenner angsten for ras begynner å nå nye høyder.. Tips mottas med takk ! MVH A.Hanger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 15, 2007 bump it up.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 15, 2007 På min a6 1,9 tdi med automat begynte giringa og oppføre seg merkelig når lmm var gåen. Det er ikke sikkert at det er den som gjør det på din, men kan være greit å sjekke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 15, 2007 Takker for tips .. kjører med K&N på svineriet .. så det kan jo tenkes at lmm er fubar ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 30, 2007 Bumper denne igjen .. Har forsåvidt funnet ut at bilen oppfører seg på samme måte når jeg smeller den i tip og låser den i f.eks 3 også. Så da tyder det vel på at det er noe annet enn selve kassa ? Som nevnt over lmm eller noe annet elektroishe ? Fint om noen har noe feedback på dette før jeg blir lurt opp i stry å blåser 60 flis på ny kasse også blir det ikke bra engang. Møller virker ganske unnvikende og til dels paniske rundt spørsmål om kassa kan være ferdig.. så ..Help me Obi Wan Kenobi ..You're my only hope.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 30, 2007 Såvidt jeg har forstått så er vel klare tegn på at ting begynner å bli alvorlig skummelt når den slurer ved giring. Men hva mener du at med den rykker når du låser den i gir? Rykker det i det du girer eller har du rykking ved feks pådrag når du låser den? Har hvertfall sett LMM nevnt i flere sammenhenger i forbindelse med problemer med Tiptronic, så er vel ikke så dumt å sjekke denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 1, 2007 Se det første innlegget mitt for en litt mer nøye beskrivelse av problemet. Problemene utarter seg som følger. Ved pådrag, f.eks kickdown, så i det kassa girer ned, så rykker hele bilen mer enn den har gjort tidligere, og da er det ikke det hyggelige dyttet man får av akselarasjonen , men kan kanskje sammenlignes med å bli tauet og fått slakke på slepetauet of man får det lille rykket som gjør at man tenker .. aj aj ..dette er neppe bra i lengden. Tidligere har jeg mistenkt at det er noe feil med kassen og giringen da, men det jeg har oppdaget nå , er at om jeg låser tiptronic i f.eks 3 gear , og kjører vanlig , for så å gi gass ... så kommer denne rykkingen igjen . Og da er jo kassa låst i et gear, så da er det vel lite sannsynlig at det har noe med giringen til tiptronic å gjøre ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 1, 2007 Se det første innlegget mitt for en litt mer nøye beskrivelse av problemet. Problemene utarter seg som følger. Ved pådrag, f.eks kickdown, så i det kassa girer ned, så rykker hele bilen mer enn den har gjort tidligere, og da er det ikke det hyggelige dyttet man får av akselarasjonen , men kan kanskje sammenlignes med å bli tauet og fått slakke på slepetauet of man får det lille rykket som gjør at man tenker .. aj aj ..dette er neppe bra i lengden. Tidligere har jeg mistenkt at det er noe feil med kassen og giringen da, men det jeg har oppdaget nå , er at om jeg låser tiptronic i f.eks 3 gear , og kjører vanlig , for så å gi gass ... så kommer denne rykkingen igjen . Og da er jo kassa låst i et gear, så da er det vel lite sannsynlig at det har noe med giringen til tiptronic å gjøre ? Selv om du kjører "låst" i 3 gear med tiptronicen, så er ikke kassa låst, den har bare litt andre grenser for når den skal gire. Den vil slure og oppføre seg som om den ikke var låst, den girer bare ikke opp før du tar kick-down, eller at hastigheten blir så lav at den girer ned. Jeg har fått litt tendenser til sluring og rykking selv, og kommer til å ta ned ventilhuset i girkassa og rense magnetventilene, samt bytte olje og filter igjen om ikke så lenge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 1, 2007 Akkurat ja. Jeg har ingen tendenser til sluring . Og det er under to måneder siden den var inne hos møller for bytte av olje og filter ,samt rensing. Her ble det også gjort oppmerksom på problemene i forkant , uten at de fant noe galt , hverken fysisk eller ved diagnose. .. Så det er vel jeg som er syk på sinnet da antagelig .. haha. Paranoiaen tar meg. Men det kan vel være som nevnt av andre over her både lmm og gasspjeld . Hvordan måler jeg lmm ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 1, 2007 Hadde omtrent samme problematikken med min gamle 1999 mod A6 2,8 Q tip. Den "lugget" av og til og noen ganger mer enn andre. Jeg trodde da at kassa var på tur å ryke, til tross for at den var byttet på garanti 40.000 km tidligere (ble byttet på ca 100.000 km). Dro på møller, og de "friskmeldte" kassa. De ba meg prøve å bytte plugger, jeg gjorde det og det ble ikke bedre. Så ble begge lambdaene byttet, og den ble heller ikke bra. Dro så på et annet verksted for å få de til å sjekke ut problemene, og etter 2 minutter fant de feilen......plugledningene..... Det var altså tenningsfeil som lurte meg til å tro at kassa var på tur å gå heden.. Pluggledningene skulle forøvrig Møller ha 3.000.- kr for..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 1, 2007 Hei! Jeg kan jo si litt om hva det koster å få byttet kassen (nå gjelder dette en Passat med Tiptronic da..) VW/Møller: 60000.- med moms. Da får du ny original byttekasse, altså samme kassen Norsk Bildelesenter: 32000.- med moms. Da får du en byttekasse som er OPPGRADERT med sterkere deler slik at du forhåpentligvis ikke får problemer med kassen igjen.... Truls 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...