#1 Skrevet November 21, 2007 Så spør jeg sikkert om det samme som mange andre har spurt om men hva/hvordan er best å kjøre inn en nyoverhalt motor? Dette gjelder for en Corrado g60 som er borret opp og har fått helt nye stempler og resten er overhalt(ikke ny cam). Portet g lader som er overhalt også,alt ble startet opp samtidig. Skal jeg la den gå på tomgang så og så lenge? eller kjøre med en gang me den?hvordan kjøre? Takker for alle svar.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 21, 2007 Bruk motoren...Er jo litt dumt at du ikke kan kjøre over 3000rpm da laderen er overhalt.Enkelte mener motorene skal belastes over en liten periode for å få stempelringen ut og at det ikke skal legge seg et belegg på sylinderveggene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 21, 2007 http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm en måte er: fyll på relativt billig olje, hold den på litt turtall(med tanke på oljetrykk) i 20min. Og bytt deretter til god olje. Men er mange teorier om hva som er best innkjøring... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 21, 2007 http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm en måte er: fyll på relativt billig olje, hold den på litt turtall(med tanke på oljetrykk) i 20min. Og bytt deretter til god olje. Men er mange teorier om hva som er best innkjøring... tror det er mange som bruker den metoden.. gjore det med min, og etter det kjørte jeg variert uten å tyne den, men heller ikke daukjøre den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 21, 2007 Kan jeg ikke ha over 3000 omrdeininger på nyoverhalt lader? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 21, 2007 Ække dette bare tull å tøys? Hva med dem som bremser ny bygde motorer, er dem liksom innkjørte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 21, 2007 Kan jeg ikke ha over 3000 omrdeininger på nyoverhalt lader? Så sies det, var iallefall det volksport sa til meg, max 3000rpm /min.1000km. Hør med han som har overhalt laderen din. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 22, 2007 http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm ... Mye fornuft i den amerikanske linken. Teoriene rundt å "safe" med lavt turtall, lett belastning etc tar hensyn til alt annet enn behovet for stempelringer som blir godt innkjørt til sylindrene. Jeg foretrekker en mellomting mellom amerikaneren/vanlig benkbelastning og bilfabrikanters forsiktighetsformaninger: Etter start - raskest mulig ut på veien slik at motor når driftstemp fortest mulig og man kan etterfylle med kjølevæske og begynne å belaste. Når driftsvarm - belast motoren ! Hyppige akselerasjoner med bra gasspådrag fra lavt til relativt høyt turtall- tenk på stempelringene....... Jeg unngår gjerne max turtall den første 1/2 timen, av hensyn til evt lokale overopphetinger i lagre (skjer sikkert ikke men gir en bedre følelse). Holder på med dette i 10 mil. Vanlig mineralsk olje til å begynne med. Skifter olje/filter etter 10 mil - fortsatt til mineralsk. Etter 10 mil - helt vanlig kjøring, før skifte til syntetisk olje etter 50 mil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 22, 2007 Kan jeg ikke ha over 3000 omrdeininger på nyoverhalt lader? Det har jeg hørt maaange ganger.. Men, ta av laderen, bruk en kortere reim slik at du kan bruke motoren uten lader, så kjører du den inn: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 22, 2007 Kan jeg ikke ha over 3000 omrdeininger på nyoverhalt lader? Stemmer det ja, men det er med orginalt ladehjul, med mindre ladehjul blir det lavere turtall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 22, 2007 hmm jeg har 68 mm ladehjul på den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 23, 2007 pleier å anbefale 2750-2800 maks med 68mm hjul 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...