Tips til dere med 1,9tdi som går dårlig

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært plaget en tid med en bil som har gått dårligere og dårligere( a4 2000 1,9 tdi 115 hk pd), prøvde da først selv og skru litt da ikke merkeverksted hadde tid til dette før om 3 uker.

 

Virket som turboen ikke var helt med på leken,men det er jo mye som kan være galt med disse bilene så jeg leste meg frem på dette forumet på ting som kunne være galt... Gjorde så følgende, renset luftmasse måler, (ingen virkning), skiftet N75 ventilen+ div morkne slanger til og fra denne (ingen virkning) ,renset innsuget, det var ikke mye sot der selv om bilen har gått 240 000km + skiftet luftfilter (meget skittent), gikk bedre men fremdeles mye power som manglet.

 

Begynte å bli fortvilet nå, så kontaktet verksted om det var mulig og bare få en diagnose på bilen, ingen problem d, fikk det og der sto d turbotrykk underskredet, ble nervøs da , men ene teknikeren tipset om en føler for turbotrykk som kunne jukse og da var feilsymptomene de samme, denne kostet 900 kr så jeg tok sjangsen og kjøpte denne. Da denne var montert gikk bilen heller ikke bedre: bh :

 

Da måtte jeg bare bestille time hos verkstedet, ventet i 3 lange uker, de fikk bilen inn sjekket den og fant da ut at det var et rør til bremsekraftforsterkeren som var lekk og dro inn falsk luft der , dermed gikk bilen dårligere.

 

De hadde selvsagt ikke inne d røret men det gikk bare noen dager ekstra før de fikk det på plass, bilen gikk som rene helvetet i forhold til tidligere: rock :, faktisk så har den ikke vært så sterk, spes på lavere turtall før, så dette er noe som har utviklet seg over tid. Kan jo og hende de andre tingene jeg gjorde har hatt litt virkning oxo.

 

Det beste av alt var kostnaden på reprasjonen, de skulle ha ca 700kr for alt , de ga meg avslag siden jeg hadde fulgt rådene til teknikeren deres og kjøpt ny føler osv tidligere. dette gjorde de uten at jeg ba om avslag. Dette kaller jeg god service selv om d var litt ventetid. Verkstedet er møller på lillehammer.

 

 

Jeg er superfornøyd, har fått meg en racerbil i forhold til det den var før

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit tips å notere i huet, takk for tipset. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går denne slangen inn på innsuget, og hvor tykk er den cirka?

Skulle sjekket ut litt selv tror jeg : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slangen går mellom innsuget og bremsekraftforsterkeren en plass. vet ikke hvilken det er da det var fruen som hentet og leverte bilen. men mener den er av hardplast. Det heter vakumrør med nr 4B1 611 931 P kostet hele 152kr, regner med det er et av de tynne (ca 5mm) som går langs torpedoveggen over mot førersiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Hadde hat samme symptomer på min her noen uker. Den gikk fryktelig dårlig, hadde problemer med å få den opp i fart og i oppoverbakker gikk det i 50 max! Inget drag, bare jevn treg gange.

Leste opp og ned i mente på forumet om lignende tilfeller, og "konkluderte" med selv (skummelt sånt!) at det nok var LMM. DET var det ikke. Hadde bilen inne i forrige uke, og etter litt feilsøking viste det seg å være en trykksensor på turboen. Møller skiftet (1000.- med arbeid) og bilen var ikke til å kjenne igjen!

Jeg mener faktisk å merke at den nå går bedre enn det gjorde FØR problemet ble så ille at all kraft forsvant. Mulig denne sensoren også har sviktet litt over tid, og gitt "slappere drag"? Eller så er det bare at jeg kjørte en ukes tid med en "Datsun motor", og når jeg fikk tilbake trykket så ble det så himla forskjell at jeg fikk hakeslepp. :-)

 

Lærte av dette at det er MANGE ting som kan gi de før så mye omtalte LMM symptomene!

