NAF test av bilen. Trenger råd.

Anbefalte innlegg

Driver å skal selge bilen som sikkert de fleste vet. Er en nå som virker som en meget lovende kjøper. Men han vil ha NAF test av bilen. Jeg har fortalt han om alt med bilen så jeg har mitt på det tørre. Problemet er at det er sota ruter. Katter er byttet med rør. Sitter xenon i grøft og fjern lys og flere små ting. Vil JEG få problemer med sånne ting på NAF test? Kan event NAF si til meg at denne bilen er ikke godkjent og si jeg må på bilsakskyndig og vise bilen? Eller er det bare å sende den på test?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde gamlebilen min på NAF-test med ikke-godkjent senkesett, soting på diverse lykter, osv, uten at dette fikk noen konsekvenser. Det ble kommentert i testen mener jeg å huske, men ikke noe mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En NAF-test er jo bare en ren kjøptsskjekk, ingen EU-kontroll, så det tviler jeg på at slår ut på deg på noen måte..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

NAF kan vel ikke gjøre noe med deg? Jeg hadde BMWen på NAF-test i sin tid. Da fikk kjøper en halvtimes lang telefonsamtale der han snakket drit om bilen. Mesteparten dreide seg om senkesett og store felger med lite dekk og konsekvensene med det. Alt fra sporing til støy. Jeg kommer _aldri_ til å ha biler på NAF-test, verken som selger eller kjøper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. når det er sagt selger jeg konsekvent ikke biler til noen som krever en NAF-kontroll, da det tyder på at kjøper ikke har peiling på bil overhodet og må ha naf til å skjekke for seg.. ;) Sikkert fint når man skal selge en relativt ny Opel Astra som er helt orginal, men når det er en litt spesiell bil som det er gjort litt med ser de gamle gubbene hos naf på Alufelger, senkesett og og slikt som noe negativt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm. Ja dette må jeg si hørtes lovende ut NOT! Hva koster en sånn test? Han sa han skulle betale halvparten av testen hvis det ble kjøp og hvis det ikke ble kjøp så hadde jeg hvertfall tatt testen. Hvis de bare snakker dritt om alt som er og pirker på senk felg styling og ellers det som ikke er org på bilen vil jeg tro det er jeg som kommer til å stå igjen med den regningen.:(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm. Ja dette må jeg si hørtes lovende ut NOT! Hva koster en sånn test? Han sa han skulle betale halvparten av testen hvis det ble kjøp og hvis det ikke ble kjøp så hadde jeg hvertfall tatt testen. Hvis de bare snakker dritt om alt som er og pirker på senk felg styling og ellers det som ikke er org på bilen vil jeg tro det er jeg som kommer til å stå igjen med den regningen.:(

Du skal vel ikke betale noe av NAF testen, det skal kjøper gjøre, han skal betale hele testen.

Mitt råd, finn deg en anne kjøper. Det nytter ikke å ta NAF test på en gammel S6, det er døfødt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det var vel dårlig deal? jeg hadde krevd at han betaler testen hvis han ikke kjøper bilen, og så betaler du den (evt deler den) hvis han kjøper den.

Et alternativ er også at dere blir enige om at han tar bilen, til gitt pris hvis den går fint igjennom NAF test.

EDIT: Sigmund var hakket kjappere her gitt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en kjøper på en bil for et års tid siden, hvor han ville ha NAF-test. Det var greit sa jeg, men da fikk han betale testen selv. Dette gjorde han, og endte opp med å ikke kjøpe bilen på grunn av NAF-testen. Dette var en 94-modell BMW 318, og i testen hvor det står utbedringer som må gjøres for at de skal anbefale kjøp var blant annet at understellsbehandlingen måtte fornyes før salg, da denne var slitt noen steder. Yeah right, særlig aktuelt på en så gammel bil som skal selges.

De vurderer bilene de får inn som de skulle være nye, og finner feil i forhold til det. Min mening er at NAF-test er verdiløs.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv inntrykk av at NAF er i overkant pirkete for å redde sin egen rygg, og det KAN jo slå ut negativt for din del mtp at kjøper kan/vil kreve avslag i pris..

