#1 Skrevet November 21, 2007 Over nyttår blir det muligens bestilt 2 nye vinterdekk til Passaten min. Men lurer på hvilke dekk som er brukendes på Sunnmørske vinterveier. Kjører på salta veier stort sett hele tiden,med en og annen tur på litt isete veier og snøføre. Noen som har erfaring med de dekkene som selges på Dekkonline ?? Dimensjonen det er snakk om er 195/65-15 forresten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 21, 2007 så langt fornøyd med vredstein wintrac extreeme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 21, 2007 Nankang sv-1 er rimelige og bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 21, 2007 Nankang sv-1 er rimelige og bra Hørt mange si det stikk motsatte dog, søk på forumet etc 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 21, 2007 Nankang sv-1 kjøper i allefall ikke jeg en gang til. Billige var dem riktignok, men... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 21, 2007 Nankang sv-1 kjøper i allefall ikke jeg en gang til. Billige var dem riktignok, men... Jaha, hvorfor ikke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 21, 2007 Fordi de har egenskaper lignende sommerdekk på glatt vei Sier bare Wintrac Extreme Wintrac xtreme: High performance winter design General Features Sizes FEATURES BENEFITS Equal distribution of pressure across the footprint - Low noise levels throughout the tyre’s life-span Perfect driving performance in winter conditions Speed ratings H, V and W - True high-performance winter tyre with good course stability and steering precision Developed by Giugiaro Design - Powerful appearance due to aggressive, firm lines Innovative sipe technology - Straight sipes across the tread for a good grip on snow Zigzag sipes in the tread shoulders for perfect handling Optimum Silica Processing™ (OSP™) in the tread compound - Increased grip on wet surfaces Excellent aquaplaning stability Good performance on snow and ice 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 21, 2007 Bare vær klar over at dekk med høy hastighetsmerking som H, V og W har betydelig dårligere grep på snø og spesielt is enn "vanlige" vinterdekk med merking Q/R. På våt asfalt er de desto bedre, men man kan fort få en overraskelse når det er isete.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 21, 2007 Bare vær klar over at dekk med høy hastighetsmerking som H, V og W har betydelig dårligere grep på snø og spesielt is enn "vanlige" vinterdekk med merking Q/R. På våt asfalt er de desto bedre, men man kan fort få en overraskelse når det er isete.. Tja, er ikke så mange dagene siden det var så glatt at jeg så vidt klarte å gå, hele bakken var glassert. Hadde ingen overraskelser hverken ved bremsing eller akks. Dessuten, ved lek, breiers, hadde jeg ingen ubehaglige oppslipp, kun god kontroll. Er ihvertfall storfornøyd, var skeptisk, men ikke nå lenger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 21, 2007 Jeg betalte 1050 på Dekkbaron1 her for en mnd siden pr dekk for Nokian Hakka5, og det er utfra hva jeg har sett tilbud på her og der billig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 21, 2007 Se om du finner sunny winter challenge(piggdekk) eller sunny winter grip (piggfri) Hadde challenge på den første quattroen min, og var storfornøyd. Var mye "quattro kjøring" forr å si det sånn, og det vistet ikke på dekket. Kjørte også mye på asfalt, men de holdte utrolig godt og de satt ganske godt på veien. Det er i tillegg ikke så dyre dekk. Syns de var billig. Så de anbefaler jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 21, 2007 har vært sagt tidligere her på forumet at det er lurt å velge interdekk fremfor dekkonline på vinterdekk. Dette p.g.a. at dekkonline sine dekk er beregnet på tyskland og derfor har høyere hastighetsmerking som Eyvind var inne på her oppe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 21, 2007 har vært sagt tidligere her på forumet at det er lurt å velge interdekk fremfor dekkonline på vinterdekk. Dette p.g.a. at dekkonline sine dekk er beregnet på tyskland og derfor har høyere hastighetsmerking som Eyvind var inne på her oppe.. Dekkonline har også Q merkede dekk, men lite utvalg. Jeg handlet Semperit Winter-Grip derfra (Q-merka) i 175/55-15 til en Golf II nettopp. Ferske dekk (4 uker gamle!), gode priser (spesiell størrelse som de ville flå meg for lokalt), og grei nok leveringstid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 21, 2007 Fordi de har egenskaper lignende sommerdekk på glatt vei Jeg er meget fornøyd med dette dekket.! Har ikke betenkeligheter verken med å handle disse på ny eller anbefale det til folk. Og jeg har alltid velgt Nokian eller Continental tidligere. For min del har det gått opp for meg at det ikke nødvendigvis trenger å koste flesk, selv om det kanskje er kult om det står Nokian på dekksiden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 21, 2007 Dekkonline har også Q merkede dekk, men lite utvalg. Jeg handlet Semperit Winter-Grip derfra (Q-merka) i 175/55-15 til en Golf II nettopp. Ferske dekk (4 uker gamle!), gode priser (spesiell størrelse som de ville flå meg for lokalt), og grei nok leveringstid. er igrunn bare noe jeg har lest her på forumet som jeg tenkte var greit å nevne i denne tråden:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 21, 2007 Jepp, men kom opp med noen bedre dekk til under 6000 for 235/40R18!!!!! Lykke til. Nokian hakkapelita RSI 245/40R18 13958,-!