Fyllekjøring i Sverige, filmet med mobil...

Anbefalte innlegg

Sykt, skulle vært strengere straffer for fyllekjøring!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jævla svin! Hadde jeg ligget bak den karen hadde jeg fa.. dytta dritten av veien. Heller at den fyren møter sin skaper litt tidligere enn at han tar med seg noen andre i samme slengen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikker på at dette ikkje er ''laget'' til ? såg nesten litt for kontrollert ut : klø :

(kan nesten ha nokke å gjer at eg aldri har sett noen fyllekjøre før da men..)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jævla svin! Hadde jeg ligget bak den karen hadde jeg fa.. dytta dritten av veien. Heller at den fyren møter sin skaper litt tidligere enn at han tar med seg noen andre i samme slengen.

Kult å sitte på nett å være eplekjekk, men hadde du vært han som filma hadde du ikke turt å gjort en dritt, bortsett fra å ringe til snuten, sånn er det bare, man tenker ikke like klart når man er opp i sånne situasjoner, og man klarer ikke bestandig å bedømme hva som er rett å gjøre, for dette er en helt unormal situasjon du må takle og kroppen er ikke vant til å takle slike situasjoner.

Det er en grunn til at vi mennesker må trene oss opp til forskjellige situasjoner som man ikke er vant til, mens de som er vant til å takle det tar det lett som bare det, derfor har vi politi for dem skal være trent til slike situasjoner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Sigmund sier er det jo dessverre ikke noe annet man kan gjøre enn å ringe politiet og prøve å holde følge med fyllekjørern til de dukker opp. Dytter du han av veien og han stryker med så får du skylda for det uansett hvor full han måtte vært.

Enda godt det var på en liten riksveg i de svenske skoger, og ikke en motorvei uten midtdele...

EDIT: Når det gjelder strafferammer for promillekjøring, så er det faktisk en av de få trafikkforseelsene som jeg syns straffes tålig rettferdig.

Er person med førerett ilagt straff for å ha ført motorvogn med en alkoholkonsentrasjon i blodet høyere enn 0,8 til 0,9 promille eller med en alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften høyere enn 0,4 til 0,45 milligram per liter luft skal tapsperioden fastsettes til 18-20 måneder. Er alkoholkonsentrasjonen i blodet høyere enn 0,9 til 1,1 promille eller i utåndingsluften høyere enn 0,45 til 0,55 milligram per liter luft, skal tapsperioden fastsettes til 20-22 måneder. Er alkoholkonsentrasjonen i blodet høyere enn 1,1 til 1,2 promille eller i utåndingsluften høyere enn 0,55 til 0,6 milligram per liter luft, skal tap av føreretten fastsettes fra 22 til 24 måneder. Ved høyere alkoholkonsentrasjon enn 1,2 promille eller 0,6 milligram per liter luft skal tap av føreretten fastsettes til minst 2 år.

Og siden det er liten tvil om at føreren i filmen har særdeles høy promille, kjører betydelig over fartsgrensen, foretar uforsvarlige forbikjøringer etc, så får vi også med følgende:

Tap av førerett skal fastsettes fra 2 til 5 år når det foreligger skjerpende omstendigheter, som ved ikke ubetydelig trafikkuhell, særlig høye alkoholkonsentrasjoner som over 2 promille i blodet eller over 1,0 milligram per liter luft i utåndingsluften, kjøring over meget lange strekninger, bilbrukstyveri i tilknytning til forseelsen mv. Ved alvorlig skadefølge bør tap av førerett fastsettes fra 3 til 5 år eller for alltid. Ved dødsfølge fastsettes tapsperioden til å gjelde for alltid, med mindre helt spesielle omstendigheter tilsier kortere tapsperiode.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

om han som kjørte der var full hadde han ikke promille! han hadde prosent!! at det er mulig a

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var med å stoppe ei rusa dame i Mjøndalen en gang. Hadde 90 km i 50 sone oppover stenset (for de som vet hvor det er). Var 5 cm unna å kjøre ned en gutt på 10-12 år. Kjørte foran henne for å stoppe henne (ja det var kontrollert, var da hun var ute i grøfta en tur) Turen hennes endte i siden på en bil som kryssa vegen. Snakket med politiet og la alle kortene på bordet ang fart osv. De sa det var kjempebra alt jeg gjorde, men siden jeg hadde kjørt litt for fort så ville de ikke at jeg skulle vitne. Fikk en klapp på skulderen og det var det.

