Gåen toppakning? S6 2,2 T AAN motor

Anbefalte innlegg

Trur jeg har en begynnende feil på toppakningen men er ikke sikker.

 

Trykket i kjølesystemet er høyt og jeg klarer ikke å klemme sammen slange mellom blokk og radiator.

Ser litt oljesvetting mellom blokk og topp ved sylinder 5.

 

Sjekket tennplugger og nr 5 hadde litt olje på gjengepartiet (ca midt på, kan være rester etter jeg byttet toppdekselpakningen). Sjekket samtidig kompresjon og den var på første måling 3 bar lavere på nr 5 (en sånn måler som man trykker mot tennplugghullet). Sjekket på nytt med måler som man skrur fast og da var det 11,7 - 12 bar over det hele.

 

Er heller ikke kommet olje i kjølevæsken eller motsatt. Det ryker kanskje litt mer hvit eksos enn normalt fra eksosanlegget men det er ikke godt å si når det er både kaldt og fuktig her. Har heller ikke blitt noe mindre kjølevæske i kjølevæskebeholderen.

 

Radiator er ikke tett, spylte gjennom denne i sommer i forbindelse med bytte av varmeregister/kupevifte.

 

Er det noe annet enn dårlig toppakning/topp som kan forårsake høyt trykk i kjølesystemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

detta høres ikke ut som gåen topp-pakning?i og med at du har lik komp.på alle syl.høyt trykk kan jo komme pga at det er tett et sted?men da burde vel motor bli for varm!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motortemp ligger på 90C så feilen ligger ikke i tett radiator/kjølesystem.

En tilleggsopplysning, trykket i slangene bygger seg ikke opp hvis motor går på tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis det er gåen topp-pakning,og skaper trykk i kjølesystem burde det komme olje eller eksos til ekspansjonstanken?hm???: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan det være en veldig liten skade på toppakningen som kun "åpner" ved høyere turtall/belastning : klø :

Mener det var en på forumet som hadde en slik feil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være det,men burde da lukte eksos i eks.tank?har du prøvd og skru av lokket når trykket er der og lukte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke testet å stikke nesen der når jeg åpner lokket :) Må prøve det (i trygg avstand)...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verksteder har ofte en CO-måler som kan avdekke dette, men når jeg hadde gåen pakning (du har sikkert stålpakning uansett..) ble det vått i en sylinder når vannet ble presset tilbake av trykket i systemet, men vanligvis blir det lite trykk på tomgang hos meg også..

Blir det trykk 'med en gang', dvs. varm motor -> stoppe og slippe ut trykk -> ta en kjapp aks og stoppe igjen -> sjekke om det er 'nytt' trykk.

Lekk pakning vil i _svært_ få tilfeller la være å bruke vann, så hvis du ikke må etterfylle er det sannsynligvis et annet problem..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat slik er det med trykket her. varm motor -> stoppe slippe ut trykk-> kjapp aks og stoppe -> nytt trykk , slippe ut trykk-> osv osv...

Kjølevann- og oljetemperatur er normale. Kjølevæskenivået har ikke minket noe av betydning, kanskje etpar mm lavere enn i sommer.

 

Får vel trille innom et verksted å få målt om det er CO i kjølesystemet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var CO i kjølesystemet : eek :

Rivingen har startet. Bytter registerrem, vannpumpe, løpehjul, v-reim og termostat samtidig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.