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Greit man får de i 16/55R16 til 3300 for 4 dekk, men sjekk litt større dim så skjønner du hvor det bærer. Hastighetsbegrensning, for meg er det bedre med høyt enn lavt. Maks 140 - 160kmt etc. no thank you. 1% av vinterføret består av glattis, 95% av bar vei, resten slaps eller snø. Hva skal man med verdens beste dekk for akkurat is og snø, når de ofte suger med handling på tørr asfalt og ikke minst er lumske på våtvegbane... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 21, 2007 kjøpte Falken dekk på dekkonline jeg .225 40 17 men. fåreløpig bare testa dem på is, ikke snø . giper bra de:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 21, 2007 Hørt mange si det stikk motsatte dog, søk på forumet etc Jeg har ingen erfaring med dette dekket, men kjenner folk som er fornøyd. Men dekk som Nokian og Continental er nok bedre enn "billigdekk" Nankang kom ikke så værst ut her. "Det taiwanske piggfri-dekket Nankang er både bedre og langt billigere enn flere av de etablerte merkene....." http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=108765 En test her også http://forbruker.no/bil/tester/article1142000.ece http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=66465&highlight=nankang+sv-1 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 21, 2007 Jeg har ingen erfaring med dette dekket, men kjenner folk som er fornøyd. Men dekk som Nokian og Continental er nok bedre enn "billigdekk" Nankang kom ikke så værst ut her. "Det taiwanske piggfri-dekket Nankang er både bedre og langt billigere enn flere av de etablerte merkene....." http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=108765 En test her også http://forbruker.no/bil/tester/article1142000.ece Det var på bakgrunn av den ene testen der samt gjennompløying av ulike forum som fikk meg til å kjøpe dekket også. Mulig det har noe med bilen de sitter på, men det har i allefall betyding hvilken dim du kjører på. Mitt dekk er 195/65 15 og har dårlig manøvreringsstabilitet, dårlig på våt asfalt og hardpakket snø / is. Faktisk så misfornøyd at jeg synes de 3. sesongs gamle nokian hakkapelitta dekkene på bil nr. 2 var M Y E bedre. Men smaken er som baken, og dersom andre er fornøyd med dekkene så er jo det kjempebra for de det gjelder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 22, 2007 Har prøvd V merkede vinterdekk ifra Tyskland på S6en til en kompis........det var som å kjøre på slitte sommerdekk på godt vinterføre (-5 og snø) HELT UDUGELIG!!! Så jeg er klar over det med hastighetsmerking og grep på Norske forhold. Men har sett litt på Blizzak LM-25,noen som har erfaring med det dekket ?? Det finnes i flere "utgaver" i 195/65-15......4 forskjellige dekk til 4 forskjellige priser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 22, 2007 Har prøvd V merkede vinterdekk ifra Tyskland på S6en til en kompis........det var som å kjøre på slitte sommerdekk på godt vinterføre (-5 og snø) HELT UDUGELIG!!! Så jeg er klar over det med hastighetsmerking og grep på Norske forhold. Men har sett litt på Blizzak LM-25,noen som har erfaring med det dekket ?? Det finnes i flere "utgaver" i 195/65-15......4 forskjellige dekk til 4 forskjellige priser. Hehe har et sett slike liggende i merket Avon. Som i tillegg har ligget i sikkert 5 år etter de var "ferdige" Tenkte å teste de en dag kjennes ut som plastikk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 2, 2008 Bumper denne igjen........Wintrac Extreme finnes ikke i 195/65-15 forresten. Iallfall ikke på Dekkonline sine sider. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 2, 2008 Nokian og Goodyear er jo bra dekk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 3, 2008 Noen som har erfaring med Blizzak LM25 ??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 3, 2008 Skal jeg anbefale vinterdekk så må det bli Nokian Hakkapellitta Q. Desidert beste vinterdekket jeg har kjørt på i 195/65-15. Går på fjerde sesongen nå og har fortsatt bra grep på snø og is. Lite støy, slitesterkt og har vel egentlig aldri gitt meg noen overraskelser på glatt føre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...