#1 Skrevet November 18, 2007 Har byttet pakningen mellom forgasser og manifold, da denne var gåen, likevel er tomgangsturtallet på 1300-1400, er det vokstermostat på denne? Vil heller ikke stoppe, må kvele den med kløtsjen. Husker jeg måtte bytte vokstermostat på en Jetta jeg hadde. Hvilke andre årsaker kan det være til det høye turtallet? Bilen har gått litt over 180000. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 19, 2007 Pierburg 2E2 forgasser, denne har to vokselementer. Ett er til automatchoken og ett er for å "gi litt gass" før motoren er blitt varm. Kan høres ut som at den sistnevnte kan fuske på din. Denne sitter på den siden av forgasseren som peker mot toppdekselet, festet med to stjerneskruer og har to vannslanger tilkoplet. Ellers har denne forgasseren ett hav av vakuumslanger. Sjekk at disse er hele og at alle er på (sitter der de skal). Forgasseren har justeringsskrue for tomgangsturtall. Ang ettertenningen, har du sjekket tenningstidspunktet? Alt for tidlig tenning kan gi symptomer som du beskriver, ettertenning og høy tomgang. Feil tennplugger kan også gi ettertenning. Det samme kan for mager blanding (for lite bensin i forhold til luft), kan komme av at motoren suger falskluft. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 19, 2007 Det lille vokselementet "som gir litt ekstra gass" er ofte feilen til problemer på disse motorene, samt vakuumklokken som skal "hente inn" gassen når du slipper pedalen. Ellers så er det verdt å nevne at disse motorene vil ha ettertenning uansett, så lenge motoren har over 1000 rpm tomgang når du vrir av nøkkelen, selv om alt ellers ser ut til å være i orden. Dette skjer fordi det ikke er noe som kutter av bensintilførselen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 25, 2007 Da har jeg vært hos "bildoktoren". Han justerte først tenninga, slik at den ble riktig, fremdeles altfor høyt turtall, så kikket han litt på forgasseren, og sa at vokstermostaten sannsynliigvis ikke virket hundre%, tok av denne og skrudde ut stemplet endel, og vips sank turtallet til under 800, fikk da en ulyd som han sa kom av for stram registerreim, justerte denne og ulyden ble borte, skrudde ørlite på blandeskruen for luft/bensin, og justerte dødgangen på gasspedalen, som var på over 5 cm!! Pris for hele herligheten? Bare 400-. Nå går`n som om den skulle være ny! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...