#1 Skrevet November 23, 2007 Jeg har, som nevnt i en annen tråd, hatt problemer med å få konas 1995 Audi 140hk tdi til å gå som den skal. Bilen hadde gått langt, det hadde vært slurvet med vedlikehold, og det ble gjort en del med den som jeg ikke skal komme innpå nå. Men; Underveis fant vi at den ene av to ( i parallell) katalysatorene var kollapset innvendig. Innmaten hadde gått i oppløsning og lå pakket ved utløpet = helt tett. Den andre katalysatoren var i ferd med å gå tett. En kamerat av meg måtte bytte turbo etter sigende pga. samme årsak. En løsning på problemet (uten at jeg sier noe om hva jeg har gjort, selvfølgelig) er å ta dem ut, åpne fra oversiden (skjær opp en flik på 3 sider) fjern all innmat, brett fliken tilbake og sveis igjen. Inngrepet synes ikke uten demontering. En får en smule innhul turbolyd ved pådrag, men ikke plagsomt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 23, 2007 grei løsning der og da men må jo uansett ha nye katter ved pkk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 23, 2007 Stappa et spett igjennom kat, og renska skikkelig på samboerns tdk Så nå puster den fint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 23, 2007 Jeg hadde samme problemet med min 2.8.. Da bensin seff. Men hadde stor problemer med å komme opp i turtall. Proppen tetta bedre og bedre ettersom eksosmengden økte tydligvis. Men på min ble det voldsomt innhul lyd, som jeg fant plagsom. Erstatningsrør er likså greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 23, 2007 Jeg tror ikke dette blir oppdaget ved PKK da åpningen ble gjort på oversiden. Jeg kan ikke si at jeg har merket annen forskjell på lyden enn ørlite grann innhul turbolyd ved pådrag. Hvis det er blitt mer resonans, er det så lite at jeg ikke merker noe spesielt til det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 23, 2007 Jeg tror ikke dette blir oppdaget ved PKK da åpningen ble gjort på oversiden. Jeg kan ikke si at jeg har merket annen forskjell på lyden enn ørlite grann innhul turbolyd ved pådrag. Hvis det er blitt mer resonans, er det så lite at jeg ikke merker noe spesielt til det. Stikkordet er vel avgassmåling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 23, 2007 Stikkordet er vel avgassmåling. De fleste biler klarer nok den allikevel serru' 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 23, 2007 Får vel ikke frem så mye på diesel biler da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 23, 2007 Stikkordet er vel avgassmåling. Ja, ved bensinmotor iallefall. Dieselbiler måles på en annen måte. På diesel måles det røykgass. Sagt på en annen måte, hvor mye sot bilen lager. Såvidt jeg kan skjønne renser ikke katalysatoren for sotpartikler uansett. I så tilfelle hadde den vel iallefall blitt tett og behovet for dieselpartikkelfilter hadde aldri vært et tema.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 23, 2007 Men hva er det du egentlig advarer oss mot? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 23, 2007 Men hva er det du egentlig advarer oss mot? Sannsynligvis usynlig katalysatorkollaps, hvis jeg skal gjette... Er jo ikke så lett å finne en feil som ikke synes, hvis man ikke kjenner symptomene på tett kat. Hvis noen skulle få samme problem med 1,9TDi, så selger kerma noen fine, TIG-sveisede CAT-erstattere. Husker ikke prisen nå, men mener å huske det var i sammme gata som en Biltema-katalysator... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 23, 2007 Sannsynligvis usynlig katalysatorkollaps, hvis jeg skal gjette... Er jo ikke så lett å finne en feil som ikke synes, hvis man ikke kjenner symptomene på tett kat. Jeg tror ingen oppegående bilmekaniker har noen som helst problem å skjønne at man har en tett katalysator når kjernen i kat går i oppløsning. Hvis noen skulle få samme problem med 1,9TDi, så selger kerma noen fine, TIG-sveisede CAT-erstattere. Husker ikke prisen nå, men mener å huske det var i sammme gata som en Biltema-katalysator... Men tror dere at dette ikke kan skje på andre biler? Dette er da nesten ett daglidags problem for en hvilken som helst bilmekaniker for hvilket som helst bilmerke, oki, kanskje ikke daglidags men man er da ofte bort en tett katalysator eller der hvor kjernen i katalysator har gått i stykker og