#26 Skrevet November 27, 2007 Det som ødelegger de fleste av disse girkassene er at VAG var så smarte å påstå at de ikke trengte oljeskift noengang. Det er bare tull og tøv, og om man skifter olje og filter (ned med bunnpanne på girkassen) minst hver 60000. km er levetiden helt grei så lenge bilen ikke chippes.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet November 27, 2007 Men så er det dette med at man lager en chip som ikke gir full nm før kassa låser girene samt at chippen ikke henter like mye ut som ved manuel.. Jeg har troa på at vis man skifter olje og filter på tiptronic kassa tja hver 50k så holder kassa i massevis.. Og det andre er at man nesten aldri kjører med mye nm/lade trykk på automat kasse da kassa girer ned, og gir man på så slipper man nesten alltid og gi klampen i bånn og maks effekt for og eventuelt kjøre forbi. Skal man få fult ladetrykk så må man nesten sette tiptronic kassa til manuell og så gi gass for og få maks ladetrykk, og da har man jo låst kassa i det giret så har man ikke lenger problemet.' Sorry vis dette blei litt OT:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet November 27, 2007 Det som ødelegger de fleste av disse girkassene er at VAG var så smarte å påstå at de ikke trengte oljeskift noengang. Det er bare tull og tøv, og om man skifter olje og filter (ned med bunnpanne på girkassen) minst hver 60000. km er levetiden helt grei så lenge bilen ikke chippes.. Problemet med kassene er at oljen blir overopphetet i det den bytter gear. hvis du belaster den ekstra mye. klart chipper du bilen og kjører som du har stjelt både bil og bensin hver gang du kjører den ryker kassen. men bruker du litt sunn fornuft. går det greit. broderen har en 180hk 2,5tdi A6 som er chippet den har vert chippet i 4år og trekker alt fra gravemaskiner, biler etc. funker som gull fortsatt. Men ja oljen må byttes... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet November 28, 2007 Dette er vel så vidt jeg vet ikke noe VAG har kommet på av seg selv, men en innkjøpt ZF-kasse med litt elektro-stæsj på. Er det sluring, kan et atomatkassefirma bytte det som skal til, ellers har de en flink fyr på NBS. (Vet ikke hva de tar for jobben!) VAG i Flensburg (autozentrum?) har forøvrig dansk kundebehandler hvis du er litt allergisk mot tysk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet November 28, 2007 Sukk...Da ble det "Nei" fra forsikringsselskapet. Uaktuelt og bruke VW siden de som nevnt skal ha 60000.- for jobben! Nå må jeg igang med ringerunde til noen av de dere har nevnt her. Kjekt hvid ENDA flere kan tipse meg om seriøse/gode overhalere av Tiptronickasse. Bor i Trondheim, så hvis noen vet om noen her i området hadde det vært enda bedre... Truls FÅr jeg spørre hvilket forsikringsselskap du har? Skal ikke toppkasko liksom dekke slike skader? Selv har jeg sparebank 1 sin maskinskade forsikring, som skal dekke om feks motor ryker, gear, turbo etc, inntil 8 år gammel bil, og x antall km (husker ikke i farten) Dekkingen blir vel gradvis redusert om en kjører x antall km, så redusert et nytt hakk etter nye x km. Hva var begrunnelsen deres på at de ikke skulle dekke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet November 28, 2007 FÅr jeg spørre hvilket forsikringsselskap du har? Skal ikke toppkasko liksom dekke slike skader? Selv har jeg sparebank 1 sin maskinskade forsikring, som skal dekke om feks motor ryker, gear, turbo etc, inntil 8 år gammel bil, og x antall km (husker ikke i farten) Dekkingen blir vel gradvis redusert om en kjører x antall km, så redusert et nytt hakk etter nye x km. Hva var begrunnelsen deres på at de ikke skulle dekke? Hei! Det er Sparebank1 jeg også har. Altså