Skoda Fabia 2001 1.4 Mpi???Erfaringer??

Anbefalte innlegg

Noen som har noe erfaring rundt denne lille rakkeren?

 

Skal selge, eller har snart solgt Lupo til dama og vurderer en sånn en!

 

Hu har forelsket seg i en sånn i RS blå!

 

Kom med meninger!

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Jørn!

1.4MPI er vel denne 4 sylindrede 75hk utgaven man og finner i Polo, absolutt en motor å foretrekke på

disse småbilene (kontra 1.2 55 eller 65hk, som brorparten av Fabia har).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nøler ikke med å anbefale Skoda. Har selv hatt en -06 fabia, og var godt fornøyd med den. Men tanken var at den skulle være nr. 2 bil, men når den likevel ble hovedbil, ble den for liten. Hadde 1,2 i denne, og det ble nok litt for liten motor, synes jeg (65hk). Utrolig rommelig bil. Du har ikke vurdert Roomster, da?

 

Forresten, hvilken modell er det du ser etter, eller er det nybil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra dag å diskutere Skoda på! Sitter alene i salgshallen og kjeder meg litt :D

 

Hvis denne Fabiaen skal være "konebilen" er det vel kanskje ikke helt behovet for den

flerfunksjonelle bakseteløsningen som er i Roomster. Tross alt de baki som er konger

i den modellen.

 

edit: kan være greit å være obs på at Fabia rundt 2001 (husker ikke helt når) og har

kommet med en 1.4 4 syl 68hk ETT år, inntil VW fikk utviklet 1.2 3syl motoren. Den

68hk motoren er en støtstangsmotor og ikke like turtallsvillig som de med OHC/DOHC.

Forøvrig er 68hk svak for å måtte ha en runde med toppakningsbytte, søsters 65kkm

må inn nå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra dag å diskutere Skoda på! Sitter alene i salgshallen og kjeder meg litt :D

 

Hvis denne Fabiaen skal være "konebilen" er det vel kanskje ikke helt behovet for den

flerfunksjonelle bakseteløsningen som er i Roomster. Tross alt de baki som er konger

i den modellen.

 

edit: kan være greit å være obs på at Fabia rundt 2001 (husker ikke helt når) og har

kommet med en 1.4 4 syl 68hk ETT år, inntil VW fikk utviklet 1.2 3syl motoren. Den

68hk motoren er en støtstangsmotor og ikke like turtallsvillig som de med OHC/DOHC.

Forøvrig er 68hk svak for å måtte ha en runde med toppakningsbytte, søsters 65kkm

må inn nå...

 

Det er en 68hk vi har kjøpt, en 2000modell!

Knall blå!

 

Ser at det er tendens til hvitt skum i påfyllings lokket på den, så det kan vel da tyde på gåen toppakning kanskje? Håpet det bare var kondens jeg da pga kulde og varme om hverandre og mye små kjøring!

 

Er dette en stor jobb eller på denne motoren? Bilen har gått 88000.

 

Er dete noe form for garati på det tror du?

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke hørt at vi har hatt noe garantijobb på akkurat det (er sikkert at de fleste "felles" av 3år/100000km),

eneste jeg vet er garantiarbeid på Fabia er fiksing av lekkasje i bakdørene, er visst noe kitting e.l. fra fabrikk

som ikke holder helt tett. Resultatet er vått gulvteppe og eventuelt mugg som kommer, fikses med tørking av

teppet, ny demping og liten runde i døren.

 

Søster opplevde at bilen trengte etterfylling av kjølevæske innimellom, og jeg så majonesen under lokket.

Derfor tror jeg det er toppakningen som må tas, da jeg hører dette er noen som kan oppstå. MEN, dette er hva

ene mekanikeren viste meg:

stikker du hodet ned i motorrommet og ser nedover radiatoren så kan du se en ca 3x3x6cm stor kontakt som

sitter helt i ytterkanten av radiatoren (h.s. for deg), tror han kalte dette en termostatbryter. Der var det

originalt ikke pakning, som kan føre til lekkasje av kjølevæske. Fikses med en O-ring.

 

Så det kan hende at denne Fabiaen bare skal brukes litt for å se om det hjelper med litt skikkelig varmkjøring ift

den emulosjonen du kanskje har sett tendenser til.

 

 

Hiv gjerne ut bilder av bilen da! : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke hørt at vi har hatt noe garantijobb på akkurat det (er sikkert at de fleste "felles" av 3år/100000km),

eneste jeg vet er garantiarbeid på Fabia er fiksing av lekkasje i bakdørene, er visst noe kitting e.l. fra fabrikk

som ikke holder helt tett. Resultatet er vått gulvteppe og eventuelt mugg som kommer, fikses med tørking av

teppet, ny demping og liten runde i døren.