tetter for eksosen. Men uansett så skjønner ikke jeg helt den advarselen han kommer med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 23, 2007 Men hva er det du egentlig advarer oss mot? Man kan si som kunstnere: Det kan være en advarsel mot det du vil at det skal være en advarsel mot......... uansett så er dette en erfaring som det er greit å opplyse eller minne andre om. Det er alt for lett å ty til komplisert feilsøking når motor går dårlig, og er man uheldig eller ukyndig så har man sløst bort mye tid eller penger før man kommer til denne feilen. Forøvrig spekulerer jeg litt i om quattroene med to mindre katalysatorer er mer ømfintlige for slikt enn fremhjulstrekk med en større katalysator. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 23, 2007 Jeg tror ingen oppegående bilmekaniker har noen som helst problem å skjønne at man har en tett katalysator når kjernen i kat går i oppløsning. Det er ikke sikkert alle mekanikerne her inne er like oppegående som deg Sigmund, så om Helge kommer med en advarsel om at en tett katalysator, som er en usynlig feil, kan skade turboen. Så hvis man opplever som over her, at dem selv, eller kanskje forrige eier har slurvet med vedlikehold / service, så er det lurt å sjekke cat'ene også, ikke bare N75 og LMM som kan være galt. Flott tråd Helge, det er en tråd som er nyttig å få opp når man søker på katalysator. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 24, 2007 Ja, ved bensinmotor iallefall. Dieselbiler måles på en annen måte. På diesel måles det røykgass. Sagt på en annen måte, hvor mye sot bilen lager. Såvidt jeg kan skjønne renser ikke katalysatoren for sotpartikler uansett. I så tilfelle hadde den vel iallefall blitt tett og behovet for dieselpartikkelfilter hadde aldri vært et tema.. Hvis det i norske PKK-forhold kun var aktuelt med hvor mye sot kjøretøyet produserte ville det vel vært uinteressant med kat på samtlige dieselbiler her til lands. Kanskje jeg er så desinformert at jeg må få PKK-ansvarlig til å fortelle meg kontrollen av dieselopplegget på nytt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 24, 2007 Det er ikke sikkert alle mekanikerne her inne er like oppegående som deg Sigmund, så om Helge kommer med en advarsel om at en tett katalysator, som er en usynlig feil, kan skade turboen.Så hvis man opplever som over her, at dem selv, eller kanskje forrige eier har slurvet med vedlikehold / service, så er det lurt å sjekke cat'ene også, ikke bare N75 og LMM som kan være galt. Flott tråd Helge, det er en tråd som er nyttig å få opp når man søker på katalysator. Det er ikke snakk om å være flink eller ikke, du trenger ikke akkurat ha gått skole hos NASA for å feilsøke og finne ut at du har en tett katalysator, du merker det fint, når turtallet begynner å butter en plass og det blir gradvis verre opp i turtalls registret, så er det jo bare å titte under bilen om katten gløder, og gjør den det ja da bør det vel ringe en bjelle en plass? Hvis det ikke ringer en bjelle om at det er tett kat hos den mekanikeren da, da bør vel han mekanikeren finne seg ett annet yrke, f.eks passe barn i barnehagen. Men uansett, igjen, det er jo ikke noe å advare andre mot tett kat, det er vel mere rett å tipse andre om at man bør sjekke om man har tett katalysator? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 24, 2007 Det er ikke snakk om å være flink eller ikke, du trenger ikke akkurat ha gått skole hos NASA for å feilsøke og finne ut at du har en tett katalysator, du merker det fint, når turtallet begynner å butter en plass og det blir gradvis verre opp i turtalls registret, så er det jo bare å titte under bilen om katten gløder, og gjør den det ja da bør det vel ringe en bjelle en plass? Hvis det ikke ringer en bjelle om at det er tett kat hos den mekanikeren da, da bør vel han mekanikeren finne seg ett annet yrke, f.eks passe barn i barnehagen. Men uansett, igjen, det er jo ikke noe å advare andre mot tett kat, det er vel mere rett å tipse andre om at man bør sjekke om man har tett katalysator? Det er sant det du sier her sigmund, men alle har jo begynt en plass, så jeg syntes det er flott når det kommer slike tråder, som effektivt dukker opp på søkefunkjonen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...