#1 Skrevet November 21, 2007 Hei. En kamerat har en 99 audi a6 1,8T, hvor han har problem med strømmen.. Nytt batteri for under 1 år siden, men han har de siste dagene hatt flatt batteri. En dag hadde kupelyset stått på et par timer, og flatt batteri, og igår var han masse opp og igjen med dørene, lys på/av- da også flatt batteri. Er dette dynamo som ikke lader batteriet? Det er orginalt voltmeter i bilen, og dette viser vanligvis over 12v så lenge bilen er i gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 21, 2007 Hei. En kamerat har en 99 audi a6 1,8T, hvor han har problem med strømmen.. Nytt batteri for under 1 år siden, men han har de siste dagene hatt flatt batteri. En dag hadde kupelyset stått på et par timer, og flatt batteri, og igår var han masse opp og igjen med dørene, lys på/av- da også flatt batteri. Er dette dynamo som ikke lader batteriet? Det er orginalt voltmeter i bilen, og dette viser vanligvis over 12v så lenge bilen er i gang. Mål rett på batteri med et brukbart måleinstrument så finner du fort ut om dynamoen er bra eller ikke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 21, 2007 12 volt er alt for lite, bør helst lade 14-14.4 Volt. Sjekk med voltmeter direkte på batteripolene mens bilen står på tomgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 21, 2007 spennings regulator!..en bra dynamo lader vel 14v+/- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 21, 2007 så når man måler polene på batteriet med bilen på tomgang, bør det vise 14v++?? viser det mindre, bør man bytte dynamo/spennings regulator? kan man måle med et vanlig multimeter? eller bør en ha mer avansert? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 21, 2007 så når man måler polene på batteriet med bilen på tomgang, bør det vise 14v++??viser det mindre, bør man bytte dynamo/spennings regulator? kan man måle med et vanlig multimeter? eller bør en ha mer avansert? Bilen skal gå ja.. Bør lade opp mot ca 14,4.. Da skal det være i orden.. Holder med et multimeter ja, men bør jo være så den måler nøyaktige verdier og ikke bare hele tall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 21, 2007 En dynamo med defekte diode® kan tappe et batteri når motor ikke er igang. Diodene likeretter strømmen fra dynamoen. Hvis en eller flere av disse er defekte kan strømmen gå feil vei ergo uttapping av batteri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 21, 2007 en ny dynamo koster jo noen kroner, men finnes det noen steder hvor man får litt rabatt hvis man leverer inn den gamle? mener jeg har hørt noe ang. "bytte dynamo" før.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 21, 2007 bilen på 2500-3000 rpm skal vise 14v +...på tomgang er det helt akseptabelt med 12,4v + 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...