"Restaurering" av H&R gewinde

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har gewinde av typen H&R på min 1986 Golf GTi, noe som er et ordentlig bra og godt understell etter min mening. Eneste minuset er at justeringsmutterene på bakdemperne har satt seg skikkelig, som jeg regner med grus og alskens møkk er skyldig i. Får justert hvis jeg bruker lang tid, varmer opp skikkelig, stor rørtang og mye tålmodighet, men det tar så innmari lang tid. Ene siden er jo "grei", men den andre har satt seg så å si helt fast.

 

Da lurer jeg altså på om noen har noen tips til hvordan jeg skal få dette bra igjen. Regner med at gjengene kanskje har fått seg noen smeller etter justering grunnet grus og møkk, så hvordan skal jeg gjøre dette på billigst og best mulig måte? Planen var at jeg skjærte av mutterene som alt sitter der og får tak i lignende muttere som jeg kan bruke, men hvor skaffe dette? Vil gjerne ha tips og råd på alt som må gjøres. Skal hente det fortest mulig, så kommer bilder da.

 

Mvh

 

Mads Kristian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du bruker en børste og får vekk all sand og grus med den, og bruker feks Kent`s "Rusty chill out"(: rock :) så skal du få justert den igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvor skaffer jeg så Kent`s "Rusty chill out"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

c frimann dahl skaffer deg dette. genial spray, kjøler,smører, renser og penetrerer på en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelp. Da blir det bestilt sånn spray fortløpende. Da gjenstår det bare å se om den kan løse mine problemer. Isåfall, da er sprayen genial, for mutterene sitter noe hinsides.

 

Edit: Bestilt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelp. Da blir det bestilt sånn spray fortløpende. Da gjenstår det bare å se om den kan løse mine problemer. Isåfall, da er sprayen genial, for mutterene sitter noe hinsides.

 

den funker for meg hver dag på jobb... så den burdte fungere for deg: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

spyle gjengene med høgtrykk spyler og spraye på crc 556 (verktøykasse på boks.. )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal hente gewinden etterpå, så skal prøve med å spyle med høytrykk og bruke crc da. Om ikke det funker, får jeg vel bare vente på sprayen min:)

 

den funker for meg hver dag på jobb... så den burdte fungere for deg: vinke :

Får satse på det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom langt med høytrykk med varmt vann og litt CRC. Fikk løsnet den ene demperen og justert den inn til sånn ca hvor jeg tror det blir passe. Den andre var fortsatt helt umulig, så den tar faren min med på jobb i morgen for å få løsna og justert.

 

Bilde383.jpg?t=1195753571

 

Bilde382.jpg?t=1195753587

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får vel kjøpt nye justeringsringer av hr? vet Tom kjøpte til sine Fk mener jeg. da fikk han justeringsringer i plast hvis jeg ikke husker feil. ruster jo ikke fast ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, gjør nok det. Men som alt annet man kjøper av deler til noe som er dyrt, så koster det nok bittelitt for kun skruene også: klø : Men hadde vært genialt med plastmuttere, ja:) Uansett, dette skal forhåpentligvis funke med tanke på høyden neste år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må smørre inne gjengene med kopper pasta eller nåke liknende før du setter mutterene fast. da blir det som ein lek å justere neste gang.. bare eit lite tips:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kobberpasta funka ikke for min del, satt som faen, vraka både verktøy og justeringsskruer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må smørre inne gjengene med kopper pasta eller nåke liknende før du setter mutterene fast. da blir det som ein lek å justere neste gang.. bare eit lite tips:)

Fullt klar over det:) Men så har jeg heller ikke justert senkesettet bak siden jeg kjøpte bilen som det satt på. Foran går det som en lek selv om det ikke er kobberpasta eller noe på gjengene, men den ene demperen bak har satt seg helt fast. Har fått Kent Rusty Chill Out nå, som jeg tenkte jeg sku prøve etterpå, kanskje. Også hadde vel tectyl et produkt som jeg ble anbefalt å ha på gjengene på gewinden, som jeg ble anbefalt på BF en gang i tiden, men husker ikke det eksakte navnet nå. Men det skulle ihvertfall fungere mye bedre enn kobberpasta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kobberpasta funka ikke for min del, satt som faen, vraka både verktøy og justeringsskruer..

