#26 Skrevet November 27, 2007 Er enig med Ben om at folk her kanskje er litt på tærne når noen kritiserer quattro. Det er litt søtt Men, sjalu og skadefro grevlingfolk må jo skjønne at Quattro er jo ikke til for å brukes i grøfta. På de gamle er det jo sperrer som fungerer utmerket bra til det. Men poenget med Quattro er jo veggrep. Hadde det vært snakk om å komme seg opp over alt og over mest mulig hindring hadde vel alle kjørt Hilux eller lign.. Men å kjøre på nullføre og kjenne hvordan bilen sitter og hvor behagelig den er når du går for langt, det er quattro... Ikke for å være teit, men jeg tror det er vesentlig forskjell på å smake på quattro i vinterharde strøk, enn på saltlake i sentrale strøk. Jeg bor til daglig i Harstad. Selv om vi har mye vær er det her lenge mellom hver gang jeg "må ha" quattro. Men jeg VIL! Tar meg fint frem i Golfen óg! Tar jeg den 4 timers turen til hjembygda mi en time fra nærmeste sivilisasjon på ei øy uti havgapet, da får jeg prøve meg på nullføre våt is, til slaps, mye minus og S-kombinasjoner i 13% stigning, samt et veivedlikehold som er stortsett fraværende. Da er det MORO og TRYGT med Quattro! Er man voksen og kjører 100% ansvarlig "klarer man seg" med fwd. -Men det er selv da glede i quattro. Spør du meg så er quattro så mye mer enn at man teoretisk sett kommer opp og at det sitter i svingene. Aldri Audi uten Q her i gården.... Da tar jeg heller en vw! dagens preik... håper jeg ikke kjører over tær her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet November 27, 2007 Ta en nærmere titt på filmen ! Det er jo ikke hjulspor hverken foran eller bak som han kan kjøre seg ut i. Ergo har han sklidd sidelengs inn i snøen. Med normal karosserihøyde (ikke jeep-lignende doning) er det vrient med all-slags-trekk, siden du ikke har spor foran eller bak (vanligvis bak). I de fleste tilfeller kan en rygge seg ut av problemet, men ikke her. Det er dessuten opplagt at de gamle sperrene, som er nevnt ovenfor, ville sannsynligvis løst dette. Uansett er det befriende med quattro i de fleste tilfeller så sant snøen ikke er pakket seg under karosseriet slik at hjulene egentlig ikke har bakkegrep. Hilsen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet November 27, 2007 Som vi sa i Land-Rover klubben: Hadde det ikke vært for 4-hjulstrekken så hadde vi ikke satt oss så jævlig fast akkurat der...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet November 27, 2007 Som vi sa i Land-Rover klubben:Hadde det ikke vært for 4-hjulstrekken så hadde vi ikke satt oss så jævlig fast akkurat der...... Signerer på den! Det er definitivt det største problemet med 4x4-biler - at man setter seg fast på mye verre steder. Falck måtte jo ha 150m wire og to kasteblokker for å få Pajeroen opp av grøfta for noen vintre siden. Sånt slipper man med FWD (eller eventuelt sunt vett da, som ble "nevnt" tidligere i tråden... men det er lettere å bytte bil enn å skaffe seg vett:)). Har kjørt FWD i 3 vintre nå, og både opplevd å komme frem på de utroligste steder, samt å sitte fast gårdsplassen i 10 cm snø. Har ikke blitt videre preget av de negative opplevelsene, men i vinter blir det allikevel quattro og 2 manuelle sperrer. Jeg gleder meg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet November 27, 2007 er jo absolutt ikke no som er så moro som å "lure" folk med at du har satt deg fast også spør de om du skal ha hjelp, så sier du nei takk og så for å slå på sperra å kjøre rolig vekk hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet November 27, 2007 Problemet med vettug firhjulstrekk er at du setter deg fast på helt sinnsyke plasser sa ei dame i landrover-klubben til meg engang. Og det er noe i det. Men har de fjernet sperra på bakakselen også på de nyeste? Og ikke erstattet den med noe annet vettug i akselen? Type diffbrems eller torsen. Høl i hue spør du meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet November 27, 2007 Ja, hvis du regner 95 for nytt;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet November 27, 2007 Ja, hvis du regner 95 for nytt;) Biler over 95 = totalt ubrukelig:D.... hehe.... fra spøk til revolver Synes EDS fungerer MEGET godt på A4`n til en kompis.... har aldri sett den stå å spinne på mindre en 3 hjul..... (unntatt i disse dager da:p, feil med ABS`n... som også setter EDS ut av funksjon;) ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet November 27, 2007 Horna i panna vokser FORT med 4x4.. uansett.. Da kan man kjøre "overalt" tror man... Man setter seg SJELDEN fast hvis man kjører som folk og styrer unna veier FULLE av snø så godt det lar seg gjøre.. Men som Jørgen Enoksen sier.. Det er ganske årleit å vite at selvom det snør no jævlig langs veien og andre kan slite med FWD osv, så kan du tusle deg fint framover, uten videre problemer. Men selvfølgelig kan jeg å sette meg fast.. Har holdt på å gjøre det en gang.. Måtte på med sperra og prøve et par ganger... Men det gikk... Kjørte en 85mod 90 2.2 fwd en vinter.. Satte meg fast EN gang, og da fikk jeg snø under hele bilen.. Kjørte opp det meste av bakker der andre stod fast.. Hadde også piggfritt..! Men quattro, ja det skal jeg alltid har.. Hvertfall 4x4.. Ekstra trygghet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet November 27, 2007 Ja, hvis du regner 95 for nytt;) Ergo vil jeg holde meg til gamle biler en stund til. Huff, appropo nye biler, kjørte "fin" bil i dag. MB E-class 