Risting ved oppbremsing Audi 100

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Helt siden jeg kjøpt bilen har det vært risting ved oppbremsing. Helst ved svak oppbremsing, veldig irriterende greier egentlig for ikke å snakke om en evt. risiko for låsing av hjul.

 

Byttet skiver og klosser foran på bilen i begynnelsen av august. For en ukes tid la jeg merke til at ristinga er tilbake!! GOD FORBID! Hva i h.....te er da galt?

 

Hva er det som gjør at det blir kast i skivene eller hva det nå er etter kun en mnd bruk? Var veldig forsiktig med bruk av bremsene etter skifting og har ikke vært særlig til bremsing etter det heller.

 

Dette er av den ikke-ventilerte 15mm jalla-typen, kan det være årsaken? At de rett og slett blir for varme på en såpass tung bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite tips - kjøper du klosser og skiver til 2.6 eller 2.8 får du ventilerte bremser. Caliperen er den samme, det er bare klossene som er litt tynnere på de med ventilerte skiver..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, så klossene har da hele 5mm mindre belegg? (skivene er 25mm ventilert og 15mm ikke-ventilert).

 

Gørr å bytte skiver/klosser etter 1 mnd gitt...

 

Er det noen andre som har hatt liknende problemer?

 

EDIT: Ser på mekonomen at det finnes ventilerte til 2.3 også... men det finnes bare EN type klosser. Ergo det må være forskjellig caliper!!

 

02-MDB1531.jpg

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde samme problemet på min typ44 100. byttet skiver+klosser og problemet dukket opp igjen mindre enn en måned etterpå. MEN, ristingen avtar med presset på pedalen, så det er kun ved forsiktig bremsing at det rister. Det ble litt bedre etter bytte av foringer i forstillingen, og i følge min bror enda litt bedre etter bytte av hjullager foran. Har ofte lurt på om det kan være hovedbremsesylinderen som sluntrer unna, men ikke giddet å prøve bytte denne enda. Den bilen har forresten ventilerte skiver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er egentlig samme symtomene her også. Hvis jeg bremser opp kraftigere rister det minimalt. Men sånn var det før også...

 

Edit: Når vi er inne på det med hjullager, syns kanskje jeg merker en slags "kakking" når jeg bremser nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at det blir 2.5 mm på hver kloss. Når det gjelder 2.3 er noen, blant annet alle quattro og en del Avant, levert med ventilerte bremser foran..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

25mm - 15mm = 10mm altså 5mm pr kloss... Som for øvrig er like hos mekonomen. Det er derimot egne calipere for ventilerte, selv om disse koster like mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette vil det altså koste meg å bytte bremser foran, hvis jeg skal bytte alle deler.

 

Caliper 2 stk 913 1826

Rep sett 2 stk 143 286

Glidedel 2 stk 87 174

Styrepinne 4 stk 33 132

Bremseslange 2 stk 268 536

Bremseskiver 2 stk 569 1138

Bremseklosser 2 stk 658 1316

Sum: 5408

 

Det finnes vel knapt nok en original-del igjen på bilen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg tatt turen fra jobb og hjem. Ble litt testing på turen. Rattet rister ikke som det gjorde før. Det er mer en svak følelse i pedalen pluss at jeg hører lyden.

 

Kan vel kanskje det hende det et hjullager eller foringer da? Noen som kan forklare meg (gjerne med bilder) hvor disse foringene sitter og det samme med hjullagrene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også samme på min Typ44 100. Men nå er det 100 ganger verre. Nå rister det uansett om jeg bytter skiver og klosser.

På Normotor fant de ut at hjullageret på høyre side er gåent. Som har resultert i at hjulnavet er blitt kast i, sa de. Så nå skal disse delene byttes, så får vi se om jeg blir kvitt dette tullet en gang for alle. Måtte bytte bremseskiva også på høyreside, sa de.

 

Er en tråd om dette her også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du byttet både skiver og klosser samtidig, tror jeg ikke feilen ligger her. At du ikke har ventilerte skiver, skal ikke utgjøre så mye så lenge du ikke grisekjører og sørger for ildrøde bremseskiver før hver sving. Jeg ville sjekket om calipteren er helt i orden, og den trekker seg tilbake, altså at gliderne fungerer som de skal. Dersom de ikke gjør det, kan belastningen bli skeiv på indre og ytre side av skiva, samt at klossene kan bli liggende inntil/for tett inntil skiva selv når du ikke bremser. Da vil skiva alltid ha en litt for høy temperatur til normalt å være og det vil bli kast i den.

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntest de gled som normalt og at alt var ok når jeg var av med skivene. Men nå vet ikke jeg hva som er "normalt" heller da... Men det føltes som en normalt dempet jevn hydraulisk bevegelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bytta caliperne. Men, nei. Jeg satser på at det er hjullageret og eller hjulnavet som forårsaker helvette på jord. Men det får jeg ikke vite før Normotor får tid til å bytte... : oppgitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.