Anbefalte innlegg

Sitter å lure på å kjøpe meg noen nye felger til bilen min,og den har en litt sjelden ET-ET29...

Så lurte jeg på om jeg har skjønt riktig når det gjelder hva ET er...

Er det hvor langt inn senteret/navet sitter på felgen? Slik at man egentlig kan gå for en høyere ET så lenge det er plass fra navet på bilen og inn til eks støtdemper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ET er hvor langt anleggsflaten på felgen bygger innover/utover i forholdt til senter på felgen.

Sålenge du har plass inn til støtdemper osv så kan man velge en Høyere ET enn standard.

 

offset.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er kun lovlig med ET-endring på +/- 7.5 mm i forhold til vognkort.

(Dette temaet finner du mer om på forumet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er kun lovlig med ET-endring på +/- 7.5 mm i forhold til vognkort.

(Dette temaet finner du mer om på forumet)

 

Har du TUV papirer får du godkjent større endring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva tilsvarer ET 30 f.eks i millimeter? For Et måles vel ikke i det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ET måles i mm. 7.5 i ET-ending blir det samme som 15mm sporviddeendring (2 x 7.5mm for begge sider)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ET30 = 30mm OFFSET

 

 

edit; litt sein :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha:) Så hvis jeg skal ha felger med litt kant så må jeg ned på ET til grensa og opp på bredden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også kan det forklares så enkelt som at hvis ET er 30, bygger altså felgen 30mm mer inn hva den bygger utover. Er ET 0, så bygger felgen like mye utover som innover. Hvis du da har en felg som er 8" brei, er den 4" utover og 4" innover. Enkelt og greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du 29 går 99% sikkert alt fra 25 til 35 uten problemer så lenge dekkdimensjon er noenlunde normal. Generelt er det bedre å gå litt ned enn litt opp, da det på de fleste biler er bedre plass utover enn innover.. Sjekk for sikkerhets skyld, men som oftest er det helt greit å gå ned 5-10 mm pr. hjul. I tillegg sitter hjulene lengre ut i skjermene med lavere innpress, og så lenge det ikke blir for mye ser det bedre ut. ;) ET er tysk, Einpresstiefe, altså innpress.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du TUV papirer får du godkjent større endring.

Har TÜV-papirer på 8,5"x18" hjula mine, med godkjent endring i innpress fra originalt ET38 til ET30, dvs. 8mm på hver side, totalt 16mm og 1mm over totalt "tillatt" sporviddeendring på 15mm.. :) I tillegg er det faktisk greit ifølge TÜV med 9,5" felg bak :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Petter Svendsens meget gode artikkel om innpress i Treffpunkt 3/2007 anbefales på det sterkeste: ja :.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig,gutter! Her var det mye jeg ikke visste,men nå veit :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.