220cdi avantgarde. Jeg kan ikke noe for det men det lukter gammel gubbe av de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet November 27, 2007 Synes det også ser ut som han lligger på kanalen og jeg.. Da er det vel ikke helt lett å komme ut uansett hvor bilen trekker hen.. Gjorde det samme med S4'en, og kan si at naboen fort var ute og mobbet quattro Men så så han hvorfor jeg satt fast, skjønte han fort at det ikke hadde hjulpet uansett hva man kjørte.. (hvis ikke det hadde vært süv da, for da hadde den aldri hengt på kanalen ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet November 27, 2007 (hvis ikke det hadde vært süv da, for da hadde den aldri hengt på kanalen ) Går fint ann å kjøre seg fast med suv også, jeg var med sjefen opp til firmaets sprengstoff lager..... ligger et stykke unna folk og var sikkert 60-70cm snø på veien. Han har en Mercedes GD 400 cdi 2002mod .... Kjørte med alle sperrene inne(3stk 100% , fram , midt , bak) og hadde bra dekk.... Men tok ikke lange stunda før vi stod fast gitt;) traktor med slepetau og snøfres måtte til Jo mer fremdrift , desto lenger kommer man, og enda vanskeligere å dra de opp igjen: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet November 28, 2007 hehe... sto plantet i en myr med en Suburban en gang.... shit.. måtte gravemaskin til for å få oss ut.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet November 28, 2007 Syns suburban er udugelig på off-road jeg da. Samme med tahoe og H2, har sett begge deler i aksjon. Nå er jo H2 en tahoe i utgangspunktet, men likevel. Der var det mye spoling og lite framdrift. De bilene vinner myee på høyden da. Noen som vil heve en gammel audi med 2xsperrer og se hvordan det går i skogen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet November 28, 2007 Hmm, den der vakket minner fra den gangen jeg var på Quattro kurs i regi av Møller på Golsfjellet:p Gikk fint hele dagen helt til jeg skulle ut på SISTE runde med frikjøring og horna:evil: var blitt litt store i panna: haha : Sklei sidelengs av banen og han som satt på med meg hadde problemer med å få opp døren pga all snøen som bilen hadde skjøvet foran seg: haha : Var tre små trær(kvister som skulle bli trær rundt banen og det ene klarte jeg selvfølgelig og rive med meg når jeg dro av: haha : Var ikke så gøy og stå der og vente på traktoren mens de andre fikk sitte på i RS6 med en som virkelig kunne ratte rundt banen:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet November 29, 2007 Et lite tips: Blir du stående med et eller flere hjul "i lufta" så tråkk på bremsen mens du prøver å ta løs. Da vil mer av krafta gå til de hjulene som har feste 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet November 29, 2007 http://www.youtube.com/watch?v=nW31liEemUU&feature=related 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet November 29, 2007 "Var tre små trær(kvister som skulle bli trær rundt banen og det ene klarte jeg selvfølgelig og rive med meg når jeg dro av Var ikke så gøy og stå der og vente på traktoren mens de andre fikk sitte på i RS6 med en som virkelig kunne ratte rundt banen" He he....kjent det der, men jeg kom meg løs igjen og fikk en heftig luftetur med Jerry i denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet November 29, 2007 He he....kjent det der, men jeg kom meg løs igjen og fikk en heftig luftetur med Jerry i denne. Når jeg var med (i mars 04)så ble vi luftet rundt i denne: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#45 Skrevet November 29, 2007 Feit bil RS6 Sedan! Men dæven så rart det så ut med vinterhjul i dei enorme hjulbuene... Hehehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#46 Skrevet November 29, 2007 Feit bil RS6 Sedan! Men dæven så rart det så ut med vinterhjul i dei enorme hjulbuene... Hehehe De hadde bygd om til mindre bremser for og få plass til 16" hjul: eek : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#47 Skrevet November 29, 2007 Ingen ting slår quattro pre-88 modeller ! Med vakumstyrte sperrer, og 2 trinns vribryter... Jeg har vært overbevist at det er bra framkommelighet, men etter i dag, da jeg sto fast på en helt sinnsyk plass, og enda fikk dratt meg opp av egen maskin så er jeg VELDIG OVERBEVIST ! Skulle likt å se en 4wd uten sperrer kommet seg opp derfra, quattro eller ei ! ( Seff, en SUV hadde sikkert greid det, men relaterer til vanlige personbiler her ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#48 Skrevet November 30, 2007 Ingen ting slår quattro pre-88 modeller ! Med vakumstyrte sperrer, og 2 trinns vribryter... Jeg har vært overbevist at det er bra framkommelighet, men etter i dag, da jeg sto fast på en helt sinnsyk plass, og enda fikk dratt meg opp av egen maskin så er jeg VELDIG OVERBEVIST ! Skulle likt å se en 4wd uten sperrer kommet seg opp derfra, quattro eller ei ! ( Seff, en SUV hadde sikkert greid det, men relaterer til vanlige personbiler her ) Hadde samme erfaring i går. Selv om snøen passerte i vindushøyde på høyreside, og skuffla snø over panseret.... så stoppa ikke 100 quattro`n: rock : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#49 Skrevet Desember 11, 2007 Kjedelig at de slutta med sperre... var vel for dyrt å produsere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#50 Skrevet Desember 11, 2007 RS5 kommer med YAW control. Mye bedre enn gammeldagse sperrer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...