#1 Skrevet November 15, 2007 Som topic sier. Noen som har gjort dette selv? Leste om en på et annet forum som hadde gjort det på sin Passat og mente selv at det var brukbart enkelt. Jeg har forresten en 01 Golf 1,9 Tdi 4 motion. Hvordan er trykket på kompressoren, så hva skjer når en tar av røret som går ut fra kompressoren? Driver og vurderer å gjøre det selv da verkstedet hjemme ikke har tid å gjøre det på lenge og viss jeg skal komme meg på et annet verksted så må jeg få frakta bilen på henger eller liknende (for kompressoren har låst seg og sliter reima), og jeg har ikke noe bil som er stor nok til å dra den. Så da lurer jeg litt på om noen har noen gode råd....? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 15, 2007 Tror du kan kjøpe en kortere reim som ikke går innom kompressoren. Det betyr at du kan skru av kompressoren og levere kompressoren til overhaling, men samtidig bruke bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 15, 2007 tenkte på det selv nå i sted faktisk. var innom for å kjøpe ny reim og da ble jeg spurt om jeg hadde ac eller ikke. men vet ikke hvordan det er å koble den ut jeg.. skulle vel ikke være noe stort problem sikkert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 15, 2007 men nå er det vel ikke sikkert at det er likt på de bilene som ikke har ac som det er på de som har ac, og da vil det jo ikke nødvendigvis passe med viftereim som er ment til biler uten ac. eller hva? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 15, 2007 Det går vel greit å demontere og montere den, men du må fylle freon eller hva den gassen heter, dette krever vakumering og fylleutstyr. Hvis du demonterer den selv må du passe på å ikke røyke når du tar av rørene! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 15, 2007 ok. ser ganske greit ut ja. men greit å vite om det er noen "feller". var så absolutt ikke tenkt på å røyke nei, men takk for advarselen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 15, 2007 134a er kreftfremkallende, så ikke begynn å tull med dette selv, få ett bilverksted til å tømme anlegget ditt, så er det jo fort gjort for det samme verksted å bytte kompressoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 16, 2007 134a er kreftfremkallende, så ikke begynn å tull med dette selv, få ett bilverksted til å tømme anlegget ditt, så er det jo fort gjort for det samme verksted å bytte kompressoren. Stemmer dette, ikke slipp denne gassen ut i "friluft" Er nok ingen problem å skifte kompressoren selv om du kan skru litt, Men du kan få et verksted til å tappe anlegget først, notere vekta de tapper av (gassen renses og brukes opp igjen) Da bør du bare kunne betale for evt. mengden de må legge til for å fylle opp igjen anlegget etter at du selv har bytta kompressor.. OBS: Husk at alle skjøter/o-ringer skal smøres inn med AC kompressor olje når de har vært fra hverandre og O-ringene skal helst byttes Mvh Ole Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 17, 2007 får tenke litt på hva jeg skal gjøre. bor dessverre ikke så godt til at jeg har et verksted med slike muligheter i nærheten. Må frakte bilen ihvertfall 5 mil for å få gjort dette. Men skal høre om det er noen rundt her som driver med airconditionanlegg mer til industri og slikt, for har hørt at de også har tappe- og fylleutstyr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 17, 2007 Skiftet kompressoren på min tidligere g4gti å ingen problem.. bare å løsne slangene forsiktig å la det sige ut med god lufting å holde seg unna.. skifte, å skru på igjen så kjøre å få fylt på ser ut som det er vanlig at den går på golf 4 så jeg må nok bytte på den bilen jeg her kjøpt no å.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 17, 2007 blei så skeptisk her i sted når vi sto glana på bilen at jeg lånte med henger, og får hjelp av en god kamerat med en 530 diesel som skal dra den nedover til vw verkstedet i mårra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 17, 2007 Det går nok bra.. ingen stor sak å skifte den. men Fyll på greie før du begynner å bruke den.. går vel uten da men vil ikke fungere helt bra. Men er det kompressoren eller clutchen som er gåen på den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 18, 2007 Jeg tapper, vacumere og fyller igjen freon:) hint hint:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 18, 2007 Skiftet kompressoren på min tidligere g4gti å ingen problem.. bare å løsne slangene forsiktig å la det sige ut med god lufting å holde seg unna.. skifte, å skru på igjen så kjøre å få fylt på ser ut som det er vanlig at den går på golf 4 så jeg må nok bytte på den bilen jeg her kjøpt no å.. Hva med miljøet? Det driter du bare i? Og hva med kreftfaren? Kreft ække så farlig liksom? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 18, 2007 Hva med miljøet? Det driter du bare i? Og hva med kreftfaren? Kreft ække så farlig liksom? Næh det går se til en gang eller to i livet skal jeg fint overleve du tenkte vel på miljøet du med den gang du kjøpte viper 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 18, 2007 Hva med miljøet? Det driter du bare i? Og hva med kreftfaren? Kreft ække så farlig liksom? Hmm.. Veit nok litt mer enn deg om det her. Er selv kuldemontør og driver med den gassen daglig. kreftfaren for gassen der er svært liten pga av at du driver med den ute, pluss at den er svært utblandet med mange andre ufarlige gasser. 134A gassen er ikke så skadelig for miljøet som mange andre gasser som feks R22,R12 osv.. Men uansett så skal du ikke stå og dra inn gassen. Alt må jo brukes fornuftig og under kontrollerte former, men som folk sier burde kun folk som har erfaring osv drive med det her. Joachim:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 29, 2007 Vel folkens. Da var jobben gjort. Og alt i alt kom det på den nette sum av 6200 kr. Da kjøpte jeg kompressoren og reim selv. Tapping, fylling og montering blei gjort ved merkeverksted. Prisen er vel ikke noe å utsette på tipper jeg. Da det nok ville blitt over 10 lapper om jeg ikke hadde kjøpt kompressoren i tyskland 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...