Og for å gjøre alt litt verre så satt jeg i tlf med politiet hele tiden,dvs med kun en hånd på rattet (for de som henger seg opp i sånt). Kjørte kanskje med tente grøftelys og kjørelys også, men det husker jeg ikke helt....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dritten klarte vel strengt tatt å komme seg av veien helt selv uten hjelp : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dritten klarte vel strengt tatt å komme seg av veien helt selv uten hjelp : rolleyes

Med litt ekstra hjelp kunne han ha blitt stoppet tidligere, og permanent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult å sitte på nett å være eplekjekk, men hadde du vært han som filma hadde du ikke turt å gjort en dritt, bortsett fra å ringe til snuten, sånn er det bare, man tenker ikke like klart når man er opp i sånne situasjoner, og man klarer ikke bestandig å bedømme hva som er rett å gjøre, for dette er en helt unormal situasjon du må takle og kroppen er ikke vant til å takle slike situasjoner.

Det er en grunn til at vi mennesker må trene oss opp til forskjellige situasjoner som man ikke er vant til, mens de som er vant til å takle det tar det lett som bare det, derfor har vi politi for dem skal være trent til slike situasjoner.

Godt sagt, og så sant, så sant...: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde aldri stoppa og dratt noe ut av bilen som andre cowboyer her på forumet, men dytta dem av veien, JA, uten tvil hvis de satt andre menneskers liv i fare!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare jeg som reagerer på at personen som sitter å filmer kjører såpass tett oppi? Tenker at dette fort kan føre til at fyllasvinet blir å trøkke på litt ekstra for å "komme seg bort", og på den måten skaper enda farligere situasjoner..

Er jo ikke akkurat som han stopper idioten i bilen foran..

Enig i at "mobilmannen" kunne lagt seg opp ved venstre bakhjul å snurra han og på denne måten stoppa han. Men Sigmund kommer med et godt poeng om at det spørs om en ville gjort det om en hadde havnet i en slik situasjon selv. Uansett.. fyllakjøring som det der burde straffes som drapsforsøk. : bråk :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

siden "mobilmannen" ikke hadde spesialmodifisert amerikansk politibil med kufangere , så tror jeg han gjorde det best ved å ikke presse han ut av veien får å så ende opp med et selvmord isteden =P

Jeg satt og krysset fingrene for at fyren skulle treffe et tre :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fylle kjørere skulle vært straffet med minst 10år i fengsel å litt steining! som en sa på rikets røst :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir så irritert når jeg ser sånnt! 0 respekt for folk som kjører i fylla.

Senest i går kveld var jeg ute å kjørte med noen kompiser. Kjørte opp mot ei turparkering og i en sving der stod det en bil i grøfta. Vi stoppa og tenkte vi skulle spørre om han trengte hjelp. Men så fort vi åpna dørene lukta det brent gummi og clutch og hørte at personen i bilen dro bilen på turtallsperra i flere minutt.

Da ble vi mistenksomme og bestemte oss for å ringe politien, og ser i dag at det var fyllekjøring!

Snakk om idoiter!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg satt og krysset fingrene for at fyren skulle treffe et tre :P

Satt akkurat å tenkte det samme, om han hadde blitt drept eller hardt skadet hadde ikke plaget meg så mye så lenge han ikke dro med seg noen uskyldige i en møtende bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

: bh :Jævlig "dumt" at det ikke sto en stor stein i grøfta der: mad : er det mulig!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja de lager alt for gode veier i sverige =p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyllekjøring tar jeg lang avstand fra, men i en sånn situasjon som mobilmannen hadde jeg nok ikke gjort noe mer selv.

Man har to valg igrunn, det ene er å ringe snuten og la de ta seg av problemet, forhåpentligvis før det skjer noe som går utover andre enn fyllekjøreren selv.

Det andre valget er å gripe inn og stoppe fyllekjøreren fra å kjøre videre.

Siste valget er det beste, men det er et par ting her som du som mobilmannen ikke vil få igjen for. Bilen din blir trolig skadet om du forsøker å presse han av veien eller å snurre bilen. Liten kostnad i forhold til at fyllekjøreren tar et liv med seg på bilferden sin, men du for ingenting igjen for det og sitter igjen med en skade på bilen din. Vi skal vel ikke ta loven i egne hender, så hadde det hvert USA ville nok fyllekjøreren saksøkt deg for skader på bilen sin. Og i værste tilfelle blir du dømt for uaktsomt drap om føreren skulle død på grunn av at du forsøkte stoppe fyllekjøreren, men havnet midt i et tre og dør.

Så jeg tror ikke jeg hadde gjort annet enn å ringe politet og gjort det politiet ba meg om. Antagelig å holde de oppdatert på hvor vedkommende befant seg.

Sånn på innsiden er det nok bedre å vite at du har stoppet en fyllekjører og det kostet deg lakkskader på forskjermen din, kontra å vite at du ikke gjorde noe og fyllekjørerende har drept en person på ferden sin. Men jeg antar ifølge regelverket at det ikke er din skyld da du ikke har noe ansvar for å presse fyllekjøreren til å stoppe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.