#1 Skrevet November 17, 2007 Trur jeg har en begynnende feil på toppakningen men er ikke sikker. Trykket i kjølesystemet er høyt og jeg klarer ikke å klemme sammen slange mellom blokk og radiator. Ser litt oljesvetting mellom blokk og topp ved sylinder 5. Sjekket tennplugger og nr 5 hadde litt olje på gjengepartiet (ca midt på, kan være rester etter jeg byttet toppdekselpakningen). Sjekket samtidig kompresjon og den var på første måling 3 bar lavere på nr 5 (en sånn måler som man trykker mot tennplugghullet). Sjekket på nytt med måler som man skrur fast og da var det 11,7 - 12 bar over det hele. Er heller ikke kommet olje i kjølevæsken eller motsatt. Det ryker kanskje litt mer hvit eksos enn normalt fra eksosanlegget men det er ikke godt å si når det er både kaldt og fuktig her. Har heller ikke blitt noe mindre kjølevæske i kjølevæskebeholderen. Radiator er ikke tett, spylte gjennom denne i sommer i forbindelse med bytte av varmeregister/kupevifte. Er det noe annet enn dårlig toppakning/topp som kan forårsake høyt trykk i kjølesystemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 17, 2007 detta høres ikke ut som gåen topp-pakning?i og med at du har lik komp.på alle syl.høyt trykk kan jo komme pga at det er tett et sted?men da burde vel motor bli for varm!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 17, 2007 Motortemp ligger på 90C så feilen ligger ikke i tett radiator/kjølesystem. En tilleggsopplysning, trykket i slangene bygger seg ikke opp hvis motor går på tomgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 18, 2007 hvis det er gåen topp-pakning,og skaper trykk i kjølesystem burde det komme olje eller eksos til ekspansjonstanken?hm??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 18, 2007 kan det være en veldig liten skade på toppakningen som kun "åpner" ved høyere turtall/belastning Mener det var en på forumet som hadde en slik feil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 18, 2007 kan være det,men burde da lukte eksos i eks.tank?har du prøvd og skru av lokket når trykket er der og lukte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 18, 2007 Har ikke testet å stikke nesen der når jeg åpner lokket Må prøve det (i trygg avstand)... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 18, 2007 Verksteder har ofte en CO-måler som kan avdekke dette, men når jeg hadde gåen pakning (du har sikkert stålpakning uansett..) ble det vått i en sylinder når vannet ble presset tilbake av trykket i systemet, men vanligvis blir det lite trykk på tomgang hos meg også.. Blir det trykk 'med en gang', dvs. varm motor -> stoppe og slippe ut trykk -> ta en kjapp aks og stoppe igjen -> sjekke om det er 'nytt' trykk. Lekk pakning vil i _svært_ få tilfeller la være å bruke vann, så hvis du ikke må etterfylle er det sannsynligvis et annet problem.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 18, 2007 Akkurat slik er det med trykket her. varm motor -> stoppe slippe ut trykk-> kjapp aks og stoppe -> nytt trykk , slippe ut trykk-> osv osv... Kjølevann- og oljetemperatur er normale. Kjølevæskenivået har ikke minket noe av betydning, kanskje etpar mm lavere enn i sommer. Får vel trille innom et verksted å få målt om det er CO i kjølesystemet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 23, 2007 Var CO i kjølesystemet Rivingen har startet. Bytter registerrem, vannpumpe, løpehjul, v-reim og termostat samtidig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...