#1 Skrevet November 30, 2007 Hei, sikkert en grei forklaring på dette, men det blir jo som å sykle - veldig enkelt når man kan det... SÅ, til spørsmålet: Hvorfor lyser den ene lykta på allroaden (som oftest) gulaktig, mens den andre er hvit - som den skal være... Noen ganger ser det greit ut, men som oftest lyser den som sagt gulaktig... Kan det ha noe å gjøre med vinkel/høyde man har når man ser på lykta - eller har pæra eller noe annet en feil og må byttes... Noen av dere mer teknisk begavede (enn meg) som kan svare på dette? Thanks:) //Dag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 30, 2007 Hvis ikke jeg er helt på tur her så er vel gult lys tegn på at pæren har gjort sitt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 30, 2007 Er det halogen du har? Grunnen til at jeg spørr er vel at Xenon skal jo ikke bli gult, men et mer rødt lys når den er slitt..... og vil få problem med å tenne. EDIT: Mulig fargene varierer etter hvilken kelsius pæra har..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 30, 2007 Jeg har hvertfall møtt flere biler her i byen som har xenon hvor det er ett hvitt og ett gult lys, så jeg vil tro det avhenger av pæretype. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 30, 2007 Den ene pæra på min A6 var gul innvendig, så nesten ut som et belegg av svovel. Høres ut som det er på tide med en ny pære eller to. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 30, 2007 Dette la jeg merke til på en bil jeg møtte idag. Konkluderte med at den som var gul var på vei til å ryke e.l., men det er kanskje ikke riktig? Hva skjer hvis du bytter plass på pærene tro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 30, 2007 Kan ikke det ha noe å si vist den ene pæra er 4300K og den andre 6000K. Det vil vel lyse forskjellig i de 2 pærene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 30, 2007 Kan ikke det ha noe å si vist den ene pæra er 4300K og den andre 6000K.Det vil vel lyse forskjellig i de 2 pærene.. Da ville det vært mer blåaktig i den ene og hvitt i den andre? Før mine pærer tok kvelden ble lyset veldig rosa. Slik var det et par uker før det ble svart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 30, 2007 Vil tro dette er høydeinstilling.. Jeg har ikke xenon, men halogen i linselykter, når jeg ser bilen min "speile" seg i butikkvinduer etc, så ser jeg at den ene er gul/hvit, mens den andre er blå/hvit, dette var kun fordi de ikke traff vinduet med samme vinkel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 30, 2007 Som nevnt over eller at vedkommende pære snart er kaputt. Skifta pære på en Passat på jobb senest idag som var som du beskriver. Etter skift ble fargen på de to lysa lik igjen. Eier mente at den andre pæra var skiftet for ikke så lenge siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 30, 2007 Takk for mange bra innlegg, konklusjonen må vel bli at den enten er på vei til å gå (har vært slik lenge da..?) eller høydeinnstilling. Det som er litt underlig er at den en sjelden gang i blant ser ut til å være hvit igjen.. Tror kanskje jeg skal forsøke å sikte litt fra forskjellige høyder først, og evt skifte pærene om hverandre.. Skulle ikke det hjelpe så får man vel kjøpe ny pære - eller bør man skifte begge? Noen som vet sånn ca hva ei pære koster? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 1, 2007 Vet ikke om det er mulighet å sammenligne levetiden her med halogen, men jeg byttet 1stk, pære på ca. 4år hvor jeg hadde gamlebilen. Vet ikke når det ble byttet sist, men vil vel tro at xenon holder bra i forhold til dette. Jeg tror hverfall på en defekt pære i dette tilfellet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 1, 2007 Bytt begge pærene dine samtidig du. Koster ikke mer enn ca. kr 700,- her inne for 2 stk. reservepærer. Jeg bytta på min A6, og det ble kongelys etterpå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 1, 2007 Den har nok gjort sitt, så bytt begge pærene. Org. er det vel 4300k, jeg ville bytta til 5000k som gir det beste lyset og det hviteste. Har gjort dette selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 1, 2007 Bytt begge pærene dine samtidig du. Koster ikke mer enn ca. kr 700,- her inne for 2 stk. reservepærer. Jeg bytta på min A6, og det ble kongelys etterpå Takk og takk - da går jeg for å bytte begge:) her inne skriver du - hvem selger dette her, send gjerne en pm, tror jeg oppgraderer til 5000 ja! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 1, 2007 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=104627 Det var han jeg kjøpte mine pærer av. Bare å sende ham en PM og høre:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 1, 2007 pm sendt, takker så mye:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...