Anbefalte innlegg

1.8T ;

 

Det er kun S3 og TT 225 hk som har "after run" pumpe. Denne pumper kjølevann gjennom turboen din og avkjøler den.

 

Det den derimot ikke gjør er å holde oljen sirkulerende gjennom oljerørene som går til turboen. Problemet ligger ikke i huset til selve turboen, men i oljerørene. På de fleste VAG så har de av en en eller merkelig grunn ( kanskje av praktiske årsaker ) lagt røret som leder olje til turboen over eksosmanifolden og ned til turboen. Det som skjer er at når du stanser motoren, så slutter oljen å renne gjennom røret og det blir kun liggende igjen en tynn film. Fordi oljerøret ligger over manifolden ( som selvsagt bilr forbanna varm når du kjører ) så blir dette røret også forbanna varmt. Når du har stanset så blir det enda varmere fordi manifolden er glødende og du har nå null luftsirkulasjon i motorrommet. Den tynne oljefilmen som ligger igjen koker, og danner en guffe som minner om asfalt. Når dette har skjedd gjentatte ganger så blir røret til slutt tett og turboen får lav eller ingen smøring. VAG har ved flere anledninger oppgradert varmeskjoldet i underkant av dette røret for å få bukt med problemet.

 

Ja turboen spinner under alle forhold. Grunnen til dette er at wastegate åpningen er så liten at den umulig kan ta unna all eksos og noe må derfor gå gjennom eksosturbinen til turboen.

 

2.2 T 3B kommer ikke over 1 bar overlading grunnet 200kpa mapsensor. ABY/AAN burde lade 1,1 - 1,3 avhengig av stand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Paul Guillen

2.2 T 3B kommer ikke over 1 bar overlading grunnet 200kpa mapsensor. ABY/AAN burde lade 1,1 - 1,3 avhengig av stand.

Hvor mye kan du lade med 250kpa map på en 3b da? Og hva med 300kpa??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du en orginal S4 vil du aldri oppnå høyere verdier enn 1,9 på display. Dette tilsvarer 0,9 atmosfære trykk. Men det finnes S4`er med et ekstra boost. Dette "systemet" gir ca 0,2 atm ekstra trykk.Pådraget varer i ca 15 sek.

 

Skulle forklart dette med vakum og overtrykk om noen hadde et diagram på diagnostikken på KKK24. Det er enkelt å lese!

Utifra diagramme kan vi lese at turboen mater luft ganske tidlig... en større turbo vil mate luft senere...altså, man får da et overtrykk i innsugsmanifoilen. Det er aldri vakum i innsuget på en S4 med kkk24 turbo ved kjøring, eeeee...tar du bort foten på gassen i underbakke, eller setter gir i fri og triller...får man nok et vakum.

Turboen spinner fort rundt når motoren går på tomgang (motor 800rpm). Ved 7200 rpm er jo turboen oppe mellom 100 000 - 150 000 rpm.

PS! Ikke heng dere opp i disse tallene da...jeg har aldri rukket å telle rundene på turboen:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Terje Rønning

Ok, grunnen til at jeg spurte var at det var noen som sa at de aldri hadde fått den orginale over 2.0 og det synes jeg var litt rart. Noen som vet hvor høyt den går?

Hakke peiling på hvor langt den går, men min var oppe i 2.8 på det meste. Tror dette var pga overboost funksjonen, da den vanligvis lada 2.6-2.7. Det var et helt sinnsykt drag ved 2.8, men hvis jeg holdt full gass ved det ladetrykket for lenge begynte motoren å banke, og gikk dermed i nødmodus. Fikk sikkert for lite bensin... : oppgitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får 2,5 på displayet mitt, i sjeldne tilfeller har jeg sett 2,6.

Før viste min og 0,4 på tomgang, men etter ny LMM, magnetventil og filter viser den 0,6 som jeg har forstått er normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Terje Rønning

Ok, grunnen til at jeg spurte var at det var noen som sa at de aldri hadde fått den orginale over 2.0 og det synes jeg var litt rart. Noen som vet hvor høyt den går?

 

I 200'en fikk jeg ikke måleren over 2.0 Men det er sikkert forskjell på 200 20v og s4. Det var ihvertfall det vi kom frem til. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min lader vanligvis 2.0 på meteret, men den går ofte opp til 2.1 og 2.2 grunnet "overboosten" mener jeg på...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Waadeland

Hvis jeg har forstått ekspertene rett så betyr det at turboen roterer så og si hele tiden og at det er lurt å la bilen gå litt på tomgang, da spesielt etter hardkjøring?

 

 

animasjon.gif

Det heter seg det at når man har latt motoren jobbe over normalt (ved hardkjøring, sleping av campingvogn/henger o.l.),

så skal/bør man la motoren "hvile" i 2-3 minutter på tomgang før man stopper motoren. Selv på diesel biler med turbo.

 

Turbo-Timer : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stian Brenna

Originalt lader den 0,8-0,9. 1,5 da har man fort over 300hk :D

 

Med "litt" modifikasjoner har man 400 på hjul med 1bar :D;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Terje Rønning

Hvor mye kan du lade med 250kpa map på en 3b da? Og hva med 300kpa??

 

Vet ikke, blir bare gjetting og da lar jeg heller være :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om map sensor er av typen som måler absolutt trykk (som de fleste hos vag gjør), så kan en da enkelt trekke fra Atmosfærisk trykk og få maks ladetrykk (Ihht type map sensor). Noe som vil si at dess høyere ATM trykk det er, dess mindre trenger turbo og lade :-)

 

Maks ladetrykk er jo selvsagt avhengig av mye annet som de fleste vet.

