Anbefalte innlegg

Hei!

Da jeg ikke har turbotrykksmåler i bilen og er en novise å regne ang turboteknikk, lurer jeg på følgende 2 ting ang. turbo:

1.)

Ved kjøring i feks 80 km/t, uten pådrag, bare ligge helt jevnt, lader turboen da, spinner den eller står den helt stille?

 

2.) Etter en kjøretur, skal man la motoren gå litt slik at turboen får ned turtallet eller er dette helt unødvendig med moderne motorer?

 

Dette gjelder 1.8 5VT motorer

 

 

PS. Håper ikke spørsmålene var HELT på jordet da....hehe ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er alltid greit å la turboen få litt olje FØR man begynner å hive inn 7000rpm ;p

 

Også hvis man har kjørt hardt bør man la bilen stå litt, for å la turbo kjøle seg ned.

 

Ved normalkjøring så er jeg ikke heelt sikker, men jeg bruker å la A4'en til fattern stå i noen sekunder iaffal :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den spinner selv ved konstant fart ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du holder 80 km/t vil nok turboen lade litt ja. Kommer det en oppoverbakke, vil den lade mer :)

 

Turboen mister turtallet relativt fort, så dette er ikke noe problem. Men det er varmen. Jeg vet ikke om bilen har turbo afterrun (som s4/s6 2.2 har), men hvis den har det starter ihvertfall en elektronisk vannpumpe og en vifte for å kjøle ned turboen etter at du har kjørt (starter ca. 2 minutter etter at man har stoppa motoren, ved behov). Har den ikke dette, er det smart å la motoren gå et par minutter på tomgang hvis man har kjørt litt hardt. Evt. kjøre litt rolig før man stopper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Waadeland

Hei!

Da jeg ikke har turbotrykksmåler i bilen og er en novise å regne ang turboteknikk, lurer jeg på følgende 2 ting ang. turbo:

1.)

Ved kjøring i feks 80 km/t, uten pådrag, bare ligge helt jevnt, lader turboen da, spinner den eller står den helt stille?

 

2.) Etter en kjøretur, skal man la motoren gå litt slik at turboen får ned turtallet eller er dette helt unødvendig med moderne motorer?

 

Dette gjelder 1.8 5VT motorer

 

 

PS. Håper ikke spørsmålene var HELT på jordet da....hehe ;)

 

Aldri dumme spørsmål, men det hender du får dumme svar (håper ikke dette er et av dem).

 

1. Uten pådrag lader den nok ikke rare greiene. Ja, den spinner selv på tomgang.

 

2. Etter å ha KJØRT bilen litt, er det alltid lurt å la motoren gå en liten stund før du stopper. Derimot hvis du har kjørt vanlig tror jeg ikke du behøver å tenke på dette. Husk på at motoren er laget til bruk for folk som nesten ikke kan fylle bensin engang. Tror ikke du hadde fått mutter'n til å la motoren gå i 3 minutter på tomgang før hun skulle inn på butikken å handle.

Poenget m å la motoren gå litt etter hardkjør er pga høy temp i bl.a turboen. Ettersom det går olje i turboen, er det viktig at ikke oljestrømmen stopper når turboen er veldig varm. Det som skjer da er at olja kokser (heter det virkelig "kokser"?) i turboen. Når dette har skjedd noen ganger blir oljeløpet gjennom turboen trangere og trangere og til slutt kanskje tett----->turboras.

 

 

Edit: Obs, var visst noen før meg her. Og ikke var vi enige om turboen ladet el ikke heller... ;-) Jeg gir meg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. ja den spinner men du har ikke ladetrykk/evt lite.

2. kjører du pent den siste tiden er det ikke så nøye, men alt kommer an på kjøringen...jo mer hart du kjører jo mer skal den gå på tomgang.