samme som deg! Pga årsmodell og kjørte km, så måtte jeg betale 40% hvis det ble forsikringssak. Jeg hadde jo håpet at de dekket dette, MEN de holder seg til uttalen fra teknisk undersøkelse fra takstmann/verksted som konkluderte med at dette var en sliteskade som har oppstått over tid. Det har de nok rett i, selv om jeg som fører/kunde merket skaden plutselig i sommer da jeg skulle rygge med henger opp en bakke.... Da dekkes ikke dette fordi forsikring kun dekker "akkutte/plutselige" skader som oppstår raskt, og altså ikke får utvikle seg over tid. Kommer nok ikke noen vei der nei.. Hei, Har du sjekka med Berners i Østersund ? http://www.berners.se/default.shtml Jeg kjøpte i sin tid ny hjerne til en Passat tdi jeg hadde og betalte da 8000 NOK, Møller ville ha NOK 14000 for akkurat samme delenr. Det er jo ganske gunstig kronekurs også nå og en mye mer overkommelig tur enn ned til Tyskland. Det lønner seg å ringe, mail har iallefall ikke jeg fått svar på Øystein Moro at du skrev dette! Ja, jeg har snakket med dem tidligere i uken. Traff en meget hjelpsom fyr (Patrick) der borte som satte igang og undersøke. Han ringte faktisk tilbake for 30 minutter siden . De har sjekket, og samme operasjon som Møller skal ha 60000.- for her i Trondheim, skal de ha 39000.- for. Da har jeg regnet utifra kronekurs på 8.71 for den svenske kronen (de skulle ha 45000sek). Den prisen inkluderer alt. Altså en forskjell på 21000.-...... Er fristet, men syns fortsatt det er vanvittig dyrt.. Kommer nok til å ta kontakt med et par "overhalingsfirmaer" for å sjekke tilbud på overhaling før jeg bestemmer meg. Har ikke hørt noe fra det firmaet i Kiel, og der ER langt til Tyskland fra Trondheim da... Når det er sagt, så frister det absolutt MEST å få en original VW kasse inn gjort av VW... Men jeg kan ikke la være å spørre meg selv; er det ikke egentlig SAMME KASSEN jeg da får inn?? Den er vel neppe oppgradert for å unngå samme feilen?? Kommer den da til å svikte igjen etter NYE 165000km?? Vanskelig situasjon det her... Truls 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet November 28, 2007 Den kommer til å svikte igjen etter 165000 km uten oljeskift, men ikke etter 165000 km med minst tre olje/filterskift underveis.. Ellers er det sannsynligvis noe rimeligere med en overhaling enn å bytte kasse hos VAG-forhandler. Hadde det vært min bil hadde jeg prøvd å finne en brukt, fungerende kasse med under 100000 km f.eks. på http://www.bildelsbasen.se, få montert denne og så "pleie" den med olje- og filterskift regelmessig. En pent brukt slik kasse med garanti får man trolig for godt under SEK 10000,-.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet November 28, 2007 Den kommer til å svikte igjen etter 165000 km uten oljeskift, men ikke etter 165000 km med minst tre olje/filterskift underveis.. Ellers er det sannsynligvis noe rimeligere med en overhaling enn å bytte kasse hos VAG-forhandler. Hadde det vært min bil hadde jeg prøvd å finne en brukt, fungerende kasse med under 100000 km f.eks. på http://www.bildelsbasen.se, få montert denne og så "pleie" den med olje- og filterskift regelmessig. En pent brukt slik kasse med garanti får man trolig for godt under SEK 10000,-.. Tro meg; det blir FAST oljeskift på kassen hver 60000km etter dette.... Når det gjelder brukt fungerende kasse, så blir ikke det så "lettvint" for meg.. Har verken plass å være eller kompetanse til å mekke selv, så jeg måtte uansett ha fått fagfolk til å hjelpe meg med montering. Det ville jo kommet i tillegg til prisen.... Så er det jo noe med at en slik kasse allikevel er "brukt" og at man ikke kjenner forhistorien... Skal jeg først få fikset dette, så vil jeg helst ha