Festebolt til bremsekaliper sitter fast

Anbefalte innlegg

I og med at jeg skal bytte hjullagre bak på audien må jeg av med bremsekaliperene. De satt rimelig dønn fast, tydelig at de forrige som hadde kaliperene av ikke brukte noe kobberpasta el.l. Den ene satt så fast at jeg ikke fikk rikket den, istedenfor gikk til slutt umbrakobitsen rundt i sporet, og dermed er det ikke lenger mulig å få skrudd den bolten ut på vanlig måte. (Forøvrig utrolig teit med umbrakobolter når de sitter så sykt....)

Hvordan får jeg denne ut? Er ikke aktuelt å levere bilen til verksted, da de skulle ha fra 3000 til 5000 for skifte av hjullagrene, avhengig av stedene jeg spurte. Da kun arbeidspris, delene har jeg kjøpt allerede. Vil dette settet her kunne gjøre nytten?:

http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=98847

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan jo funke det settet!vet man får spessielle "piper"til sånne bolter!dem har koniske spor inni som fester seg mer til bolten,hvor hardere du tar i!tror det var i en kamasa katalog jeg så dem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde samma problemet med 90q når jeg byttet lager på den. Det som endte med at jeg gjorde var og fyre opp propanbrenneren og varme litt forsiktig på bolten, så kjørte jeg på med rustløser med teflon i på og litt rundt bolten. Som da trekker seg inn på ett vis. Så tok jeg en rørlegger tang og nappa til også slapp den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte varmepistol leeenge, og pøste på med ulike rustløsere. Men til ingen nytte. Den andre bolten løsnet fint, men denne satt som støpt. Problemet er at det er for trangt til å komme skikkelig til med en svær rørleggertang.

Ketil: Hvis slike piper finnes er det jo genialt. Skulle visst om det før!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du finner sånne i en velassortert verktøysjappe!pris ca 1500 for sett 8mm-17mm.bare pipene!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan de kjøpes enkeltvis og? Sansynligvis vil jeg aldri trenge andre størrelser enn denne ene da jeg ikke driver eget verksted akkurat. hva heter slike? Tips til en verktøysjappe som selger slike? Gjerne på nettet? Hva heter det på engelsk?Slikt verktøy kan vel sikkert skaffes billigere via ebay.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan evt. prøve å banke en torkspipe inn i sporet vis det er såpass med spor der, mulig pipa ryker men funka for meg;) den også satt så jeg dro rundt sporet.

MVH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte varmepistol leeenge, og pøste på med ulike rustløsere.

Varmepistol gir ikke noe særlig varme, du trenger minst en propanbrenner.

CRC har noe som heter freeze and release...funker bra etter oppvarming.

Snap-on har noen geniale piper som heter Twist, disse er helt konge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det lettere hvis man bruker kraftpiper og mutteravtrekker med trykkluft? Eller ødelegges gjengene like lett på den måten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

muttertrekker kunne kanskje ha hjelp fra starten, vist du får slått inn en feks torxpipe eller større umbrako i sporet varmet med propan, kjølespray (eller feks rustløser\teflon) og bruk muttertrekker, så kanskje du får den.

mener du ikke får kjøpt ny bolt men må kjøpe hele åket? bare rett meg her vist jeg tar feil.

Men som tidligere nevnt gir nok ikke varmepistol nok varme, har selv prøvd en "profesjonell"varmepistol, men måtte selv på med asetylen og oksygen den gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan de kjøpes enkeltvis og? Sansynligvis vil jeg aldri trenge andre størrelser enn denne ene da jeg ikke driver eget verksted akkurat. hva heter slike? Tips til en verktøysjappe som selger slike? Gjerne på nettet? Hva heter det på engelsk?Slikt verktøy kan vel sikkert skaffes billigere via ebay.

dem heter kraftpiper,skjærende.el så får du også konisk skjærende!i kamasakatalogen står det bare sett opp til 17mm,og løse i større dim: bh :men ring kolberg caspary lautom a\s i asker(importør)og hør?tlf.66753030 el så har du william løken i ski!har ikke tlfnr.:confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

muttertrekker kunne kanskje ha hjelp fra starten, vist du får slått inn en feks torxpipe eller større umbrako i sporet varmet med propan, kjølespray (eller feks rustløser\teflon) og bruk muttertrekker, så kanskje du får den.

mener du ikke får kjøpt ny bolt men må kjøpe hele åket? bare rett meg her vist jeg tar feil.

Men som tidligere nevnt gir nok ikke varmepistol nok varme, har selv prøvd en "profesjonell"varmepistol, men måtte selv på med asetylen og oksygen den gang.

Jeg brukte propanbrenner og rustløser:D Og jeg fikk kjøpt løs bolt i allefall:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, håper jeg får tak i en løs bolt eller to og. Må da gå det. Ingen her i bergenstraktene som selger slike skjærende kraftpiper? Hvis noen vet om, så skrik ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.