Anbefalte innlegg

La plutselig merke til at jeg har utrolig dårlig lys på bilen min og øsnker litt mer for å si det sånn..

 

Er det kanskje en mulighet for å skifte dynamo og sette inn sterkere pærer? Vil dette overbelaste noe annet i bilen da? Har ikke lyst på noen svære lykter fremme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som gjør mest er å koble lyktene over relé så ikke all strømmen går gjennom lysbryteren.. Spenningsfallet her blir drøyt, og 10% lavere spenning gir 50% mindre lys.. ;)

 

Sjekk også ladespenning, den bør være over 14 volt målt på batteripolene med motoren på tomgang.

 

Sterkere pærer er ikke å anbefale, kan bli for varmt og ødelegge reflektorene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan koble opp et rele, det vil hjelpe endel.. eller du kan kjøpe xenon.. da får du ganske mye bedre lys pluss at xenon ser kult ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet burde det ikke være nødvendig å skifte dynamo, jeg foreslår at du begynner med å måle spenningen et par steder, for å sjekke hvor problemet ligger.

 

Jeg ser du har en Golf 3, og problemet ligger sannsynligvis et sted mellom batteriet og hovedlyset, dvs. i enten tenningslåsen (siden strømmen til lysbryteren går via tenningen) eller i hovedlysbryteren. Med underdmensjonerte kabler på toppen av det hele blir resultatet ganske dårlig.

 

Til å begynne med bør du kontrollmåle spenningen på batteriet ditt. Dette gjøres mens motoren går på tomgang, og med hovedlysene på. Den absolutt laveste grensen er 13,6 volt. Under dette, så bør du vurdere å bytte laderegulator evt. hele dynamoen. Alt ut i fra hvilken type dynamo du har i bilen, så går det å få kjøpt laderegulator som gir godt over 14 volt.

 

Når du har målt ladespenning på dynamoen, så må du kontrollmåle spenningen på hovedlyspæren. Dette gjøres også mens motoren går, og lyset står på. Etter hva jeg erfarte med min mors 94 Vento (og andre VW/Audi fra 80- og 90-tallet), så tipper jeg at du har en spenning på lyspæren som ligger rundt 2 volt lavere enn på batteripolene.

 

Det store spenningstapet skjer gjennom dårlige kontakter i tenningsbryteren, hovedlysbryteren, sikringsboksen, og tynne ledninger. Det å bytte til en kraftigere laderegulator hvil bare hjelpe minimalt, for du vil fremdeles ha en spenning målt på lyspæren som er ca 2 volt lavere enn på batteriet.

 

Den ordentlige løsningen er å montere relèer. Med en kraftig kabel direkte fra batteriet til releet, og skikkelige ledninger fra rele til hovedlys, samt pærer av god kvalitet, vil lyset ditt bli kraftig forbedret.

 

Som nevnt, så har jeg gjort dette på min mors 94 Vento. Utgangspunktet var 13.8 volt på batteriet, og 11,6 v på lyspæren. Med et par år gamle Biltema-pærer så var ikke lyset særlig bra. Etter at jeg monterte relèer og GE Super Blue pærer, så var spenningsfallet bare 0,2 volt, og lyset ble utrolig bra til å være halogen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg koblet om strømmen til hovedlysa via rele på Audi 80'en jeg hadde. Ble svært mye bedre lys, men ulempen med å gi pærene den strømmen de egentlig skal ha, er at levetiden går kraftig ned. Bytta vel pærer ca en gang i året etter det. Men jeg synes det var verdt det, bedre lys er meget bra sikkerhetstiltak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta vel pærer ca en gang i året etter det. Men jeg synes det var verdt det, bedre lys er meget bra sikkerhetstiltak.

 

Og siden et par gode pærer koster 1/3 av full tank, så er det vel egentlig lite å snakke om i det lange løp? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan koble opp et rele, det vil hjelpe endel.. eller du kan kjøpe xenon.. da får du ganske mye bedre lys pluss at xenon ser kult ut

 

Xenon får jeg vell ikke igjennom EU? Stemmer ikke det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, kanskje jeg er helt på jordet her, men hvordan eksakt kobler jeg til releet? Og hva heter relet som jeg må kjøpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal se om jeg ikke klarer å komme meg bort en tur.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema selger en komplett lysforsterningspakke...

 

Kabelsett for lyskaster

 

 

Ikke la deg lure av "100w eller mer", dette passer fint til bilen din, og plug'n'play, du må bare finne et jordingpungt, og en tilkobling på batteriet. Det er beregnet for H4 pærer da, så du må nok bytte noen koblinger om du har noe annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Xenon får jeg vell ikke igjennom EU? Stemmer ikke det?

 

Xenon-kit er ikke godkjent for gatebruk iflg. veitrafikkloven. Grunnen til dette er at det kreves lyktespylere dersom man skal ha xenonlykter. I tillegg skal det også være automatisk høydejustering av lyktene, slik at ikke lyktene blender motgående trafikk når bilen er tungt lastet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så rele er løsningen tydligvis.

På corradoen min er det elendige kjørelys og langlys. Merker at kjørelyset blir dårligere når jeg trykker på lysbryteren for å få instrumentlys.

 

Bytta til slik 100w greier, men ble ikke stort bedre.

 

 

Tar dere styrestrøm til rele ved å klippe i den H4 kontakten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du behøver ikke å klippe H4-kontakten, du kan bare putte flate kabelsko inn i den. En god runde el-tape sørger for at kabelskoen ikke kommer ut igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.