det gjort på en slik måte at jeg føler det blir riktig for meg. Mange hvis/atte/dersom med et slikt bruktkjøp, og at jeg føler det blir litt mye "pes"/usikkerhetsmomenter, gjør at jeg nok heller mer mot nykasse... Selv om det blir dyrere.... Er litt "feig" sånn jeg... Truls 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet November 28, 2007 Hehe, jeg er mer av typen "den som intet våger, intet vinner". Men når det er sagt, et hvilket som helst verksted skulle klare en inn/utmontering av en slik kasse helt greit. Brukte deler fra seriøse (les: svenske) leverandører leveres med garanti og er testet før utmontering. Å betale tett oppunder 50 lapper for dette høres ganske sprøtt ut. Alternativet er overhaling av kassen som sitter der, da blir den som ny. Dette kommer på ca. 30000,-. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet November 28, 2007 Lurer på hvilket forsikringsselskap du har? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet November 28, 2007 Lurer på hvilket forsikringsselskap du har? Sparebank1 Hehe, jeg er mer av typen "den som intet våger, intet vinner". Men når det er sagt, et hvilket som helst verksted skulle klare en inn/utmontering av en slik kasse helt greit. Brukte deler fra seriøse (les: svenske) leverandører leveres med garanti og er testet før utmontering. Å betale tett oppunder 50 lapper for dette høres ganske sprøtt ut. Alternativet er overhaling av kassen som sitter der, da blir den som ny. Dette kommer på ca. 30000,-. Fikk akkurat tilbud fra firma på Østlandet om full overhaling av min. Det blir nok minst 30000.- med moms ja. Muligens mer. Da er det ikke tatt høyde for hvis det er trøbbel med converterclutchen. Da blir det nemlig 5000.- +mva for den og... Da begynner det fort å nærme seg "Svenskeprisen" fra VW i Østersund. Hvis jeg ikke klarer å finne et bedre tilbud enn dette, så blir det nok svensketur... Vil som sagt helst ha VW i "ryggen" når jeg gjør dette. Tror jeg vil "tjene" på det i det lange løp, f.eks ved at jeg kan vise til ny kasse montert av originalverksted den dagen jeg eventuelt bestemmer meg for å selge bilen. Truls 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet November 28, 2007 Hei!Det er Sparebank1 jeg også har. Altså samme som deg! Pga årsmodell og kjørte km, så måtte jeg betale 40% hvis det ble forsikringssak. Jeg hadde jo håpet at de dekket dette, MEN de holder seg til uttalen fra teknisk undersøkelse fra takstmann/verksted som konkluderte med at dette var en sliteskade som har oppstått over tid. Det har de nok rett i, selv om jeg som fører/kunde merket skaden plutselig i sommer da jeg skulle rygge med henger opp en bakke.... Da dekkes ikke dette fordi forsikring kun dekker "akkutte/plutselige" skader som oppstår raskt, og altså ikke får utvikle seg over tid. Kommer nok ikke noen vei der nei.. Moro at du skrev dette! Ja, jeg har snakket med dem tidligere i uken. Traff en meget hjelpsom fyr (Patrick) der borte som satte igang og undersøke. Han ringte faktisk tilbake for 30 minutter siden . De har sjekket, og samme operasjon som Møller skal ha 60000.- for her i Trondheim, skal de ha 39000.- for. Da har jeg regnet utifra kronekurs på 8.71 for den svenske kronen (de skulle ha 45000sek). Den prisen inkluderer alt. Altså en forskjell på 21000.