Vanskelig å demontere drivakslene på A4 B5?

Anbefalte innlegg

Abs-sensorene mine foran er helt fastrustet og umulig å få ut. Dermed må jeg av med drivakslene og banke sensorene ut fra innsiden. Er det mye arbeid å få av drivakslene? Trenger jeg noe spesialverktøy utenom en glidehammer? Hvor lang tid må jeg påregne? (Må leie verkstedsplass når jeg skal gjøre jobben)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke så mye arbeid å ta ut hele drivakselen.

 

Først løsner du senterbolten som holder drivknuten i navet. Gjør dette mens bilen står på bakken, selv om det ikke trengs så mye kraft for å løsne den.

Deretter løsner du boltene som holder den indre drivknuten fast i flensen på girkassen.

Vipp drivakselen til siden, og trekk den ut av navet. Splinen skal være løs i lengderetningen, så du trenger ikke glidehammer.

Spesialverktøy trengs heller ikke, vanlig håndverktøy og divers umbracobits gjør jobben.

 

Alternativt kan du demontere hele fjørbenet, men da blir det som regel mye arbeid med gamle bolter som sitter som F...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert! :) Så forresten en guide på audiworld nå isted. Der løsnet de i tillegg bolten som holder de to øvre bærearmene på plass, for å få vridd navhuset nok til å kunne trekke drivakselen ut av navet. Men det holder altså å gjøre slik du foreslo? Genialt isåfall. Verkstedet jeg snakket med snakket om at det var en stor jobb å få ut abs-sensorene hvis de satt så fast, for da mått kalipere, bremseskiver og hele sulamitten av. 1-2 timer per sensor. Men satser på å klare dette her raskere enn som så.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke hatt ute drivakslene foran på B5, så jeg skal ikke sverge på at det går uten å løsne fjørbeinet.

 

Men du kan være sikker på at det er alltid noe som skjærer seg når det gjelder Audi og hjuloppheng, så 1-2 timer/side tror jeg nok du må regne med for å skifte sensor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet hele forstillingen samt monterte weitec justerbart senkesett på sensommeren i år, så skal ikke være noe problem å løsne den bolten som holder de øvre bærearmene på plass isåfall, for de er nye og full av kobberpaste. Det var et sant HEL..TE å få av de gamle da jeg holdt på med det, så hadde de gamle boltene vært der enda hadde jeg hatt et problem ja. Men skulle tro det skulle gå rimelig greit i og med at det ikke er et problem. Er vel ikke så mange andre skjær i sjøen der? Da er jeg mer bekymret for hvordan jeg skal få løs bolten på høyre bremsekaliper bak. (Se egen tråd)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke hatt ute drivakslene foran på B5, så jeg skal ikke sverge på at det går uten å løsne fjørbeinet.

 

Men du kan være sikker på at det er alltid noe som skjærer seg når det gjelder Audi og hjuloppheng, så 1-2 timer/side tror jeg nok du må regne med for å skifte sensor.

 

Jeg har prøvd å ta ut drivakselen foran på min B5, og det gikk ikke. Fikk ikke løsnet den ordentlig innerst uten å løsne fjærbeinet.

 

Din andre setning stemmer bare så altfor, altfor bra med mine opplevelser også. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.