Trøbbel med å få start på 2.3 når den er varm

Anbefalte innlegg

Hei, har en 2.3 som er litt kjip på å få start på, når motoren er varm.. Tror dette er ett kjent problem, men med søk var det vrient å finne noe info som hjalp meg..

 

Noen som kjenner til problemet, hva det kan være?

 

Temperaturinstrumentet i dashen virker ikke, kan dette ha en sammenheng, eller får hjernen info fra annen giver?

 

Det er en 90 Audi 100 2.3 Q Avant det er snakk om..

 

Jeg er som alltid veldig fornøyd om noen gir gode tips :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, har en 2.3 som er litt kjip på å få start på, når motoren er varm.. Tror dette er ett kjent problem, men med søk var det vrient å finne noe info som hjalp meg..

 

Noen som kjenner til problemet, hva det kan være?

 

Temperaturinstrumentet i dashen virker ikke, kan dette ha en sammenheng, eller får hjernen info fra annen giver?

 

Det er en 90 Audi 100 2.3 Q Avant det er snakk om..

 

Jeg er som alltid veldig fornøyd om noen gir gode tips :)

 

Lett når den er kald?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, litt usikker, men den kom vel greit ja, ruskete gange da, frem til kaldstarten var "ferdig"..

 

Tenkte du på belgen over luftfilteret? Den burde vel være tett når den sviver helt greit fra den er kald til varm, frem til jeg stopper: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysetettingene.. Tenkte jeg. Hadde samme problem på min 2.2 vel å merke.. Når den er kald får den ekstra bensin via kaldstartdysa så vidt jeg veit. Når den er varm gjør den ikke det. Og da blir den fort treg hvis tettingene er dårlig, slik at den mister trykk når den står.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, har ett sett nye tetninger til 200èn liggende, er vel de samme det? Kunne jo byttet de :) Stiv pris på de, 125 for fem gummiringer :P hehe.. Møller ass...

 

Noen flere ideèr? : klø :

 

Tester tetningene i mrg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dyser som lekker.. de holder ikke tett for trykket den blir stående med når du stopper motoren, slik at det renner bensin ned i sylinderene og motoren blir rå. Da blir den meget vanskelig å starte. HELT VANLIG problem på disse.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja se det :)

 

Du mener mao. og at det mest sannsynlig er dysetetningene Jan Brede?

 

Snakker vi om de over, eller de under dysene nå egentlig? Eller begge : klø :

 

(det er vel en ring under dysa og en mot "røra" som kommer inn på de, i toppen av dysa?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper det går greit at jeg låner tråden litt!?:)Har også en kompis som sliter med noe lignende på en AAR. Pluss at hans jager mellom 1000-1200 omdreininger når den er varm. Og den kan plutselig stoppe når han kjører, men da er det bare å starte igjen etterpå, evt bruke farta til å trillstarte. Også tungstarta når den er varm og igår starta den bare så vidt da han var uheldig å ga litt gass når den var varm? også litt ruskete på tomgang!

 

Noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt ok, bare folk slenger inn tips om topic også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jan Brede snakker om selve dysene. Egentlig så skrev han veldig klart hva han mente, les det en gang til :)

Selvsagt kan også dysetetningene være utette (og da er det så mye som tre gummiringer pr dyse) men da drar bilen i værste fall litt falskluft, det gir deg problemer men ikke så veldig store problemer. Selve dysen klarer ikke holde på bensintrykket som står på den etter du har skrudd av motoren, den står og lekker som en gammel kran (drypp drypp) sånn at motoren super inn bensin og mer eller mindre druknes når du prøver å starte den igjen. K-jet dyser er slitevare og problemer med tungstartet motor og ujevn gange kan veldig gjerne skyldes dysene (de lekker, de forstøver ikke bensinen skikkelig, de sprayer forskjellige mengder).

Ved helt kald start har bensinskvetten som oftest rukket å fordampe. I tillegg får motoren starthjelp av kaldstartsdysa (i maksimalt 10 sekunder) som er elektrisk styrt og derfor har du ofte ikke kaldstarttrøbbel når dysene begynner å feile.