 

PS! det er selvsagt vakum også i turbo motor, selv under "normal" kjøring. Alt under ATM trykk er "vakum" , og turbo gir da heller ikke overtrykk, selvom den snurrer hele tiden.

WG er da også lukket, og all eksos går via turbo inntil gitt ladetrykk er oppnådd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt interessant å holde den på 1bar (på måler'n), så ser du hva motoren (sånn ca, i hvertfall..) yter uten turboen montert! Slette greier, gitt! :D Men det er jo lavkomp-motorenes svøpe også, da.. Mener å ha lest at 2.2 liter'n yter noe sånn som 118hk uten turbo. Ikke mye i et 'dråg' på 1750 kg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Wilthil

Om map sensor er av typen som måler absolutt trykk (som de fleste hos vag gjør), så kan en da enkelt trekke fra Atmosfærisk trykk og få maks ladetrykk (Ihht type map sensor).

Takk Rune. Der fikk jeg svar på mitt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Eirik Ødegård

Litt interessant å holde den på 1bar (på måler'n), så ser du hva motoren (sånn ca, i hvertfall..) yter uten turboen montert! Slette greier, gitt! :D Men det er jo lavkomp-motorenes svøpe også, da.. Mener å ha lest at 2.2 liter'n yter noe sånn som 118hk uten turbo. Ikke mye i et 'dråg' på 1750 kg..

 

Kan nok stemme det. Jeg har hørt 128 hk uten turbo. Når jeg hadde hull i en turboslange gikk jo bilen helt vannvittig dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars Olav Tveito

Kan nok stemme det. Jeg har hørt 128 hk uten turbo. Når jeg hadde hull i en turboslange gikk jo bilen helt vannvittig dårlig.

Turboslangen løsna ved intercooleren på min, det førte til at jeg ikke fikk motoren over 3000rpm, den gikk utrolig dårlig (mista fart i oppoverbakker etc), og den brukte vanvittig mye bensin. Kjørecomputeren viste 17 liter på 2,5 mil : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Eirik Ødegård

Litt interessant å holde den på 1bar (på måler'n), så ser du hva motoren (sånn ca, i hvertfall..) yter uten turboen montert! Slette greier, gitt! :D Men det er jo lavkomp-motorenes svøpe også, da.. Mener å ha lest at 2.2 liter'n yter noe sånn som 118hk uten turbo. Ikke mye i et 'dråg' på 1750 kg..

 

 

Den har 9,3:1 i komp så en 2.2 er ikke lavkomp. Om du hadde økt kompen til 11:1 hadde du ikke merket stor forskjell. Høy komp som effektøkende tiltak er sterkt overdrevet :)

 

118hk hørtes litt lite ut, men uanset så gir det en pekepinn på at det er rom for store forbedringer i "pusten" til disse motorene. Fikser man disse pusteproblemene trenger man heller ikke særlig høyt trykk for å få opp effekten. Modifisert topp med nye kammer og et ordentlig eksosanlegg inkl. manifold gir en helt ny motor :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hans Karlsen

Motorn min bremsa 204hk med wastegaten kobla av.

Altså helt uten turbotrykk med standart topp 7a kammer+++

Hvor mye har den med turbo da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hans Karlsen

P.g.a. av at motoren hadde standard råder når den ble bremsa ga vi oss på 446hk 523nm med 1,5 i trykk.

Hva mer er gjort med den motoren da, bortsett fra kammene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Wilthil

Om map sensor er av typen som måler absolutt trykk (som de fleste hos vag gjør), så kan en da enkelt trekke fra Atmosfærisk trykk og få maks ladetrykk (Ihht type map sensor). Noe som vil si at dess høyere ATM trykk det er, dess mindre trenger turbo og lade :-)

 

Maks ladetrykk er jo selvsagt avhengig av mye annet som de fleste vet.

 

Godt du hang på den siste der, for om du har 2.5 bar Map sensor så sliter du med å få 1.5 bar ladetrykk. Eks. Dersom du lader 1.51 bar med 2.5 bar map sensor, så vil du få feilkode og nødmodus som resultat. I de fleste tilfeller vil altså maks med 250kpa map være 1.3~1.4 bar og 1.8~1.9 med 300kpa map. Programvaren tar ofte høyde for dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel masse nyttig informasjon her eller hva Arne;)

Noen som vet noe om AcDelco`s 3 bars map da? Er det bra greier eller bør jeg satse på noe annet? Forslag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Terje Rønning

Vel masse nyttig informasjon her eller hva Arne;)

Noen som vet noe om AcDelco`s 3 bars map da? Er det bra greier eller bør jeg satse på noe annet? Forslag?

eeeeehhhh... jeg fikk svar på det jeg skulle for lenge siden....så tok det helt av her...med turbo....hehe :D :D :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Waadeland

eeeeehhhh... jeg fikk svar på det jeg skulle for lenge siden....så tok det helt av her...med turbo....hehe :D :D :D

 

Er du misfornøyd : pisk :: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Paul Guillen

Er du misfornøyd : pisk :: vinke :

Absolutt ikke, dette er tydligvis noe dere har greie på. Jeg er mektig imponert.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Waadeland

Absolutt ikke, dette er tydligvis noe dere har greie på. Jeg er mektig imponert.:)

 

Antar du så ironien i inlegget ;) We aim to please :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.