Dårlig lys med originale xenon

Anbefalte innlegg

Min -02 Passat har originale xenon-lys men jeg er ikke særlig imponert over lysstyrken. Bilen har gått 102.000 km så spørsmålet er om tiden er inne for å bytte pærer ? Har evt. lav spenning på batteriet noe å si, har på følelsen det ikke er på topp da den drar litt tregt når bilen har stått et døgn ? Ifølge historikken hos Møller er det ikke byttet pærer tidligere. Er det noen som har erfaring med om lyset blir mye bedre med nye pærer sånn at det er verd kostnaden ? Nyere biler med xenon som jeg ser i trafikken har jo lys som virkelig monner og det er jo litt av vitsen med xenon :confused:? Møller tar 4000 for bytte på begge sider, hva må jeg gi kun for pærene ? Anyone ?

mvh

Øystein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

pærer ser jeg ikke noe hensikt i å bytte...enten så lyser dem eller så lyser dem ikke, det finnes ikke noen mellomting.

jeg har selv hatt passat med orginalmontert xenon, og jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen med det du sier.

et par ting du kan skjekke:

1. fungerer den elektriske lysjusteringen? så om lys går ned og opp igjen når bilen startes

2. er bilen senket? hvis den er det kommer lysbuen for lavt slik at lysa må justeres opp (manuellt) for å kompsensere for dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

pærer ser jeg ikke noe hensikt i å bytte...enten så lyser dem eller så lyser dem ikke, det finnes ikke noen mellomting.

jeg har selv hatt passat med orginalmontert xenon, og jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen med det du sier.

et par ting du kan skjekke:

1. fungerer den elektriske lysjusteringen? så om lys går ned og opp igjen når bilen startes

2. er bilen senket? hvis den er det kommer lysbuen for lavt slik at lysa må justeres opp (manuellt) for å kompsensere for dette

Bilen er helt original og nivåreguleringa på lysene virker som den skal, det er selve lysstyrken som er problemet.

Jeg har hørt enkelte mener tiden er inne for pærbytte derom lysene får et litt rødlig skjær i "kanten" av lysbildet, noe mitt ene lys har. Det må vel være sånn med xenon-pærer også at de svekkes med alderen ? Jeg har jo møtt biler med stor forskjell på lysene og det sier meg at det kanskje ikke er "enten-eller" som du beskriver...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Har samma bil sjølv den har godt 175000 og aldri byttet perer. Dei fungerer strålende. Men eg hadde ein bmw med xenon der byttet eg perer til Philips bluevision 5000kelvin. Dette er dei kraftigste lovlige pærene og det er sinsykt lys. Dei anbefaler eg. Betalte 1700 kr for 2 stk. Anbefaler dei stort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foresten har eg to stk liggende som er brukt max 100 timer, hadde dei i ein annen bil som eg solgte fort igjen og tok da pærene ut igjen. Du kan få dei for 1000 kr om du er intr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Xenonpærer blir slitt og lyser dårligere etterhvert,så jeg ville byttet pærer,da skal du se at du får mye bedre lys igjen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en ordentlig drittjobb å bytte pærer på den bilen, du må av med fangeren og ut med lampene...:o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når Xenon pærene begynner og takke for seg blir det vel ofte rosa\rød skjær i lyset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skulle sett den ene pæra som sto i min A6. Joda, den lyste, men den var helt gul innvendig, og selv om den lyste så var det mindre enn en dårlig halogenlampe. Som nevnt her allerede, så blir også xenon-pærer slitt med årene.

På BilXtra koster D2S ca 1200 pr stykket, en anelse mere hos Møller, mens de koster 699 på Biltema. Om Biltema har er litt usikkert. Jeg spurte etter pære der for ca 1 mnd siden, og da fikk jeg høre at de var utsolgt for D2S på hovedlager i Sverige, og ikke visste når de fikk ny forsyning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

.........og i dag sa den ene pæra takk for seg. Det var den som hadde et litt rødlig skjær så da er det ingen vei utenom nye pærer.

Vidar - takk for tilbudet men jeg tror jeg går for nye pærer når jeg likevel må bytte:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.