Dårlig dynamo? nytt batteri er tomt.

Anbefalte innlegg

Hei.

 

En kamerat har en 99 audi a6 1,8T, hvor han har problem med strømmen..

Nytt batteri for under 1 år siden, men han har de siste dagene hatt flatt batteri.

En dag hadde kupelyset stått på et par timer, og flatt batteri, og igår var han masse opp og igjen med dørene, lys på/av- da også flatt batteri.

 

Er dette dynamo som ikke lader batteriet?

Det er orginalt voltmeter i bilen, og dette viser vanligvis over 12v så lenge bilen er i gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

En kamerat har en 99 audi a6 1,8T, hvor han har problem med strømmen..

Nytt batteri for under 1 år siden, men han har de siste dagene hatt flatt batteri.

En dag hadde kupelyset stått på et par timer, og flatt batteri, og igår var han masse opp og igjen med dørene, lys på/av- da også flatt batteri.

 

Er dette dynamo som ikke lader batteriet?

Det er orginalt voltmeter i bilen, og dette viser vanligvis over 12v så lenge bilen er i gang.

 

Mål rett på batteri med et brukbart måleinstrument så finner du fort ut om dynamoen er bra eller ikke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

12 volt er alt for lite, bør helst lade 14-14.4 Volt.

 

Sjekk med voltmeter direkte på batteripolene mens bilen står på tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

spennings regulator!..en bra dynamo lader vel 14v+/-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så når man måler polene på batteriet med bilen på tomgang, bør det vise 14v++??

viser det mindre, bør man bytte dynamo/spennings regulator?

kan man måle med et vanlig multimeter? eller bør en ha mer avansert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så når man måler polene på batteriet med bilen på tomgang, bør det vise 14v++??

viser det mindre, bør man bytte dynamo/spennings regulator?

kan man måle med et vanlig multimeter? eller bør en ha mer avansert?

 

Bilen skal gå ja.. Bør lade opp mot ca 14,4.. Da skal det være i orden..

Holder med et multimeter ja, men bør jo være så den måler nøyaktige verdier og ikke bare hele tall.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En dynamo med defekte diode® kan tappe et batteri når motor ikke er igang.

 

Diodene likeretter strømmen fra dynamoen. Hvis en eller flere av disse er defekte kan strømmen gå feil vei ergo uttapping av batteri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en ny dynamo koster jo noen kroner, men finnes det noen steder hvor man får litt rabatt hvis man leverer inn den gamle?

mener jeg har hørt noe ang. "bytte dynamo" før..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen på 2500-3000 rpm skal vise 14v +...på tomgang er det helt akseptabelt med 12,4v +

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.