#1 Skrevet November 25, 2007 A4 96mod 1.8 125hk Får en stygg tikkelyd i motoren når den blir varm. Er vel ventilene som er slitt? Har byttet til litt tykkere olje, men det ble ikke så mye bedre.. Er det mye arbeid å skifte vetilene? Å er det hydrauliske ventiler? Takker for alle svar:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 25, 2007 Du behøver nok ikke å skifte ventilene, men ventilløfterne. Dette er hydrauliske elementer på toppen av hver ventilstang, som ved hjelp av oljetrykk regulerer klaringen mellom løfter og kamaksel. For stor klaring her gir tikkelyd. Skal du skifte disse innebærer det å demontere: toppdeksel, tannreima, kamakslene med strammer og så selve løfterne. Ingen umulig oppgave, men du bør ha en viss peiling med innstilling av registeret og kamakslene. Dette er VIKTIG å få på rett plass etterpå. Uansett bør du kanskje få målt oljetrykket på motoren din da den er varm. Ved for lavt oljetrykk kan du også få tikking da løfterne ikke klarer å fungere optimalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 25, 2007 Kan også være en ventil nede på oljefilterholderen. Jeg hadde/har det, litt avhengig av status på oljen. Og den lyden endres avhengig av gasspådrag, og høres best på lave turtall, som rolig cruising på høyt gir. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 25, 2007 det mest vanlige er vel ulyd fra kamkjedestrammeren. det enten pga at den er slitt, for lavt oljetrykk eller prob med kuleventilen på oljefilterholderen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 26, 2007 det mest vanlige er vel ulyd fra kamkjedestrammeren. det enten pga at den er slitt, for lavt oljetrykk eller prob med kuleventilen på oljefilterholderen.. Utdyp den litt er du grei Er det en ventil i oljekjøleren som kan gi lyd fra kjede strammeren? Sliter med kjede strammeren ser du, den er byttet og omtrent alt annet en og bytte olje pumpe er gjort, men den tikker og rasler lell. Så om det ligger noe her fortell er du grei 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 26, 2007 Utdyp den litt er du grei Er det en ventil i oljekjøleren som kan gi lyd fra kjede strammeren? Sliter med kjede strammeren ser du, den er byttet og omtrent alt annet en og bytte olje pumpe er gjort, men den tikker og rasler lell. Så om det ligger noe her fortell er du grei Kjedestrammeren sitter oppe i bakkant av toppen.. i allefall på min 1.8T.. sikkert samme på 1.8 da kunne du høre at den var gåen.. men ingen tikkelyd nei.. er vell heller en slik rasslelyd du vill høre:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 26, 2007 Kansje jeg formulerte meg feil "det mest vanlige er vel ulyd fra kamkjedestrammeren. det enten pga at den er slitt, for lavt oljetrykk eller prob med kuleventilen på oljefilterholderen" Jeg hvet hvor kjede strammern sitter, har jo byttet den Men han sier her at denne kuleventilen kan, i direkte sammenheng gi lyd fra kjede strammern kansje pga oljetrykk? kansje pga noe jeg ikke har overhodet peil på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...