 

spylte du gjengene rene først da? før du prøvde å løse mutter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CRC er bare sølevann i forhold til skikkelige penetrerende rustløsende oljer som for eksempel Bolt Eaze og nevnte Rusty Chill out. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CRC er bare sølevann i forhold til skikkelige penetrerende rustløsende oljer som for eksempel Bolt Eaze og nevnte Rusty Chill out. ;)

 

rusty chill har aldri skuffet meg! og så lukter den jo så godt også!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lufta er jo veldig viktig:p

CRC er bare sølevann i forhold til skikkelige penetrerende rustløsende oljer som for eksempel Bolt Eaze og nevnte Rusty Chill out. ;)

Høres ut som om Rusty Chill Out er ordentlige saker, ja:) Gleder meg til å teste den ut i morgen. Men jeg tror seriøst ikke at den klarer denne jobben her, så får håpe den overrasker meg på den positive måten (men så er jeg også litt skeptisk av natur).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har mest erfaringer med Bolt Eaze, men det var da en skrue jeg ikke klarte å skru opp uten å ta hodet på den.. Så litt bolt eaze, la det virke i ti minutter.. så bare løsna jeg bolten med en fastnøkkel og skrudde den opp for hånd. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er spent på utfallet av disse mirakelmiddlene :)

gewinden min har satt seg fullstendig fast også.

justeringen bak har "sveiset" seg fullstendig fast. skikkelig smart av produsent å lage gjenger i Alu og justeringsmutter i stål. NOT

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er spent på utfallet av disse mirakelmiddlene :)

gewinden min har satt seg fullstendig fast også.

justeringen bak har "sveiset" seg fullstendig fast. skikkelig smart av produsent å lage gjenger i Alu og justeringsmutter i stål. NOT

 

Buy cheap buy twice.... får vel samme problemet med mitt VMAXX til våren.

KW med plast/komposittmuttere er tingen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Buy cheap buy twice.... får vel samme problemet med mitt VMAXX til våren.

KW med plast/komposittmuttere er tingen

 

trodde ikke FK var ansett som Cheap, men blir nok et sett med komposittmuttere neste gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Buy cheap buy twice.... får vel samme problemet med mitt VMAXX til våren.

KW med plast/komposittmuttere er tingen

 

Aldri si aldri. Når jeg skrudde ned bilen i fjor etter vinteren, så hadde jeg ingen problemer. Greit nok at det gikk trått, men fikk nå skrudd den ned 4cm forran og 4cm bak uten å ødelegge verken kropp og coilovers. Ikke brukte jeg høytrykks spyler heller. tørket av møkka med en hanske og bare skrudde ned;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri si aldri. Når jeg skrudde ned bilen i fjor etter vinteren, så hadde jeg ingen problemer. Greit nok at det gikk trått, men fikk nå skrudd den ned 4cm forran og 4cm bak uten å ødelegge verken kropp og coilovers. Ikke brukte jeg høytrykks spyler heller. tørket av møkka med en hanske og bare skrudde ned;)

 

VMAXX??? Jeg bare så på mine nå før jeg la om til vinterhjul og de hadde begynt å korrodere greit (kun brukt t/r Bugrun og 1000km i sommer/høst etter det).KW`ene på forrige bruksbilen var som "nye" etter en vinter uten vask

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VMAXX??? Jeg bare så på mine nå før jeg la om til vinterhjul og de hadde begynt å korrodere greit (kun brukt t/r Bugrun og 1000km i sommer/høst etter det).KW`ene på forrige bruksbilen var som "nye" etter en vinter uten vask

 

Vmaxx ja. Jeg ble skikkelig overrasket over hvor lett det var å justere høyden etter 1sessongs bruk i Oslo`s verste salt sørpe. Tørket over med hanske og justerte ned. Høyttrykks spyleren stod klar ved bilen, men den ble aldri brukt. La merke til at jeg har fått rustflekker på gjengepartiet, men ser ikke på det som noe problem.

 

Vmax er ikke rustfritt, det er vel bare behandlet med noe guffe slik at det ikke skal ruste så fort? : klø : så da slipper man vel denne "sveisingen" og kløyving av justeringsmuttere. Dog så regner jeg med å slite litt mere til sommeren med å senke, men ikke noe nevne verdigt mere enn i våres:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.