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet oxo denne trykksensoren da de sa at denne kunne jukse. men bilen ble ikke bedre etter at jeg skiftet denne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet oxo denne trykksensoren da de sa at denne kunne jukse. men bilen ble ikke bedre etter at jeg skiftet denne

 

På bilen til nabo`n, Passat 130tdi, var det trykkføleren/map sensoren som var defekt, så er tydelig at disse motorene har mange forskjellige problemer desverre... Men, så går de meget bra når de funker som de skal da;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thomas:

Merket du om det var noe muffens med bremsene i det hele tatt når lekkasjen var der? Eller gikk det kun ut over kreftene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thomas:

Merket du om det var noe muffens med bremsene i det hele tatt når lekkasjen var der? Eller gikk det kun ut over kreftene?

 

Har du noe problem med bremsene? jeg får stiv pedal nesten til tider når jeg kjører fort åsså kommer det en rar lyd mellom 2-3000 omdr...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noe problem med bremsene? jeg får stiv pedal nesten til tider når jeg kjører fort åsså kommer det en rar lyd mellom 2-3000 omdr...

 

Synes det er noe muffens med bremsene av og til ja, men da mest på tomgangsturtall ved lav fart.

Virker som det er liten bremseeffekt, ved normalt trykk på pedalen, og at dette muligens kan ha noe med bremsekraftforsterkeren å gjøre.

Men er usikker på om det er der årsaken ligger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter jeg så denne tråden, begynte jeg å sjekke slanger på nytt.

Kommer så borti en slange som går gjenom torpedoveggen og da hører jeg en shhhhhh lyd.

Denne slangen er skjøtet med en muffe i torpedoveggen og videre er slangen i hardplast ned til bremskekraft forsterkeren.

Men jeg har nu aldri merket noe tull med bremsene. De er nu like dårlig som de bestandig har vært.

Ny muffe er bestilt, da jeg trur det er den som fusker, men kan virkelig en lekasje her gjøre at bilen går i nødmodus av og til.

Dette blir spennende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

detta skal jeg sjekke/ ordne i morra.

Må bare lokalisere og skrive opp alt som skal gjøres, så går det nok unna etterhvert.

 

hva kan ha skjedd med bremsene når de "hakker" under nedbremsing.

Har ikke prøvd å bytte bremsevæske enda da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...

Ny muffe er bestilt, da jeg trur det er den som fusker, men kan virkelig en lekasje her gjøre at bilen går i nødmodus av og til.

Dette blir spennende.

 

Hvordan gikk dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

også veldig nyskjerig her, har en bil som går "dårlig" jeg også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I stort sett alle tilfeller finner vi indikasjon på problemet med å lese av feillager.

Hvis det er noen av magnetventilene så står det der samt at feilen kommer opp-som turbotrykk overskredet eller underskredet.

 

Få lest av feillager så er mye gjort ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vist bilen er chipet da.. hvordan er det da med feil medldinger på Turbo trykke overskred/underskred ?

har kun hatt lmm feil på mine målinger før , den har jeg byttet, og det funket da, den gikk i nødmodus med en gang jeg startet før jeg byttet.. Men har forsatt litt problem med den, virker som den går seigt + den går i nødmodus vist jeg har drag lenge på den i oppoverbakker etc, Har også stoppa etter hart pådrag og inn med cluch.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ja, Jeg slenger meg også inn i klubben.:-)

Min 1998 passat 110hk går greit men jeg har alltid syntes at jeg må trå litt hardt på bremsepedalen, i tillegg har motoren en fiselyd når jeg gir gass på lavt turtall, når turtallet (turbotrykket) øker så er det akkurat som om en ventil stenger og fiselyden forsvinner samtidig som motoren tydelig får mer futt. Kan dette også være slanger da? Har også hendt noen ganger at den har gått i nødmodus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet en slange i dag som går fra bremsekraftforsterkeren å over til vacum/ diesel pumpa som står på sida av toppen men ingen forskjell. Men selve tappen på motor siden va løs så litt skeptisk til den da.. noen som har kjent noe på den? kan ta et bilde i marra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har delnr på denne trykksensoren som sitter ved turbo??

Hvordan ser den ut og hvor sitter den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har lignende problemer jeg¨å hvilken trykksensor er det snakk om????????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gikk dette?

 

Har også enn sånn sshh lyd når jeg rører ved den slangen som går gjennom torpedoveggen ogg inn til "batterirommet". Skal vel ikke være sånn at den lekker ved bevegelse på den?

 

Jeg har ikke merket noen "feil" på bilen enda!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.