Hva med en tilstandsrapport på f.eks Audisentrum?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker. Da har jeg hvertfall litt å forholde meg til. Skal sende han svar tilbake og høre hva ham mener og synes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv inntrykk av at NAF er i overkant pirkete for å redde sin egen rygg, og det KAN jo slå ut negativt for din del mtp at kjøper kan/vil kreve avslag i pris..

Hva med en tilstandsrapport på f.eks Audisentrum?

Jepp, det var det jeg skulle skrive men glemte det, ta heller en tilstandsrapport fra Møller eller eventuelt fra ett annen verksted, den er mere fair og de tar hensyn til bilens alder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke akkurat overbevist over arbeidet som Naf gjør.. tenker da på eu-kontroller.. har hatt mange biler på jobben som har tatt eu på naf og der er det mye rare feil, pluss at det er mange feil som de ikke har anmerket... hadde en bil idag hvor naf faktisk hadde gjort en bra jobb, og det er første bilen på endel måneder nå

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Apropos det å dekke ryggen sin.. Han som kjøpte BMWen min måtte reparere den for 18k når han fikk den ned fordi det var bl.a. hull mellom motor og register, lak olje inn der og greier. Da sa naf at det ikke var deres problem.. (heldig vis ikke mitt heller)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver å skal selge bilen som sikkert de fleste vet. Er en nå som virker som en meget lovende kjøper. Men han vil ha NAF test av bilen. Jeg har fortalt han om alt med bilen så jeg har mitt på det tørre. Problemet er at det er sota ruter. Katter er byttet med rør. Sitter xenon i grøft og fjern lys og flere små ting. Vil JEG få problemer med sånne ting på NAF test? Kan event NAF si til meg at denne bilen er ikke godkjent og si jeg må på bilsakskyndig og vise bilen? Eller er det bare å sende den på test?

han som kjøpte s6en min hadde bilen på naf test etter at han kjøpte den uten noe som helst problem. og du veit jo selv hva som var gjordt med den. :) :): vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok tilstandsrapport hos møller da jeg skulle selge S2`n..... minst like bra som en evnt NAF test :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jeg tatt naf test på den første bilen jeg kjøpte så hadde jeg ikke kjøpt den for å si det pent.

Hadde jo ikke peil på bil og ble lurt trill rundt: bh :

Hvis du forteller at ting og tang er montert uten at det er godkjent så veit jo en potensiell kjøper om dette. Hvis han da alikevel vil ha bilen på naf test so what ? Sålenge han betaler så er vel det greit ? Det er jo j..: gråter :..lig hvis du kjøper en bil med masse feil som en evt. naftest hadde oppdaget da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss du skal ta NAF test ville eg i alle fall anbefale å ta salgstest, (ikkje kjøpstest). Denne er litt meir omfattande, men då gir NAF berre ein rapport om tilstanden til bilen. Dei legg seg ikkje opp i om prisen stemmer med listepris osv. Gjorde dette på min svært påkosta Seat Leon. Bilen var i god stand, men prisvurderinga ville blitt veldig låg trur eg. Dei ville samanligne med ein Leon som ikkje eingong hadde same motor, og var elendig utstyrt. (Dette fordi Leon TDI Sport ikkje var oppført i lista). Syns ikkje NAF har noko med avtalt pris å gjere. Kjøpar bør sjølv kunne vurdere markedet såpass at han veit kva bilen skal koste. I mitt tilfelle hadde eg fleire kjøparar som ville betale det eg forlanga, og det burde vel vere argument godt nok for at min pris var OK.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jeg tatt naf test på den første bilen jeg kjøpte så hadde jeg ikke kjøpt den for å si det pent.

Hadde jo ikke peil på bil og ble lurt trill rundt: bh :

Hvis du forteller at ting og tang er montert uten at det er godkjent så veit jo en potensiell kjøper om dette. Hvis han da alikevel vil ha bilen på naf test so what ? Sålenge han betaler så er vel det greit ? Det er jo j..: gråter :..lig hvis du kjøper en bil med masse feil som en evt. naftest hadde oppdaget da.

Må si jeg kjnner med igjen her gitt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få en bruktbiltest på audiverksted. De har mye mer peil enn gutta på NAF. (Og litt mer interesse for morsome biler)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.