Overhale/Oppgradere trommelbremser Golf2

Anbefalte innlegg

Heisann:)

 

Skal bytte bremser bak på Golfen(MK2 1,8 1986) om ikke så lenge, i denne sammenheng lurer jeg på hva jeg trenger av deler?

Har aldri byttet noe som helst på trommelbremser så er litt grønn: flau :

Er vel bare bremseskoene som byttes, eller er det trommelen også?

 

I denne sammenheng kom jeg til å tenke på en ting, ser at Mekonomen har to typer, en 180mm og en på 200mm, den på 200mm er for ABS. Kan jeg bruke denne typen selv om jeg ikke har ABS?

For denne trommelen på 200mm er vel den samme som på Golf3 uten ABS?

 

Takker for svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt når jeg skal bytte mer enn bare bremseskoene byttes også trommelen (dette er latterlig billig på Tema) og da også nødvendigvis hjullagrene. Dersom monteringssett ikke følger med de nye skoene må dette kjøpes (alltid en fordel med nye fjærer). Jeg bytter gjerne også brekkwire i samme slengen, ettersom en av disse har for vane å ryke kort tid etter allikevel. Ikke lenge etter ryker den andre også, om du bare har bytta den ene. Siden prisene er såvidt lave er det greit å bytte bremsesylidrene bak også. Rørene som går inn i disse er som regel heller ikke bra/de lar seg ikke løse, så da ender man ofte opp med å bytte rørene på hele bakstillinga. Sjekk også tilstanden på slangene bak der.

 

Dersom du kjøper løse nipler og bremserør på kveil og det meste på Tema (jeg kjøper aldri bremsesko/belegg og hjullager der) kommer du rimelig langt med 1500kr. Jeg bytta rubbel og bit bak der på vinter-/bruksbilen for to år siden og mener å huske at det kom på noe i den duren. Da bytta jeg festeforingene til bakstillinga også.

 

200mm-tromlene har jeg ikke vært borti, annet enn at jeg ser disse sitter på G3 og Passat 35i. Om du skal bruke disse må du i alle fall bytte bakplata på trommelen, slik at bremsesylinder og innfestingshullene til skoene havner der de skal. Siden du da får økt kapasitet bak er det sikkert ikke dumt å justere lasteventilen litt tilbake. Caddy 9KVF hadde også disse enorme tromlene om jeg ikke husker feil. Der var ABS ekstrautstyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan jo og bytte om til skivebrems bak når du fårst skal bytte.

men ein ting med biltema utstyr. eg kjøpte trommler der for eit par år sida.

monterte dei, og når eg skulle skifta dekk 2 mnd etterpå så vart den eine gjengen på trommelen øydelagt.

tok med meg trommelen tilbake og fekk bytta. skulle montera den nye trommelen og da løsna to av gjengane på tommelen.

pateneten som er brukt eg samme som helicoil. man borre hull og stappe i lausgjenger.

klagde igjen, dei meinte at eg hadde stramma for hardt men eg hadde bare skrudd boltane til for hand.

fekk penga tilbake og monterte skivebrems istaden for.

bremsebelegg ligger eg og unna fra biltema, men hjullager holder:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt når jeg skal bytte mer enn bare bremseskoene byttes også trommelen (dette er latterlig billig på Tema) og da også nødvendigvis hjullagrene. Dersom monteringssett ikke følger med de nye skoene må dette kjøpes (alltid en fordel med nye fjærer). Jeg bytter gjerne også brekkwire i samme slengen, ettersom en av disse har for vane å ryke kort tid etter allikevel. Ikke lenge etter ryker den andre også, om du bare har bytta den ene. Siden prisene er såvidt lave er det greit å bytte bremsesylidrene bak også. Rørene som går inn i disse er som regel heller ikke bra/de lar seg ikke løse, så da ender man ofte opp med å bytte rørene på hele bakstillinga. Sjekk også tilstanden på slangene bak der.

 

Tenkte litt på det at det kan være lurt å ta div.lager i samme slengen ja:)

 

Dersom du kjøper løse nipler og bremserør på kveil og det meste på Tema (jeg kjøper aldri bremsesko/belegg og hjullager der) kommer du rimelig langt med 1500kr. Jeg bytta rubbel og bit bak der på vinter-/bruksbilen for to år siden og mener å huske at det kom på noe i den duren. Da bytta jeg festeforingene til bakstillinga også.

 

Tror nesten jeg må snoke litt hos Biltema ja:)

 

200mm-tromlene har jeg ikke vært borti, annet enn at jeg ser disse sitter på G3 og Passat 35i. Om du skal bruke disse må du i alle fall bytte bakplata på trommelen, slik at bremsesylinder og innfestingshullene til skoene havner der de skal. Siden du da får økt kapasitet bak er det sikkert ikke dumt å justere lasteventilen litt tilbake. Caddy 9KVF hadde også disse enorme tromlene om jeg ikke husker feil. Der var ABS ekstrautstyr.

 

Skal snoke litt mer på disse, hvis det ikke blir store ekstra kostnaden så er det kanskje liksågreit å bytte til disse:)

 

du kan jo og bytte om til skivebrems bak når du fårst skal bytte.

 

Tro meg, har tenkt tanken.

Snublet over en Golf3 GT ifjor på skroten, den hadde da skiver bak og med den bakstillingen hadde sporvidden økt bak, både i pose og sekk med andre ord.

Ulempen var at den var ihjelrustet:o

 

Men, det spørs bare totalprisen for både bakstilling, service på den samt nye skiver og klosser.

Kan fort bli "litt" i overkant mye å koste på en gammel bil: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan jo og bytte om til skivebrems bak når du fårst skal bytte.

 

Jeg er også mest glad i å bygge om til skiver, men på en vinterbil som ikke har den mest spennende motoren er det greit å ha mer vedlikeholdsfrie bremser bak. Med tromler slipper man f.eks. at brekkfunksjonen ruster fast. Ulempen er dog at det er mer bal for å bytte bremsesko enn det er å bytte bremsebelegg når man har skiver. Ettersom Bjørn bruker bilen hele året og det ikke er all verden av motor i den hadde jeg helt klart fortsatt brukt tromler bak. Eventuelt bygd om til 200mm. Det eneste som man bør trenge i tillegg i forhold til å bytte "alt" i 180mm tromlene er ny bakplate.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.