 

Søster opplevde at bilen trengte etterfylling av kjølevæske innimellom, og jeg så majonesen under lokket.

Derfor tror jeg det er toppakningen som må tas, da jeg hører dette er noen som kan oppstå. MEN, dette er hva

ene mekanikeren viste meg:

stikker du hodet ned i motorrommet og ser nedover radiatoren så kan du se en ca 3x3x6cm stor kontakt som

sitter helt i ytterkanten av radiatoren (h.s. for deg), tror han kalte dette en termostatbryter. Der var det

originalt ikke pakning, som kan føre til lekkasje av kjølevæske. Fikses med en O-ring.

 

Så det kan hende at denne Fabiaen bare skal brukes litt for å se om det hjelper med litt skikkelig varmkjøring ift

den emulosjonen du kanskje har sett tendenser til.

 

 

Hiv gjerne ut bilder av bilen da! : vinke :

 

Hjertelig takk for nyttig info! Tror oxo termostaten på bilen er gåen fordi den blir ikke varm når vi kjører, men tempen stiger når den står på tomgang!

 

Bilder kommer en dag!

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye småkjøring vinterstid skaper ofte slik gugge i oljepåfyllingslokket. Hvis bilen ikke bruker vann og kjølevæska ser bra ut, kan du nok ta det med ro mht. toppakning. Kjør en lengre tur slik at motoren får vært driftsvarm over lengre tid. Bruk motoren/dra den litt på gira og "blås ut litt".

 

Ang. tempen høres det ut som om den har en defekt termostat ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt Fabian på verkted en tur, og gjort litt med den! Byttet en bærekule, byttet tettningsmasse i bunnpannen, og hjullager!

 

Termostaten var i rest i tyskland, så den har vi ikke fått gjort noe med, og heller ikke kjøleveske lekkasjen! FOR DET LAKK VED DEN TERMOSTATBRYTEREN VØTTØ OLA!!!!!!!! Men str på o-ring som skal være der, jeg fikk en metall pakning jeg fra Møller, som han mekaninkeren jeg bruker mente ikke var riktig! Så kunne du funnet ut str på den O-Ringen?

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

FOR DET LAKK VED DEN TERMOSTATBRYTEREN VØTTØ OLA!

Så kunne du funnet ut str på den O-Ringen?

HAH! Så jeg har utrettet noe vettugt på forumet siste året og! : smil :

Skal høre om "specs" jeg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig! Du er så flink atte!

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja Ola! Bilen lekker fortsatt, har du noe dim på o-ringen?

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jauda, enkelte som har skoledager på BI og skjønner du! Rakk ikke å få delenr i går pga skole til 16:20 -> rett på jobbingen...

 

Det jeg nå fikk beskjed om i dag var at pakningen til termobryteren er N0138272, og den kostet vel rundt 4kr tippet verksmesteren vår :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jauda, enkelte som har skoledager på BI og skjønner du! Rakk ikke å få delenr i går pga skole til 16:20 -> rett på jobbingen...

 

Det jeg nå fikk beskjed om i dag var at pakningen til termobryteren er N0138272, og den kostet vel rundt 4kr tippet verksmesteren vår :D

 

Takker!

 

Men er det en gummi o-ring eller en sånn metall sak?

 

For fikk en metall sak /ring a møller men det trodde ikke han mekanikeren jeg bruker var riktig!

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker. Spurte verksmesteren i går (før han dro, og han kan ikke ETKA) og det ble nevnt kopperring, mens jeg forstod det slik på mekanikeren at det var en pakning som i gummiring/oring. Forøvrig fikk jeg tilsendt delenr pr mail av daglig leder (ex delelagersjef) som skulle finne på ETKA for meg. Var jo uansett rart delenummer for gummipakning å være, så kan godt tenkes at det delenr der er relatert til en spesifikk metallpakning for alt jeg vet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er en metallring/kobberring som sitter der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er en metallring/kobberring som sitter der.

 

Da fikk jeg riktig sist, som gikk rett i bøtta:( Hehe!

 

Får se om ikke jeg finner en ny da og prøver bytte den!

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ola hva sier du til at det er en Metalring, og ikke O-Ring a? Kunne du spurt verksmesteren om det?

Er det sånn at det faktisk må en O-Ring til for å tette? For om man finner den kobberringen i ETKA so skulle man jo tro den var der orginalt?

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal vel være kobberring ja. Var JEG som først trodde det var o-ring først, men stemmer nok med kopper.

 

Saken er at bilene ble levert uten, og så fant man ut at det kunne oppstå lekasje, og disse ble da ettermontert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.