#1 Skrevet September 8, 2004 Har i vinter tenkt å freshe opp litt under panseret. Har sett at flere her inn har lakkert motordekselet. Hva er trikset for at dette skal bli best mulig? Må det spesiallakk og grunning til med tanke på varmen? Delene jeg har tenkt å lakkere er motor- og batteridekselet slik som her: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 8, 2004 Varme er nok ikke problemet, men derimot det at plast er et materiale som det er vanskelig å få ting til å sitte på. Har vært fiskutert her inne tidligere, men i korte trekk... - rengjøring - grunning for plast - lakk (alt. tilsatt mykningsmiddel) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 8, 2004 Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen Varme er nok ikke problemet, men derimot det at plast er et materiale som det er vanskelig å få ting til å sitte på. Har vært fiskutert her inne tidligere, men i korte trekk... - rengjøring - grunning for plast - lakk (alt. tilsatt mykningsmiddel) Kunne ikke dy meg Lars, men hva betyr fiskutert:D Er det et nytt ord for diskutere tro: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 8, 2004 Jeg har lakkert ting i motoromet mit, noe som ikke er et problem, jeg vil nok lev det til en lakkerer slik at grunn arb blir gjort bra slik at lakken sitter og det blir strøken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 8, 2004 Her er mitt tips! På min 1.8T så brukte jeg plastlakk fra biltema som er beregnet for varme. Kjøpte dette til både plast og alurør til innsuget. http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=751&iItemId=19696 http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=751&iItemId=19386 Vet at dette er på boks men fungerte meget bra! Husk å bruke en grunning som egner seg til dette formålet! Skal du få et 110% utseende bruker du et lakkeringsverksted. Mitt med sprayboks ble meget bra. Bruk god tid og være litt kreativ med løsninger,så ordner det seg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 8, 2004 Opprinnelig postet av Christian Johnsen Kunne ikke dy meg Lars, men hva betyr fiskutert:D Er det et nytt ord for diskutere tro: klø : Det var en test for å sjekke om folket er våknet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 8, 2004 Takk Bjørn. Hvilken grunning brukte du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 8, 2004 Opprinnelig postet av Ronny Sunde Takk Bjørn. Hvilken grunning brukte du? Den er god vettu! 8) Prøvde først en universal-grunning,men det resulterte til koking når jeg lakket dekslene med spraylakken da de ikke passer hverandre. Brukte Motip sin grunning til motorrom. Motip leverer også samme lakken som du får på Biltema. Motip kan kjøpes på cd-bildeler,bilextra og enkelte statoil-stasjoner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 8, 2004 Thanks! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 8, 2004 en skikkelig vask av plasten for å få vekk rester av silikon og annen dritt... Deretter plastgrunning, vanlig lakk og klarlakk over til slutt... (dersom du får blandet lakken på et lakkverksted, få de til å ha i "lakk-mykner" så er det ikke så lett for at lakken sprekker når du vrir og vrenger på plast-deksler i ettertid... ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 8, 2004 Mitt tips: -vask godt med vanlig bil shampoo for å bli kvitt dritt -"pædde" med f.eks 3M "slipekluter for å skape små riper i plasten,dette vil gjøre at heften på grunn og lakk blir bedre -vask med silikonfjerner -bruk plastgrunning av god kvalitet -er plastikken ru bør du bruke en slipegrunning slik at du får dekselet glatt.Denne grunningen må slipes før lakk -vanlig lakk er ikke ett problem å bruke på slike deler,så det er bare å kjøre på -mykner i lakken trengs kun på deler som er myke fra før eller som vil bli utsatt for bevegelser.Så på vanlige motordeksler som vist på bildet trengs det ikke. Vil du ha ett perfekt resultat bør du ikke bruke sprayboks. Dette er mitt tips iallefall,og jeg jobber som lakkerer og har "pussa" opp flere motorrom. LYKKE TIL!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 8, 2004 er du lakkerer eller har du gjort det et par ganger før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 8, 2004 Har diskutert dette flere ganger med en kamerat som er en særs grundig og dyktig billakkerer og han har følgende å si: bruk aldri lakkmykner på hardplast, eller hard gummi som ikke vil bli utsatt for bøy og tøy. Problemet med mykner er at lakken aldri blir hard( som om det ikke ligger i ordet:D) Noe som gjør at om du støtter deg på et deksel lakkert med mykner blir det merke(jeg hadde håndflatemerke på den gamle spylervesketanken min:( ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 8, 2004 Man kan få bra resultat med sprayboks, men med metallic/perlemor farger kan det være litt vrient. Hvis du har tenkt til å bruke boks pass på å ikke legge et tykt lag, ta deg heller god tid og legg mange tynne strøk til du har dekke i fargen. Men hvis du er ute etter 110% resultat vil jeg annbefale deg å levere delene til en som jobber med faget. Så kan du øve deg på noen deler som det ikke er så farlig med til nesten gang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...