 

Er ikke værre en å montere en turbotimer så slipper du å tenke på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Fredrik Bøhleng

Edit: Obs, var visst noen før meg her. Og ikke var vi enige om turboen ladet el ikke heller... ;-) Jeg gir meg

Mulig jeg tar feil, baserer meg på displayet i S4 2.2 som viste rundt 1.0 ved konstant fart rundt 80. Dvs at den lader bittelitt. Selvfølgelig mulig dette er anderledes på en 1.8T :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stian Brenna

Mulig jeg tar feil, baserer meg på displayet i S4 2.2 som viste rundt 1.0 ved konstant fart. Dvs at den lader bittelitt. Selvfølgelig mulig dette er anderledes på en 1.8T :)

 

Ut i fra det du sier der, legger jeg meg helt flat (kanskje for å sole meg ettersom det er sol i dag) ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stian Brenna

Mulig jeg tar feil, baserer meg på displayet i S4 2.2 som viste rundt 1.0 ved konstant fart rundt 80. Dvs at den lader bittelitt. Selvfølgelig mulig dette er anderledes på en 1.8T :)

Men på S4 viser den vel atmosfære trykk? den lader vel 2.5 på max eller noe som da blir 1.5 på en vanlig måler da den ikke måler med atmosfære.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christian Johnsen

Men på S4 viser den vel atmosfære trykk? den lader vel 2.5 på max eller noe som da blir 1.5 på en vanlig måler da den ikke måler med atmosfære.

Stemmer det, men hvis den viser 1.0 må turboen lade litt, da det som regel er vakuum i en manifold uten turbo ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men nå skjønner jeg ingen ting her: klø :

Når bilen min (S4'en) gikk på tomgang så viste den 0.5 bar. Er det vakum da? (eller er det vakum i hode mitt?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av John-Arild Martinsen

Men nå skjønner jeg ingen ting her: klø :

Når bilen min (S4'en) gikk på tomgang så viste den 0.5 bar. Er det vakum da? (eller er det vakum i hode mitt?)

Jepp! Eller undertrykk er vel riktigere. Vakuum er jo null trykk, altså 0.0.

På min gamle S4 var faktisk luftfilteret så tett at den viste 0.4 på tomgang, og etter at jeg bytta gikk den opp til 0.6 :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du vakum ettersom du på tomgang kan sammenligne m en sugemotor.

 

Edit igjen: Stian, faen og kjapp du er a!!! Hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

alt under 1bar på målere som måler atmosfære blir vakum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stian Brenna

Jepp! Eller undertrykk er vel riktigere. Vakuum er jo null trykk, altså 0.0.

På min gamle S4 var faktisk luftfilteret så tett at den viste 0.4 på tomgang, og etter at jeg bytta gikk den opp til 0.6 :D

 

Bra det ikke var hode mitt vakuumet var i da:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er afterrun std. på ur-S4 altså?

 

Trodde ikke det jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Trond Gundersen

Er afterrun std. på ur-S4 altså?

 

Trodde ikke det jeg...

Hm, muligens ikke : klø :

Hadde det ihvertfall på min :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stian Brenna

Hm, muligens ikke : klø :

Hadde det ihvertfall på min :)

 

Min og. og det er en ur-ur-s4 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er på min og. Etter ca to minutter starter viften hvis det er varmt i været eller det har vært kjørt litt friskt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christian Johnsen

Men på S4 viser den vel atmosfære trykk? den lader vel 2.5 på max eller noe som da blir 1.5 på en vanlig måler da den ikke måler med atmosfære.

 

Lader S4 2,5 orginalt på meteren?? Eller snakker du om så langt som måleren viser?

Og ja, det heter faktisk kokser:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått ekspertene rett så betyr det at turboen roterer så og si hele tiden og at det er lurt å la bilen gå litt på tomgang, da spesielt etter hardkjøring?

 

 

animasjon.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Terje Rønning

Lader S4 2,5 orginalt på meteren?? Eller snakker du om så langt som måleren viser?

Og ja, det heter faktisk kokser:D

Originalt lader den 0,8-0,9. 1,5 da har man fort over 300hk :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Terje Rønning

Lader S4 2,5 orginalt på meteren?? Eller snakker du om så langt som måleren viser?

Og ja, det heter faktisk kokser:D

Det tallet var bare et eksempel. Den lader vel ca 0.9 org men det blir da 1.9 på instrumenter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Waadeland

Hvis jeg har forstått ekspertene rett så betyr det at turboen roterer så og si hele tiden og at det er lurt å la bilen gå litt på tomgang, da spesielt etter hardkjøring?

 

 

animasjon.gif

Ikke så og si men den snurrer hele tiden;)

Så jo mer hardt du kjører jo mer skal den gå på tomgang før stop ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christian Johnsen

Det tallet var bare et eksempel. Den lader vel ca 0.9 org men det blir da 1.9 på instrumenter

Ok, grunnen til at jeg spurte var at det var noen som sa at de aldri hadde fått den orginale over 2.0 og det synes jeg var litt rart. Noen som vet hvor høyt den går?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.