#1 Skrevet November 17, 2007 Når jeg stopper motoren på Touranen, tdi forøvrig Så går det ei punpe i en ganske god stund etterpå, jeg leste i håndboka at vannpumpa kunne starte opp/ eller gå etter stopp av motoren hvis det var for varmt i motoren eller i f.eks sollys.... Men den går like herlig nå i 5 minusgrader, selvom jeg så vidt har fått litt varme i motoren bare (termostat) Normalt eller er det for dårlig kjøling under kjøring?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 17, 2007 Jeg har også hørt at et eller anna går etter stopp av motoren, framme på høyresida. Dette kun når jeg har kjørt den f.eks ut av garasjen og bilen er kald. Har ikke brydd meg no om det jeg da.. Fordi jeg regner med at ting er som de skal være 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 17, 2007 Har dette på min også... Lurte litt på dette, men ettersom flere har oppdaget dette er det vel forhåpentligvis "normalt". Noen som vet hva dette er? Tilleggsvarmer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 17, 2007 Må vel være Webastoen. Den ligger der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 17, 2007 Det er tilleggs varmeren som går den starter ved + 5 grader og kaldere, husk at det er ikke lurt å drive med småkjøring på kald motor for da rekker ikke varmeren å starte skikkelig, og etter en stund vil den ikke virke pga sotet igjen, et lite tips, hvis dere trykker inn econ knappen så starter ikke varmeren, eller ved lavt diesel nivå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 18, 2007 jeg vet at det er webastovarmer, men denn går vel når motoren går.. ikke minutter etterpå eller? Regner med det er normalt, siden det ers så mange som opplever dette, men begynte å lure litt når det stod at vannpumpa kunne gå etter kjøring pga varme i motoren. Så siden denne går uansett om jeg såvidt har kjørt ut av garasjen, så var det grunn til spm.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 18, 2007 Jeg har ihvertfall ingen webasto. Så det er ikke det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 18, 2007 jeg vet at det er webastovarmer, men denn går vel når motoren går.. ikke minutter etterpå eller?Regner med det er normalt, siden det ers så mange som opplever dette, men begynte å lure litt når det stod at vannpumpa kunne gå etter kjøring pga varme i motoren. Så siden denne går uansett om jeg såvidt har kjørt ut av garasjen, så var det grunn til spm.. Det som står om varme/vannpumpe er vel muligens for turboen sin skyld? Vill gjetting. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 19, 2007 Det er tilleggs varmeren din som går , denne vil kunne gå i flere minutter etter at du har skrudd av motor, dette for at den skal brenne seg ren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 19, 2007 Nå får jeg spørre et litt dumt spm da.. Er det snakk om tilleggsvarmer pga av at dieselmotoren ikke blir varm nok eller er det snakk om webasto som ekstra oppvarming som i ekstrautstyr? For jeg kosta ikke på meg det denna gangen.. Men man lærer så lenge man lever... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 19, 2007 Er en tilleggsvarmer pga at motor ikke blir varm nok, dette ligger ihverfall i highline pakka, webasto med fj kontroll koster mye ekstra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 20, 2007 så flott.. Da er den saken løst!! Men kun tilleggsvarmer på Highline? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 20, 2007 Webasto tilleggsvarmer er standard på Touran med diesel motor. Vet ikke hvordan det er med importbiler, men er standard på norske biler i hvertfall. Grunnen til dette er at disse motorene produserer så lite overskuddsvarme at driftstemperaturen ikke vil holde seg oppe ved liten belastning på motoren. Dette merker du selv hvis du trykker inn econ knappen når det er kaldt. Temperaturen synker drastisk i lengre nedoverbakker. Sjekka foresten opp hvor mye det kostet å bygge ut til komplett webasto med kupevarmer. 10.500kr +mva med ur. Enda mer med fjernkontroll... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 20, 2007 Okey. Da har nok jeg den varmeren og da. Men selv med denne går jo motoren seg kald på tomgang... Vurderte å legge til komplett webasto, og som jeg angrer meg på at jeg ikke gjorde det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 20, 2007 Den kan bygges om! Se dansk Touran forum. http://www.touran-forum.dk Flere i Danmark har bygget om det eksisterende webasto. Er visst den samme, bare annen styring. Delene selges visstnok på tysk ebay. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 20, 2007 Men om det er standard på norske biler eller om det må være Highline Så hadde ikke pappa det i sin 2004 Touran Highline 1.9TDI 7-seter ? Ps::.. Ah, bare å drømme om fullt webastoanlegg da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 23, 2007 2004 modellene vet jeg ikke om hadde dette... Er hvertfall standard på alle 2.0tdi jeg har vært bort i fra 2005 og nyere. Prisen på 10.500 +mva er prisen hvis man har forvarmeren fra før... Synes dette var dyrt! Trodde ikke det kostet noe særlig mer komplett jeg da men... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...