-...... Er fristet, men syns fortsatt det er vanvittig dyrt.. Kommer nok til å ta kontakt med et par "overhalingsfirmaer" for å sjekke tilbud på overhaling før jeg bestemmer meg. Har ikke hørt noe fra det firmaet i Kiel, og der ER langt til Tyskland fra Trondheim da... Når det er sagt, så frister det absolutt MEST å få en original VW kasse inn gjort av VW... Men jeg kan ikke la være å spørre meg selv; er det ikke egentlig SAMME KASSEN jeg da får inn?? Den er vel neppe oppgradert for å unngå samme feilen?? Kommer den da til å svikte igjen etter NYE 165000km?? Vanskelig situasjon det her... Truls 21000 i "rabatt" er jo en del men jeg er enig i at det fortsatt er forferdelig dyrt. Jeg mener det er (var?) et firma på Heimdal som heter "Clutch og brems" e.l. som overhalte automatkasser men en sånn jobb bør koste deg vesentlig mindre enn en original, ny gjennom VAG-systemet for at det valget blir riktig. Jeg har selv tiptronic der oljen ble byttet hos Møller i fjor i forb. med en garantisak (som senere viste seg ikke å ha noe med girkassa å gjøre) og den fungerer heldigvis perfekt. Bilen har ikke gått mer enn 102 så det skulle vel egentlig bare mangle:) Det ser ut som om 150-160.000 km er det disse kassene tåler..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet November 28, 2007 Clutch og brems eksisterer enda de. Gutta der har god peiling på det de driver med, aner ikke om de overhaler automatkasser lenger med det finner man jo fort ut ved å ta en telefon. http://www.clutchbrems.no/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet November 28, 2007 Har du sjekket med Norsk Bildelsenter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet November 29, 2007 Nå bor du 'litt' langt unna, men Autotrans utenfor Tønsberg er knallflinke på automater. Har ennå ikke hørt om den kassa de ikke har fiksa! Du kan sikkert få et lokalt verksted til å pelle ut kassa og sende den til dem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet November 30, 2007 Har du sjekket med Norsk Bildelsenter? Tok kontakt med dem i går via mail, og idag fikk jeg telefon fra Marius der nede. Makan til gode råd og god hjelp har jeg sjelden fått! Det blir kasse fra dem ja, og til en levelig pris også. De skal ha 25000.- for overhalt/forsterket kasse! Det som avgjorde saken for meg var særlig det at de ikke bare leverer kassen, men de bygger om kassen med deler som vil gi en BEDRE kasse enn den originale. De bytter nemlig deler som de vet er svake på EYF kassene (min kasse) med andre deler fra forskjellige produsenter som er sterkere og som har vist seg å fungere bedre over tid. De har (dessverre) lang erfaring med denne typen kasser, så de har lang og god kompetanse på hva som fungerer/ikke fungerer. Noe av det de fysisk skifter/forsterker er bl.a: *Nytt ventilhus. *Lameller/Lamellplater. *Større/kraftigere trommel for revers (det er visst denne som begynner å sprekke og gjør at det ikke blir nok oljetrykk når reversen slurer på EYF kassene...) I tillegg kommer jo full overhaling ved hjelp av et overhalingssett på de andre delene. Nettopp dette var musikk i mine ører, siden mitt største ankepunkt hvis jeg hadde gått for original VW, var at det er SAMME kassen de setter inn. Dermed hadde vel dette problemet dukket opp igjen etter en tid.. Det slipper jeg nå, forutsatt at jeg er flink til å få tatt service på kassen etter faste intervaller. Regner med at jeg kommer til å ta service på hver 60000km etter dette. Nå ser det mao ut til at saken ordner seg på best mulig vis etter situasjonen, så jeg kommer tilbake med mer info når nykassen er på plass! Det jeg må finne ut av nå er om det finnes et firma i Trondheim som har erfaring med/er gode på å ta ut/sette inn VWkasser til en fin pris. Hvis noen har tips om dette, så tar jeg gjerne imot! Har forresten vi som er medlemmer i klubben noen slags rabbatter på slikt hos NBS?? Til slutt vil jeg gjerne få si tusen takk til alle som har bidratt med gode råd og hjelp i denne tråden, setter umåtelig pris på alle tips og hint jeg har fått hos dere! Truls 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...