Audi 80 2.3E som fusker på lavt turtall

Anbefalte innlegg

Hei.

 

En venn (som ikkje har registert seg her enda : klø : ) har ein audi 80 2.3E 91' som fusker på lavt turtal, det hører ut som at den suger falsk luft når han gassar,men vi finner ingen lekasje.

 

største problemet er ved lyskryss etc. da bilen går på tomgang ( 900-1000 rpm) når han gir gass da så holder den på å dø ut/ fusker , må være forsiktig med gassen for å få den opp i turtall..

 

Noen som kjenner til kva som kan være gale ??

 

kan det brukes v agcom for å finne ut av dette ?

 

mvh

Tommy Lidal

 

edit: slettet litt får å få rein tråd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambdasonde evnt... Skjer dette når bilen har blitt driftsvarm???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mellom gasspjeldet og bensinmengdefordelerer sitter det en svart gummibelg. I underkant av den enden som er ved de bensinslangene som går til hver dyse, sitter LMM. Er en tallerken som løfter seg i takt med luftstrømmen, og dermed doserer bensinmengden til dysene. Er et såkalt CIS-system, i ditt tilfelle mest sannsynlig sammen med Bosch KE3-Jetronic

 

Her ser du virkemåten.

audi_fuel_distrib_508c.gif

 

 

Bildet under er lånt fra nettet (bil til salgs), her ser du tydelig gummibelgen bak bensinslangene.

39_-1617042229.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og ja, sjekk denne belgen for hull eller sprekker. Sjekk også slangene under innsuget frem til tomgangsstabilisatoren. Om motoren trekker falskluft noen av disse stedene vil du få symptomer som du beskriver. Du kan også med fordel bruke startgass for å lettere finne ut hvor lekkasjen er;)

 

VAG-COM kan ikke hjelpe deg så mye her. Om du vil lese ut feilkoder har jeg lagd en liten beskrivelse HER for hvordan du enkelt kan gjøre det selv. Det er nok ikke lamdaen som er problemet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

strålende , tusen takk , no blir da ekte feilsøking og ikkje famling i blinda :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

strålende , tusen takk , no blir da ekte feilsøking og ikkje famling i blinda :-)

 

La motoren gå på tomgang og spray forsiktig med startgass rundt innsugssiden for å se om motoren øker på turtall. Ikke overdriv bruken av gass!

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen, tar opp denne tråden igjen.. no har vi bytta k-jett, bensinpumpe og bytta ut bensinen(trodde det var vann på tanken). plugger/ledninger og bensinfilter, men har fortsatt problem.

 

Vi får framkalt feilen med å kjøre rundt og rundt til høyre, og elles i alle høgresvingar, feilen er at bilen fjusker no inihel... og bensinpumpa endrer turtal/lyd, høres ikkje bra ut..

 

noen som har nokre tips, hvert borti dete ??

 

Kan dette være bensinregulatoren ?? kor er den festa ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har prøvd å bytte ut rele'et med ein "lask" men samme problemet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei. ein oppdatering:

Etter eit par timer med det ene og andre så prøvde vi å hindre bensin til slangen ved å klemme på den, og jaggu kom dei samme lydene og alt stemte med Hovedfeilen..

 

så spørsmål: Er det filter i tanken som kan gå tett?? noko lufte slangar kanskje som er tette slik at den ikkje klarar å suge ut bensin?? nokon som har tegning av tanksystemet..

 

på forhånd takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja, hadde ut tanken i dag og kjørte med "alternativ" tank gjekk fint, tok å laga nokon ekstra hull i "bølgebrytaren" inni tanken, og monterte atte, da virka bilen steike fint i høgresvinger mens den begynte å tulle litt i venstresvingane...

Og sjølvsagt når vi såg lys i tunnellen så gjekk bensinpumpa (den nye ) til hell... men regnar med at den gammle er ok..

 

eg tror pinna da at denne audien har fått eit " virus"..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeje, da var bilen fiksa, tok ut tanken , skar hull på toppen og dro ut heile "bølgebrytaren", er noen "plater" der som opner/sperrer, trur den eine var fast eller noko.

 

Limte / tetta(håper) tanken og monterte, og det var det, god som ny. ikkje noko problem lenger.. skal være sagt at det var mye dritt i tanken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.