 

EDIT: bare så det er klart:

Dysetetninger holder tett rundt dysen i hullet den er montert i så ikke motoren drar inn falskluft rundt dysa.

Dysa i seg selv lekker bensin inn i manifolden når motoren er av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og disse motorene med KE3-Jetronic er *ekstremt* følsomme for falsk luft..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange tusen skal møller ha for nye dyser da? Har samme problemet på min, kan være helt jævlig å få fyr på den når den er varm.

 

Edit: Har også problem med at tomgangen går opp på rundt 2000 når tomgangsventilen er plugget i, noen andre som har vært borti dette? Trekker jeg ut pluggen og setter den inn igjen går motoren fint

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysetettingene har vel mest med om bilen fusker eller ikke. Min 84 urq fuska som faen, gikk ikke noe særlig over 3500 o/min og var også jævlig å starte når den var varm og hadde stått en stund. Bytta dysetettingene, den fusker ikke mere, men er fortsatt vond å starte når den er varm og har stått litt, pga at dysene lekker. Pleier vel å begynne å lekke etter å ha gått ca 250-300000 km?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Kay, jeg leste det igjen nå, og det klinger litt mer i skolten i dag, var endel i huet i går, men men..

Må nok lære meg dette gamle systemet litt og..

 

Morsomt å kunne litt om andre motorer enn AAN og liksom :)

 

Fikk "leksjon" med tegninger og full pakke, av storebror i stad, så det demret -helt- rundt den gamle dyseteknologien nå :D

 

Han mente faktisk at Granada dyser er nesten helt like, (hint hint) Gav nå ivertfall meg en idè om å sjekke delenummer, og pris på de istedet (heter det Ford, så er det nok billigere tipper jeg) samme gjaldt varmkjøringsregulatoren, samme Bosch nummer, men forskjellige "merkenummer"

 

Men da bytter jeg alle ringene og dysene som lekker med det samme (kan muligens testes med dieseldysetester, om de har lik innfestning, har tilgang på det..

 

Ble jobbing med ved i dag, så det passet jo greit, så fikk rede på dette først, og ikke byttet bare ringene :P Alle er ferske på forskjellige områder en stund før det sitter ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og disse motorene med KE3-Jetronic er *ekstremt* følsomme for falsk luft..

 

Det har jeg blitt smertelig klar over, etter å ha brukt noen bokser startgass på 200èn, med hjelp av en kamerat, før vi fant alle lekkpunktene :) (hvis vi har funnet alle da :D )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må du virkelig holde oss oppdatert, for har akkurat samme problem på min 2,2 KU motor! Hvis det er slitte dyser som er problemet, så blir det jo uansett "bare" 1700 kr for 5 nye dyser fra Autohaus AZ.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå ivertfall kjørt den noen ganger nå, for å konstatere at det samme skjer hver gang.. Det merkelige er egentlig at den starter så kjapt når en tauer den igang, hva er egentlig grunnen til det? At ikke K jetten lager trykk før den plutselig sviver?

 

Ser ut som en "Knotete" jobb å bytte dysene, er det noen som sitter på "triks" lager vedr. dette? Splitte innsuget eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du trillstarter bilen har du sikkert 5-6 ganger så høyt turtall på motoren som når du drar den på starteren. Motoren spytter raskt ut bensinen som har lekt ut av dysene og dysene sprayer mye raskere mye bedre jo større åpningsvinkelen på k-jetspjeldet er (og den blir selvsagt større når turtallet øker og motoren drar mer luft). Så logisk sett finnes det en forklaring på slepestartspørsmålet :)

 

Bytte dysene er relativt enkelt. Du må splitte innsuget ja, alle skruene ser du fra oversiden, skru ut og ta av øvre halvdel (demonter det som må demonteres for å komme til). Det sitter en dyseholder over dysene, skru den løs og fjern. Deretter er det bare å nappe dysene rett ut, men merk at de sitter sikkert godt siden de gamle pakningene er forsteinet seg fast i dyseholderen. Noen dyser kommer ut med dyseholderen, noen dyser kommer ut uten. Hvis du bender dysene sideveis vil du knekke i stykker dyseholderen og få plastbiter å innsuget. Prøv å unngå det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.