#1 Skrevet November 14, 2007 Til A6 1995 mod med 1,9 tdi motor, passer girkasse fra 2,5 tdi motor ? Girkassehuset ser fysisk ikke helt like ut ("kjøleribber" utenpå 1,9 kasse, kassa fra 2,5 er slankere). Men passer det med innfesting på motor, evt behov for opplagring av starter på 1,9, lengde på drivakseler, etc ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 14, 2007 Til A6 1995 mod med 1,9 tdi motor, passer girkasse fra 2,5 tdi motor ? Girkassehuset ser fysisk ikke helt like ut ("kjøleribber" utenpå 1,9 kasse, kassa fra 2,5 er slankere). Men passer det med innfesting på motor, evt behov for opplagring av starter på 1,9, lengde på drivakseler, etc ? Trodde det var du som var C4 diesel eksperten i klubben jeg:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 15, 2007 Trodde det var du som var C4 diesel eksperten i klubben jeg:D Takker Men da må jeg nok presisere at det KUN er 2,5 tdi R5 jeg kan en del om. Så: Hvor er dere med 1,9 tdi som har havarert girkasse og har vurdert å sette inn girkasse fra 2,5 ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 15, 2007 Det her blir et sånn type svar som jeg ville hatet å fått selv, men: Hvis dette er en bil du har noe med å gjøre selv, så burde du for all del putte inn en av de 2,5-motorene du har liggende samtidig, hvis du først skal ha 6-trinns. 1,9'en drar ikke akkurat skinnet av pølsa fra før, og 2,5'en er definitivt en god del mer langbeint. Hvis målet er lavere turtall på motorveien, så har man jo alltid the infamous .681-mod. Det var hvertfall konklusjonen jeg kom til etter å ha vurdert dette frem og tilbake, og lest masse på TDIClub. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 16, 2007 Har 1,9 tdi med havarert girkasse, så spørsmålet er hvordan få den på veien rimeligst mulig. Derfor lurer jeg fortsatt på om jeg kan bruke 2,5 kassa mi på denne. Ja, jeg forstår at jeg kanskje kan male over 6-tallet på girspaken med 1,9tdi motoren siden 6. giret er meget lavt. Forøvrig har jeg aldri kjørt 1,9tdi i slik bil, så takker for tipset om at den muligens er for treg. Selvfølgelig er det ikke jeg som skal bruke denne............Uansett så er det nok for mye jobb å putte inn 2,5 i en bil med 1,9 pga: - ledningsnett - ECU - minst fremre, trolig hele eksosanlegg - muligens motorfester - fjærer foran - luftfilterboks og diverse slanger/sensorer som sitter utenfor motoren - merarbeid rundt godkjenning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 23, 2008 Svaret på dette er at 6-trinnskasse fra 2,5 tdi ikke passer rett inn i 1,9 tdi med 5 trinns. 5 og 6 trinn har ulik giroverføring. Muligens ulik lengde på drivaksler Huset på 1,9 kassa har "kjøleribber" mens 2,5 kassa er glattere utenpå, uten at det betyr mye. Det er fortsatt uvisst om 5 trinns fra 2,5 passer inn i 1,9 men jeg tror det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 22, 2011 På oppfordring, en liten oppdatering på denne: Må understreke at jeg ikke har prøvd dette i praksis, men har lest noe og sett noen flere kasser siden sist. Jeg TROR selve girkassehuset er tilnærmet likt på de fleste A6 FWD 5 trinns 95-97 mod, med lik giroverføring av typen med en stang som kommer ut oppe til høyre bak kasse. Jeg TROR også at boltsirkel på kasse går om hverandre slik at 5'er og 4'er går rett på hverandres kasser. Jeg tror videre at inngående aksel på kasse er lik. Jeg tror også at girkassefestene er like. Det som jeg er svært usikker på er drivflensenes størrelse og utforming, og om disse er omskiftbare slik at man kan hente dem fra den annen kasse. Noen drivflenser er presset rett på og holdes av en spennring mens andre har en bolt i senter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 22, 2011 har montert bensin kasse på a6 1,9 c4. ble noe høyere turtall selvsagt men helt kjørbar. Denne passet rett på.men måtte bytte drivakslinger mener jeg. kasse kostet 1500 på huggern. ikke galt det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...