#1 Skrevet November 18, 2007 Jeg har just fått på vinterdekka.. men nå er bilen som en geleklump.. di fylte 34psi i dekket når jeg bytta lurte på om noen vet å mye som skal i:confused: det er en audi a3 1.9tdi...205-55-16 dekk...piggfrit contiviking 3.. jeg så i tanklåkket men der stå det 2 forskjellige(altså 2 forann å 2bak) er det på forskjellig vekt eller noe? stod noe om psi per cm2 eller noe i den duren.. vist det er non som vet om ei sie på nette eller bare har svar på detta hadde det vært knall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 18, 2007 noen som har peil.. vet det står i instrukjsonsboka men nå er den på tysk å e sjønne ikke ein dritt a den: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 18, 2007 De to forskjellige er vel for om du har fulllastet bil eller halvlastet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 19, 2007 Sjekk dekksiden og se om du finner hva som er Max luftmengde, trekk av 10% av denne verdien og fyll på Har praktisert dette det siste året, og bilen blir mye mye roligere på veien, både med sommer og vinterdekk.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 19, 2007 2,2 bar frame og 2 bak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 19, 2007 jeg var inne på continental sin side men fant ikke ut a det. takker robin..ska prøve det i morra å se va som skjer..åssen fant du ut av det foresten?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 19, 2007 Sorry Atle: flau :Skrev feil i stad,det skal være 2,2 frame og bak;)Vist du har over 3 personer i bilen eller fullastet bil skal det være så mye som 2.4 foran og hele 2.8 bak: eek : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 19, 2007 Og for dem som ikke viste det skal du fylle hele 20% mer enn det produsenten har oppgitt,dette gjelder vinterdekk og 10% på sommerdekk;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 20, 2007 hmm ok... du sier 2.2 er det inkludert di 20% du sier eller er det pluss d?? men lurer på om det kan være selve dekktypen som er såmyk å.. ekke helt sikker lissom.. men kan jo ikke stoppe å fylle luft hver gang e har passasjerer lissom kommer jo ikke til å gjøre annet:D burde jeg slenge i 2.4 både forann å bak med en gang da eller bare kjøre 2.2? eller 2.4forann 2.8bak? faen at detta med dekk ska være så avansert a.. takker veldi får svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 20, 2007 hmm ok... du sier 2.2 er det inkludert di 20% du sier eller er det pluss d??men lurer på om det kan være selve dekktypen som er såmyk å.. ekke helt sikker lissom.. men kan jo ikke stoppe å fylle luft hver gang e har passasjerer lissom kommer jo ikke til å gjøre annet:D burde jeg slenge i 2.4 både forann å bak med en gang da eller bare kjøre 2.2? eller 2.4forann 2.8bak? faen at detta med dekk ska være så avansert a.. takker veldi får svar Bare til veiledning så fyller jeg 2,5bar i mine 175/70-13, og 3bar i 195/50-15.. Har ingen unormal dekkslitasje, dekkene gynger mindre og virker mye fastere enn ved det som VW har klistret som anvisning på bilen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 27, 2007 På "normale" biler med ordinære dimensjoner så blir alt mellom 2.0-2.4 bar ok. Litt etter kjørestil og hvor mye last du bruker å kjøre med. (Om du skal på bane eller kjører som om du har stjålet bilen bør du selvfølgelig øke en del til, eller eventuelt om du har senket bilen og har tulen camber ) Kjører du mer luft en det får du garantert slitasje midt på dekket og du forkorter levetiden på dekket en god del. Har jobbet med dekk i 6 år og har sett utallige ganger hvordan slitasjen blir når folk kjører med feil lufttrykk, mye rare teorier folk kommer med men det viser seg stort sett at 2.0-2.4 blir det beste kompromisset mellom komfort, kjøreegenskaper samt at slitasjen blir fin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 1, 2007 Jeg har just fått på vinterdekka..men nå er bilen som en geleklump.. di fylte 34psi i dekket når jeg bytta lurte på om noen vet å mye som skal i:confused: det er en audi a3 1.9tdi...205-55-16 dekk...piggfrit contiviking 3.. jeg så i tanklåkket men der stå det 2 forskjellige(altså 2 forann å 2bak) er det på forskjellig vekt eller noe? stod noe om psi per cm2 eller noe i den duren.. vist det er non som vet om ei sie på nette eller bare har svar på detta hadde det vært knall Ville fyllt 2,5 , dvs 36 psi min. på 205/55 profil. Generell regel er at du har høyere trykk, jo lavere profil.. På piggfritt bruker vi ca 2.3 bar på 65/60 profil , 2,5 bar på 55 profil , og f.eks 225/45-17 piggfritt kjører vi 40 psi, dvs ca 2,8 bar. Ja, må fylle mer trykk ved høyere last i bilen en normalt, men veldig få som gjør dette.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 1, 2007 "The Max. Pressure -10% theory. Every tyre has a maximum inflation pressure stamped on the side somewhere. This is the maximum pressure the tyre can safely achieve under load. It is not the pressure you should inflate them to. Having said this, I've given up using the door pillar sticker as my starting point and instead use the max.pressure-10% theory. According to the wags on many internet forums you can get the best performance by inflating them to 10% less than their recommended maximum pressure (the tyres, not the wags - they already haves inflated egos). It's a vague rule of thumb, and given that every car is different in weight and handling, it's a bit of a sledgehammer approach. But from my experience it does seem to provide a better starting point for adjusting tyre pressures. So to go back to my Subaru Impreza example, the maximum pressure on my Yokohama tyres is 44psi. 10% of that is 4.4, so 44-4.4=39.6psi which is about where I ended up. On my Element, the maximum pressure is 40psi so the 10% rule started me out at 36psi. I added one more to see what happened and it got better. Going up to 38psi and it definitely went off the boil, so for my vehicle and my driving style, 37psi on the Element was the sweet spot." www.Carbibles.com Står forøvrig endel mer informasjon om dekk på samme siden:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...